المانيتور:

عواقب تصمیم اتحادیه اروپا بر روابطش با حزب الله

کارشناسان معتقدند که تصمیم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر وارد کردن شاخه نظامی حزب الله به لیست سازمان‌های تروریستی، تحت تاثیر فشار آمریکا بوده و این اقدام می‌تواند مانع حضور آسوده و بی‌دغدغه‌ نیروهای «یونیفیل» (نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد) در جنوب لبنان گردد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای می‌نویسد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سرانجام موفق شدند تا اتحادیه اروپا را وادارکنند که شاخه نظامی حزب الله را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد که این اقدام شدیدا مایه تعجب حزب الله شده است. این تعجب و حیرت زمانی به اوج خود خواهد رسید که اتحادیه اروپا، هر دو شاخه نظامی و سیاسی حزب الله را جزو سازمان‌های تروریستی اعلام کند.


*** تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در نتیجه فشار شدید آمریکا اتخاذ شده است
اعضای این حزب،‌ بر اساس اطلاعات موثقی که در اختیار دارند، تصور می‌کنند که تصمیم اتحادیه اروپا، در نتیجه خواسته خودسرانه آمریکا برای قرار دادن حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی و تمایل اروپایی‌ها برای کم کردن فشاری که از سوی آمریکا در این رابطه بر آنها وارد می‌شود، اتخاذ شده است.
یکی از منابع داخلی حزب الله که نمی‌خواست نامش فاش شود، در تاریخ 23 جولای، در مصاحبه با «المانیتور» گفت که به اعتقاد حزب الله، تصمیم اتحادیه اروپا در این شرایط، هیچ توضیح عملی ندارد. شاخه نظامی حزب الله به طور زیر زمینی و و در میان مردم عادی گسترش پیدا کرده است؛ پس چطور ممکن است که تحریم‌های اروپا روی آنها تاثیر گذارد و یا اینکه بتوان آنها را شناسایی کرد؟
حزب الله در جریان است که اتحادیه اروپا، این تصمیم را تحت فشار شدید آمریکا گرفته است.


*** وارد کردن حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی، نقش اروپا در منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد
بر این اساس، به نظر می‌رسد که این اقدام برای بسیج کردن بزرگترین ائتلاف سیاسی بین المللی و منطقه‌ای ممکن علیه حزب الله، در دستور کار آمریکا قرار گرفته است تا بتواند این حزب را به خاطر درگیری در جنگ سوریه تحریم کند.
با این وجود، طبق گفته همین منبع، این تصمیم نه تنها به سود حزب الله نیست، بلکه نقش اروپا در منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر، تنها برگ برنده‌ای که قاره اروپا برای بازی در کشورهای عربی خاورمیانه دارد، همکاری کیفی آن با قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل است که به دنبال جنگ 2006 توسط سازمان ملل تصویب شد و به موجب آن، نیروهای «یونیفیل» (نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در لبنان)، در مجاورت مرزهای لبنان و اسرائیل، برای نظارت بر اجرای مقررات این سازمان مستقر شدند. 


*** حزب‌الله طبق تعهدی که نسبت به قطعنامه 1701 دارد، با «یونیفیل» برخورد می‌کند
لازم به ذکر است که «یونیفیل»، بیش از همه، متشکل از نیروهای اروپایی است که نقش اصلی اروپا را منعکس می‌کنند. به علاوه، عده‌ای بر این باورند که اگر نیروهای اروپایی «یونیفل» در ماموریت خود در جنوب لبنان موفق عمل کنند، در پیدا کردن راه حل‌های آتی برای مناقشات مرزی منطقه، این نیروها به الگوی خوبی تبدیل خواهند شد. با این وجود،‌ اروپایی‌ها می‌دانند که مهمترین شرط موفقیت ماموریت اروپا در جنوب لبنان و در قالب «یونیفیل» ، حفظ هماهنگی موجود بین اعضای «یونیفیل» و مردم مناطقی است که این نیروها در آنجا فعالیت می‌کنند و متشکل از پایه اجتماعی حزب الله است.
به گفته‌ منابع عالی رتبه حزب الله که در 23 جولای با «المانیتور» مصاحبه کردند، بعید به نظر می رسد که این حزب، از طریق تهدید ادامه فعالیت‌های «یونیفیل» در جنوب لبنان، به تصمیم اخیر اروپا در مورد حزب الله، واکنش نشان دهد. حزب‌الله طبق تعهدی که نسبت به قطعنامه 1701 دارد، با «یونیفیل» برخورد می‌کند و همین قطعنامه به حضور این نیروها در جنوب لبنان مشروعیت بخشیده است و این شرایط به سبب تصمیم اتحادیه اروپا، تغییر نخواهد کرد. اما این تصمیم، خود به خود تاثیرگذار خواهد بود و اعتبار نیروهای «یونیفیل» را در میان ساکنین مناطقی که قطعنامه  1701 سازمان ملل در آن به اجرا گذاشته شه است، کاهش خواهد داد؛ چرا که کشورهای آنها تصمیمی گرفته‌اند که از نظر پایه‌های مردمی حزب الله، تصمیمی ناعادلانه و غیرمنصفانه است.


*** حزب الله می‌تواند مانع حضور بی‌دغدغه‌ این نیروها در جنوب لبنان گردد
کارشناسان روابط حزب الله و اروپا در گفت و گو با پایگاه تحلیلی «المانیتور» اظهار داشتند که هر چند که آسیب به وجود آمده در روابط بین دو طرف در نتیجه این اقدام، به جایی نخواهد رسید که حزب الله مستقیما مزاحم حضور نیروهای «یونیفیل» در جنوب لبنان گردد، اما با این حال، حزب الله با قطع گفت و گویی که در حال حاضر با سفارتخانه‌های اروپایی در بیروت دارد، می‌تواند مانع حضور آسوده و بی‌دغدغه‌ این نیروها در جنوب لبنان گردد.
ناظران روابط حزب الله و پاریس به خوبی آگاهند که اعضای برجسته این حزب ، پیش از این جلساتی را با مقامات سفارتخانه فرانسه، جهت تبادل اطلاعات مربوطه جهت محافظت نیروهای «یونیفیل» از تروریسم، برگزار می‌کردند. حزب الله در پاسخ به موضع سیاسی پاریس، بیش از یک بار این جلسات را لغو کرده که این اقدام موجب افزایش نگرانی سازمان‌های امنیتی فرانسه شده است. این سازمان‌ها خواستار تداوم برگزاری این جلسات شدند چرا که آنها اطلاعاتی در مورد حملات تروریستی به نیروهایشان در اختیار داشتند. علاوه براین، آلمان نیز دارای مناسباتی با حزب الله است. این موضوع زمانی معلوم شد که این کشور بین حزب الله و اسرائیل، در خصوص مسائل مربوط به آزادسازی زندانیان هر دو طرف، نقش یک میانجی را ایفا کرد.
اروپا هنوز هم با حزب الله، به خصوص در رابطه با عوامل اروپایی نیروهای «یونیفیل» رابطه دارد. در حال حاضر نیز بسیاری نگران این موضوع هستند که این نیروها که لازمه حفظ صلح در مرزهای لبنان و اسرائیل هستند، احتمالا به زودی در شرایطی ناخوشایند قرار گیرند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار