مشهد/

راه اندازی نخستین بانک پوست کشور در مشهد

نخستین بانک پوست کشور تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا پایان امسال در بیمارستان امام رضا(ع) این شهر راه اندازی می شود.

 

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خبرنگارگفتگو با خبرنگار باشگاه ان مشهد ، با بیان این مطلب افزود: مبلغ 500میلیون تومان اعتبار نیاز راه اندازی بانک پوست هست که چنان چه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استانداری خراسان رضوی به قول هایی که داده اند عمل کنند، قطعا تا پایان سال جاری این مرکز مهم علمی جهت نجات جان هزاران بیماری که در اثر سوختگی عمیق در کشور جان خود را از دست می دهند، افتتاح خواهد شد.

دکتر ابراهیم خالقی با بیان این که سالانه در کشور 2هزار نفر آمار سوختگی عمیق هست که بیش از نیمی از این افراد نیاز به پیوند پوست دارند، خاطر نشان کرد: از آن جا که بیشترین آمار مرگ مغزی نیز افراد بین 21 تا 30 سال و آمار سوختگی ها نیز جوانان بین 30 تا 40 سال هستند، چنان چه بانک پوست راه اندازی شود با استفاده از بیماران مرگ مغزی می توان جلوی مرگ و میر سوختگی های عمیق را در کشور گرفت.

وی با بیان این که برای تمامی پیوندها تنها تا 30 دقیقه بعد از مرگ می توان از اعضای بدن فرد اهداکننده استفاده کرد، خاطر نشان کرد: در صورتی که مسائل شرعی و قانونی پیوند پوست حل شود، برای پیوند پوست از 24 تا 48 ساعت بعد از فوت افراد مرگ مغزی یا افرادی که به شکل های دیگر فوت کرده باشند می شود برای پیوند پوست استفاده کرد.

دکتر خالقی با اشاره به حرمت زیادی که مرده ی فرد مسلمان دارد، تصریح کرد: هم اکنون در حال رایزنی برای دریافت مجوزهای شرعی وقانونی کاملی هستیم تا بتوان از بیماران مرگ مغزی برای ییوند پوست نیز استفاده کرد، چرا که خانواده ی افراد مرگ مغزی به تغییرات ظاهری جسد خیلی اهمیت نمی دهند، به همین منظور در حال حاضر تمامی پوست های برداشت شده برای پیوند از قسمت ران افراد مورد نظر گرفته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: از ابتدای سال 91 تاکنون از 71 مورد مرگ مغزی 58 مورد رضایت برای پیوند پوست وجد داشته که تنها 18 مرگ مغزی به پیوند رسیده است، این در حالی است که اگر بانک پوست وجود داشت چون امکان نگهداری پوست های اهدایی بود امکان استفاده از 26 مورد پوست اهدایی وجود داشت.

وی افزود: همچنین از 14 فروردین ماه جاری در مشهد 10 مورد پیوند پوست موفقیت آمیز صورت گرفته است و در صورتی که فرهنگ سازی صحیح شود این رقم افزایش می یابد/س

برچسب ها: بانک ، پوست ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.