کارخانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ديپلماسي فعال، کرسي دبيرکلي اوپک را از آن ايران خواهد کرد

عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به رقابت ايران، عربستان و عراق براي تصدي دبيرکلي اوپک گفت: ديپلماسي فعال، کرسي دبيرکلي اوپک را از آن ايران خواهد کرد.

ابراهيم کارخانه نماينده مردم همدان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به انتخاب نهايي دبيرکل اوپک در آذرماه سال جاري، اظهار داشت:  دبيرکل اوپک هر دو سال يک بار و به صورت دوره  اي به اتفاق آرای 12 کشور عضو انتخاب مي‌شود که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این راستا با گسترش تعاملات خود با سایر کشورهای جهان و همچنین اعضای اوپک و ديپلماسي فعال در اين حوزه، به سِمت دبیرکلی این سازمان دست یابد.

وي در ادامه افزود: اولين دبيرکل اوپک "فواد روحاني" از ايران بود که در 21 ژانويه1961 به اين سمت انتخاب شد و قاعدتا بايد براين اساس 20 سال بعد نوبت به جمهوري اسلامي ايران مي‌رسيد که اين امر به علت شروع جنگ تحميلي محقق نشد و از آن تاريخ تاکنون نيز از کشورمان فردي به عنوان دبيرکل اوپک انتخاب نشده است.

عضو کميسيون انرژي در ادامه به رقابت ايران، عراق و عربستان براي تصاحب کرسی دبيرکلي اوپک اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجا که ايران جزو اعضاي فعال اوپک محسوب مي‌شود و حضوري موثر در اين سازمان داشته  رسیدن به پست دبیرکلی برای کشورمان غیر ممکن نخواهد بود.

گفتني است انتخاب نهايي دبيرکل اوپک در آذرماه سال جاري انجام خواهد شد که ايران، عراق و عربستان نامزدهاي اصلي اين رقابت هستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اوپک ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار