میزان ازدواج نسبت به رشد جمعیت رو به کاهش است

یک استاد جامعه شناسی گفت: نقطه اشتراک تمامی آمارهای دستگاه های مختلف آن است که طلاق در کشور روند صعودی داشته است و اگر اقدامی از سوی مسئولین انجام نشود باز هم افزایش خواهد یافت.

باقری در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که طلاق ها در کشور افزایش یافته و آمار نشان می دهد که استان های تهران، خراسان رضوی، به ترتیب بیشترین آمار طلاق در کشور را دارند. هم اکنون میزان ازدواج های کشور به نسبت رشد جمعیت رو به کاهش است و در این راستا دستگاههای اجرایی و قانون گذار و مسئولان باید بر تقویت کنترل اجتماعی در شرایط جدید توجه بیشتری داشته باشند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه شاهد  با توجه به جوان عامل رشد جمعیت در ازدواج افزود: هم اکنون بیشترین میزان ازدواج در میان زنان در بازه سنی 15-19 سال و 20 -24 سال و در میان مردان 20-24و 25-29 سال بوده و میانگین اختلاف سنی زوج های جوان 5 سال است .84 درصد طلاق ها در کشور، در نقاط شهری اتفاق می افتد که 30 درصد از این طلاقها در تهران اتفاق می افتد در حالی که تهران تنها 20 درصد از جمعیت کل کشور را دارد.
این جامعه شناس تصریح کرد: سن تجرد قطعی 35-39 سال است که آمار نشان می دهد هم اکنون 7 درصد جوانان در این گروه هستند و انتظار می رود که این آمار به 10 درصد نیز افزایش یابد بنابراین باید راههای تسهیل ازدواج و مشکلات سر راه جوانان را تبیین کرد تا در راستای فرهنگ سازی گام موثری برداشته و صرفا از بیان شعار و حرکت های تبلیغی پرهیز شود.
باقری گفت: کاهش طلاق و افزایش ازدواج باید در راستای هم حرکت کند و تنها یک مدیریت دلسوز، متخصص و آینده نگر میتواند این دو هدف را همگام با هم پیش ببرد که متاسفانه نبود مسکن و شغل و امنیت شغلی ومالی برای پسران سبب شده آمار ازدواج پایین بیاید و درمقابل آمار طلاق افزایش یابد.
البته تنها به فکر افزایش ازدواج بود باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که افزایش آمار ازدواج در صورتی مفید است که این ازدواج ها دارای استحکام کافی برای بقا باشد در غیر این صورت با افزایش آمار ازدواج، افزایش آمار طلاق را نیز شاهد خواهیم بود که جامعه را دچار آثار فرهنگی و اجتماعی میکند.
وی با اشاره به پس زمینه های فرهنگی در تحلیل آسیب های جامعه را ضروری دانسته و گفت: برای شناخت آسیب های اجتماعی،‌علاوه بر مطالعات موردی، پس زمینه هایی چون فرهنگ و هنجارهای یک جامعه و ویژگیهای اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی آن جامعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در موضوع ازدواج، نقش مشکلات معیشتی و اقتصادی  در کنار برخی مسائل فرنگی و آموزشی بسیار بدیهی است، از این رو اگر دوباره نحوه فعالیت و نوع مدیریت سالهای گذشته را از سوی دستگاههای مسئول شاهد باشیم از هم اکنون باید با توجه به جمعیت حدودا 15 میلیونی جوانان مجرد انتظار بحران های اجتماعی، را داشته باشیم.
باقری در پایان با اشاره به کم بودن توجه مسئولان به بحران و افزایش طلاق در جامعه خاطر نشان کرد: متاسفانه هنوز کتاب های درسی ودانشگاهی ما و همچنان رسانه های ما از پرداختن به موضوع ازدواج و حفظ بنیان های خانواده خالی است، هنوز معلوم نیست که جوانان ما آشنایی های قبل از ازدواج ، زندگی زناشویی را باید از کدام رسانه آموزش ببینند، غالب جوانان در تامین اولین نیازهای زندگی مشترک با مشکل مواجهند، هر روز آمارها نگران کننده تر می شود و بحثهای صورت گرفته در ایام تنها به ازدواج مجدد و موقت محدود می شود./ف
برچسب ها: زنان ، ازدواج ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار