وال استریت ژورنال :

تشدید سرکوبها در مصر به سود منافع و اهداف کاخ سفید است

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال " در مقاله ای به تحلیل منافع و اهداف واشنگتن در وضعیت کنونی مصر و تشدید سرکوبهای مردمی در این کشور پرداخته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال ؛ دولت اوباما هراس فزاینده ای از این موضوع دارد که ارتش مصر در ادامه کودتای خود در کشور منافع و درخواست های ایالات متحده را نادیده گرفته و با تشدید ناآرامی ها شرایطی را فراهم سازد که "اخوان المسلمین " نیز مسلح شده و درگیری های داخلی میان آنان اوج گیرد . 

به همین علت به گفته یکی از مقامات آمریکا حاضر در دیدارها ، کاخ سفید هیات هایی را برای مذاکره با "عبدالفتاح السیسی" به مصر فرستاده که " چاک هیگل" یکی از برجسته ترین آنهاست که درصدر هیاتی با "السیسی" دیدار کرده است . آمریکا در این دیدارها از ارتش مصر خواسته است که قویا حامیان "اخوان المسلمین" را بطور مستقیم و غیرمستقیم  سرکوب نماید . 

علیرغم خواسته واشنگتن ، "السیسی" بلافاصله در بیانیه ای از تمامی مخالفان مرسی خواست با تمام قدرت به تظاهرات در خیابانها بپردازند . از سوی مقابل حامیان " اخوان " نیز فراخوانی با همین مضمون منتشر و از هوداران خود خواستند با لشکرکشی خیابانی خواستار آزادی "مرسی" شوند . هر دو سوی درگیری در مصر توجهی به خواسته آمریکا نداشتند . 

در روز موعود هواداران هر دو حزب در خیابانها حاضر وخونین ترین تظاهرات  از دو سال گذشته که دیکتاتوری مبارک سقوط کرده بود تاکنون را برگزار کردند . در این روز دستکم 74 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند . نیروهای امنیتی مصردر این روز با تمام قوا به حامیان مرسی حمله کرد . 

فردای این روز مصر آرام بود و در همین روز اتحادیه اروپا اعلام کرد با اعزام هیاتی به این کشور با ریاست "کاترین اشتون" برای دیدار "مرسی" تلاش میکند درگیری ها و اختلافات دراین کشور را حلو فصل نماید . ایالات متحده پذیرش این دیدار از سوی "السیسی" را چراغ سبزی از سوی ارتش برای بازگشت به مسیر منافع و خواسته های واشنگتن دانست . این چراغ سبز شکاف میان واشنگتن و قاهره در زمان مرسی را بیش از پیش عمیق ساخت . "مرسی" در سوم ژوئیه با کودتای نظامی ارتش از سمت خود خلع شد . 

مقامات آمریکایی نیز اذعان کردند با تشدید درگیریها در مصر و علیرغم کمک سالانه 1/5 میلیاردی واشنگتن به قاهره نفوذ آمریکا در این کشور به شدت کاهش یافته بگونه ای که طی چندین دهه پیش چنین سقوط نفوذی برای کاخ سفید در کشورهای عربی رخ نداده بود . 

کمتر از سه هفته پیش ، سردمداران آمریکایی تصور می کردند اقدامات "السیسی"  کارساز شده و با سقوط کامل "اخوان المسلمین" تظاهرات های حامیان مرسی پایان و آرامش در این کشور به سود ارتش پایان یافته است . اما درگیری دوباره موافقان و مخالفان مرسی در روز شنبه زنگ هشدار را با صدای بلندتری برای مقامات ارشد آمریکایی به صدا در آورد که حل اختلاف در مصر به آسانی ممکن نیست . 

بسیاری از ساکنان کاخ سفید نیز از دستورالعمل های ژنرال اخوان المسلمین  و ژنرال السیسی تعجب کرده و اظهار داشته اند که هیچیک از ما دقیقا نمی دانیم چه سیاستی را باید درباره مصر انجام یا به مقامات مصری پیشنهاد دهیم . ما ( آمریکا ) در حقیقت در مصر شکست خورده ایم . 

برخلاف اصول رایج کشورداری ، ارتش مصر روزانه از خشونت های گسترده ای علیه تظاهرکنندگان استفاده می کند . "السیسی" بدون توجه به آنچه هیات های آمریکایی واروپایی از آنان می خواهند به راهکار نظامی خود در قبال اختلافات داخلی این کشور عمل می کند . ارتش مصر مرسی را به مکانی نامعلوم منتقل کرده و به نوعی دیکتاتوری زمان " حسنی مبارک" را احیا کرده است .

در اتنهای این مقاله آمده است : چندی پیش نیز دولت موقت مصر اعلام کرد نیروهای پلیس حق بازداشت غیرنظامیان را دارد ، قانونی که مخصوص دوران مبارک بود . همچنین بازسازی پلیس مخفی _ که چندین دهه ابزاری برای ظلم و ستم فراوان مبارک علیه ملت مصر بوده  _ از دیگر اقدامات ارتش برای احیای دوران دیکتاتوری مبارک بوده است . "السیسی" پیش از تشدید سرکوب ها در نامه هایی به کاخ سفید به مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که برنامه ریزی برای چنین اقدامی را در دستور کار دارند . 

بی ثباتی در صحرای سینا نیز موجودیت و امنیت رژیم صهیونیستی _ هم پیمان دیرینه ایالات متحده _ را به خطر انداخته است . یک یاز اهدافی که آمریکا برای برقراری ثبات در مصر دنبال می کند همین مسئله است . واشنگتن ناچار است به تعهدی که به لابی صهیونیستی دارد عمل کند حتی اگر برخلاف منافع و صلاح کشور خود عمل نماید . 
برچسب ها: مصر ، سرکوب ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار