پرواز هواپيماهاي جاسوسي آمريکا بر فراز درياي چين جنوبي

فيليپين اعلام کرد هواپيماهاي جاسوسي آمريکا در حال جمع آوري اطلاعاتي مهم درباره فعاليت هاي ارتش چين در مناطق مورد مناقشه در درياي چين جنوبي هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا، "آلبرت دل روساريو" وزير امور خارجه فيليپين اعلام کرد  هواپيماهاي جاسوسي نيروي دريايي آمريکا با نام "پي 3 اوريون" اغلب بر فراز مناطقي که فيليپين مي گويد در حيطه قلمرو قانوني اش قرار دارند اما چين کشتي هاي نظامي خود را در آنجا مستقر کرده است، پرواز مي کنند.

دل روساريو در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالي درباره ارزش اطلاعات جمع آوري شده از سوي هواپيماهاي جاسوسي آمريکا گفت: فکر مي کنم اين موضوع براي ما اهميت ويژه اي دارد. ما در مناطق اقتصادي که منحصرا به ما تعلق دارد، منافعي داريم. ما مي خواهيم بدانيم آيا تجاوزي به قلمرو ما صورت مي گيرد يا نه.

چين ادعاي حاکميت بر تقريبا همه مناطق در درياي چين جنوبي را دارد حتي آبهاي نزديک به فيليپين و ديگر همسايگانش را.

تحليلگران همواره هشدار داده اند ادعاهاي ارضي چين  به همراه فيليپين ، ويتنام، مالزي، برونئي و تايوان مي تواند به درگيري مسلحانه بينجامد.

اين تنش ها در سال هاي اخير افزايش يافته است زيرا چين رويکرد ديپلماتيک و تاکتيک هاي نظامي تهاجمي تري اتخاذ کرده است .

فيليپين بارها از آمريکا خواسته است به مانيل براي مقاومت در مقابل چين کمک کند.

در حالي که آمريکا تأکيد مي کند در اين مناقشه از هيچ يک از طرف ها جانبداري نخواهد کرد اما در عين حال به فيليپين براي افزايش قابليت هاي نظامي اش کمک کرده است.

وزير امور خارجه فيليپين خاطر نشان کرد آمريکا و فيليپين معاهده دفاعي دو جانبه امضا کرده اند که بر اساس آن هر يک از دو کشور به هنگام مورد تهاجم قرار گرفتن به ديگري کمک خواهد کرد.

او همچنين گفت آمريکا خواستار برقراري صلح در منطقه اسيا-اقيانوس آرام و ابراز اطمينان از آزادي حرکت کشتي ها در درياي چين جنوبي است.

او در پاسخ به سوالي درباره مدت زمان پرواز هواپيماهاي جاسوسي آمريکايي بر فراز درياي چين جنوبي گفت  اين هواپيماها دست کم از زماني که او در سال 2010 وزير امور خارجه فيليپين شده است بر فراز اين منطقه پرواز مي کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار