اصفهان/

توازن منابع و مصارف آب در حوضه آبریز رودخانه زاینده رود به هم خورده است

یک استاد رشته هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه گفت:افزایش مصرف آب در سالهاي اخیرا باعث به هم خوردن توازن منابع و مصارف آب در حوضه آبریز رودخانه زاینده رود شده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «ناصر حاجیان»در چهاردمین جلسه کارگروه آب اتاق اصفهان تصریح کرد: این مسئله سبب شد تا در سالهاي اخیر آب در رودخانه زاینده رود جاري نشود و خشک شود.

وی اضافه کرد:در سالهاي اخیر به دلیل افزایش مصرف آب در بخش هاي شرب ، صنعت و کشاورزي و خشکسالی هاي متوالی شاهد کمبود آب در فلات مرکزي ایران بخصوص شهر اصفهان بودیم این کمبودها باعث شده که رودخانه زاینده رود به صورت متوالی خشک شود و بعضی از دشت هاي کشاورزي بخصوص منطقه شرق اصفهان زیر کشت نرود .

حاجیان تصریح کرد:تعدادي از راهکارهاي پیش رو جهت رفع مشکل کم آبی این رودخانه شامل تامین آب از داخل حوضه آبریز رودخانه زاینده رود،انتقال بین حوضه ایی و افزایش راندمان انتقال و کاربرد داخل مزرعه در قالب پیشنهادات کارشناسی مطرح است.

وی با اشاره به راههایی که اخیراً و احتمالاً توسط افراد غیر کارشناس برای تامین آب مورد نیاز استان مطرح شده گفت:انتقال آب از خلیج فارس یا دریاي مازندران به فلات مرکزي و اصفهان است که نتایج حاصل از محاسبات مقدماتی انجام شده در این ارتباط ،عدم توجیه اقتصادي و اجرایی طرح را به اثبات می رساند

این استاد رشته هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه افزود:بر این اساس قیمت تمام شده یک متر مکعب آب یک صد تا سیصد هزار تومان بدست آمد که چنین قیمت هایی براي هیچ کدام از کاربری هاي شرب ، صنعت و کشاورزي توجیه اقتصادي ندارد.

وی با اشاره به حق آبه داران از زاینده رود گفت:تونل اول کوهرنگ که از نظر قانونی متعلق به حقابه داران بود، به مصارف دیگر که حقی از این آب نداشته اند،اختصاص یافته است. برهمین اساس و براي گزینه هاي مختلف و متصور، سهم آب کشاورزان از رودخانه زاینده رود بین 900 تا 1300میلیون مترمکعب در سال بدست است .

حاجیان اظهار داشت:باتوجه به نتایج بدست آمده و براي جلوگیري از تضییع حق کشاورزان و پایان دادن به اعتراضات آنها، پیشنهاد می شود در اولویت اول و براي رعایت و احترام به مسائل شرعی و قانونی، در هر سال آبی، ابتدا حقابه کشاورزان منظور شود و باقیمانده آب موجود به مصرف هاي شرب، صنعت و بیرون حوضه اختصاص یابد .

حاجیان خاطر نشان کرد:احداث سد زاینده رود و کنترل آب در بالادست و افزایش برداشت آب در طول مسیر رودخانه زاینده رود براي کاربريهاي مختلف و انتقال بیرون حوضه، باعث شده که مقدار آب ورودي به تالاب گاوخونی روند رو به کاهشی در سنوات گذشته را داشته و در سالهاي اخیر به صفر برسد.

وی اضافه کرد:براي تامین نیاز محیط زیست رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی در اسرع وقت به برداشت هاي غیرقانونی چاه هاي حریمی و ایستگاههاي پمپاژ بین سد زاینده رود تا پل کله، باید پایان داده شود س/ .

برچسب ها: اصفهان ، توازن ، منابع ، مصارف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.