مركز پژوهش‌ها اعلام كرد

ايران به پيمان مودت همكاري جنوب شرقي آسيا بپيوندد/ مزاياي الحاق به «آسه آن»

مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با نظر كارشناسي پيشنهاد داد دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا بپيوندد.

به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران، مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي درباره:«لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا»  اظهار نظر كارشناسي ارائه كرد.

بر اساس اين گزارش در مقدمه نظر كارشناسي مركز پژوهش‌ها آمده است: اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا معروف به «آسه آن» (ASEAN) است. این اتحادیه با صدور اعلامیه بانکوک توسط کشورهای مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند در تاریخ 8 آگوست 1967 ایجاد شد. هدف از تأسیس این سازمان، تسریع در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه جنوب شرقی آسیا بوده است.

بر این اساس، زمینه‌های همکاری کشورهای عضو بسیار متنوع است و شامل امور صنعتی، تجاری، سرمایه‌گذاری‌، امور مالی و بانکداری، کشاورزی، انرژی، آموزش و فناوری، امور فرهنگی و توسعه اجتماعی، جهانگردی، حمل‌ونقل و ارتباطات می‌شود. این نهاد درحال حاضر دارای ده عضو است و یکی از قدرتمندترین مناطق تجاری در جهان محسوب می‌شود.

اين مركز در بخش ارزیابی لایحه و پیشنهادها اضافه مي‌كند:
1. ذیل ماده (3) عبارت اشتباه «طرف‌ها عالی متعاهد» به‌کار رفته است که لازم است در متن نهایی تصحیح و به‌صورت «طرف‌های عالی متعاهد» نگاشته شود.
2. هر چند که اجرای ماده (15) در زمینه حل‌وفصل اختلافات بین‌المللی تنها متضمن صدور توصیه‌نامه ازسوی شورای عالی پیمان در این خصوص است، اما به‌منظور پرهیز از بروز هرگونه ادعای احتمالی که برای کشورمان در آینده الزاماتی را ممکن است دربر داشته باشد بهتر آن است، اجرای این ماده درخصوص دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصل یکصدوسی‌ونهم قانون اساسی شود. بر همین اساس پیشنهاد می‌گردد به ماده واحده الحاق، تبصره‌ای با لحاظ همین شرط اضافه شود.
3. در ابتدای ماده (14) عبارت اشتباه «فرآینده‌های منطقه‌ای» به‌کار رفته است که می‌باید با «فرآیندهای منطقه‌ای» جایگزین شود.

مركز پژوهش‌ها در نتیجه‌گیری خود تصريح مي‌كند: با عنایت به مزایای تجاری و سیاسی الحاق ایران به این پیمان و منوط به ذکر شرط مرتبط با اصل یکصدوسی‌ونهم قانون اساسی درخصوص مفاد ماده (15) پیمان و در صورت اضافه شدن تبصره‌ای با لحاظ همین شرط به ماده واحده الحاق، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا پیشنهاد می‌گردد.

انتهاي‌پيام/
برچسب ها: الحاق ، ایران ، پیمان ، مودت ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار