بقعه امامزاده سيد اسماعيل از نوادگان امام علي النقي (ع) از اماکن تاريخي و مذهبي منطقه 12 شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران تاريخ احداث ساختمان اصلي بقعه امامزاده سيد اسماعيل مشخص نيست ولي قديمي ترين تاريخي که بر روي ان مشهود است به قرن نهم هجري، مقارن با حکومت تيموريان، برميگردد زيرا کتيبه موجود بر در قديمي بقعه داراي تاريخ 886 هجري قمري است.

اين قديمي ترين تاريخي است که درباره ابنيه قديمي شهر تهران مشاهده شده است.

ساخت ايوان با توجه به کتيبه آن به سال 1262 هجري قمري برميگردد همچنين کتيه هايي به تاريخ 1281 هجري قمري در صحن بنا و سال 1341 هجري شمسي بر در فولادي بقعه وجود دارد سازنده اين بنا استاد حسن، پسر استاد حسين لواساني بوده است.

در دوران قاجار بناي قديمي امامزاده را تخريب و بناي مفصل تري شامل گنبد خانه، ايوان و مسجد را به جاي آن ساختند.

در دوران قاجار، در قديمي بقعه تعمير و حاشيه اي 15 سانتي متر از هر طرف به آن اضافه شد در ايوان از محل ورودي برداشته و در ورودي مسجد کار گذاشته شد که به قامت انساني متوسط و با طول 162 سانتي متر و عرض 66 سانتي متر است.

در سال 1262 هجري قمري ايوان بزرگ کنوني همراه مناره هاي آن احداث و ايوان قديمي تبديل به پيش فضايي براي ورود به گنبد خانه (رواق) گشت در همين تاريخ فضاي صحن به بنا اضافه شده و کاشي کاري صحن بنا و مناره ها در سال 1281 هجري قمري صورت گرفت.
 
بانيان بخش هاي مختلف بقعه امامزاده سيد اسماعيل، حسين علي خان پسر مصطفي خان قاجار، حاجي عيسي خان بيگلر بيگي تهراني اند.

در بنا بقعه امامزاده سيد اسماعيل کتيبه اي به خط ميرزا اسداله شيرازي در حاشيه در فولادي بقعه وجود دارد کاشي کاري بناي صحن را استاد علي اکبر ساخته است.

گفتني است براي بازديد و زيارت بقعه امامزاده سيد اسماعيل مي‌توانيد به خيابان مصطفي خميني خيابان عليرضا غفاري، کوچه امامزاده مراجعه کنيد.
برچسب ها: بقعه ، اسماعیل ، امامزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار