قم/

اعتقاد به معاد جلوی بسیاری از گناهان را می‌گیرد

آیت‌الله سبحانی گفتند: تنها اعتقاد به معاد و آیه هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ موجب پرهیز انسان از بسیاری گناهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سبحانی ظهر امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم با اشاره به ویژگی مشترک همه برنامه‌های تربیتی اظهار کرد: این مکاتب چه مادی باشند چه الهی دارای یک ویژگی هستند به این ترتیب که برای تشویق مخاطبان به انجام اموری که مد نظر دارند هم به آنها بشارت پاداش می‌دهند و هم آنها را از عذاب‌ها و سخت‌گیری‌هایی می‌ترسانند به عبارتی بشارت و انذار در کنار یکدیگر به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در قرآن کریم پیامبران الهی انسان‌هایی هستند که امت‌ها را به پاداش الهی یعنی بهشت بشارت داده و آنها را از عذاب و قهر الهی یعنی دوزخ با خبر می‌سازند و انذار می‌کنند؛ تنها یهودیان هستند که در دین امروزیشان خبری از انذار نیست و خود را فرزندان خدا و لایق بهشت می‌دانند و می‌گویند اگر هم گناهی مرتکب شویم چند روزی بیشتر در جهنم نخواهیم بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر دینی تنها بر پایه انذار به دعوت مردم بپردازد تنها موجب می‌شود آنها احساس عجز کنند گفت: نمی‌توان تنها مردم را در هراس نگاه داشت و آنها را از عذاب‌ها ترساند.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر ایمان به معاد به عنوان عاملی مهم در پرهیز از گناهان عنوان داشت: اگر تنها همین آیه را مورد توجه قرار دهیم جلوی بسیاری از گناهان گرفته می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) درباره معاد و ضرورت توجه به این اصل دینی گفت: ایشان می‌فرمایند اهل ایمان چشمی به این جهان و چشمی به آخرت دوخته‌اند؛ یعنی همواره به فکر آخرت هم هستند.

وی اضافه کرد: دادگاه عدل الهی یک امر فرمایشی نیست بلکه همه انسان‌ها چه آنها که کردار نیک دارند و چه آنها که گناهکاراند پای محاکمه می‌آیند و اعمالشان با دقت مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد و این مفهوم از آیات قرآن به خوبی استنباط می‌شود./س

برچسب ها: قم ، اعتقاد ، معاد ، گناه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.