تقويت اراضي کشاورزي با استفاده از کرم خاکي

احيا و تقويت اراضي کشاورزي با استفاده از کرم خاکي امکان پذير است


سيد محمد حسيني مقدم معاون آموزش و پرورش مرکز آموزش سازمان جهاد کشاورزي استان تهران (شهيد زمانپور) در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: با استفاده از کرم خاکي گونه اوينيا فويتيدا مي توان اراضي کشاورزي و باغات را احيا و تقويت کرد به طوري که به جاي استفاده از انواع کود، اين کرمها را در اراضي رها کرده و بقاياي گياهي و مواد موجود در خاک تبديل به کمپوست مي شود.

وي گفت: اين کرمها خاک را شخم زده و با ايجاد خلل و فرج شرايط زيستي خاک را فراهم مي کنند.

حسيني مقدم با بيان اين که اين کرم ها به کرم زباله خوار معروفند تصريح کرد: اين کرم ها به ريشه محصول يا درخت کاري ندارند و به صورت هوشمند از موادي تغذيه مي کنند که آب خود را از دست داده و تجزيه شده اند.

وي با اشاره به انجام آزمايشي در اين خصوص ادامه داد: چند روز بعد از قرار دادن دو سيب سالم و گنديده روي بستر ورمي کمپوست مشاهده شد کرمها بدون توجه به سيب سالم از سيب گنديده تغذيه مي کنند.

حسيني مقدم در خصوص شرايط نگهداري کرم کمپوست ساز گفت: اين موجودات نسبت به گرما و سرماي شديد، نور خورشيد و خشکي حساسند و شرايط ايده آلي براي فعاليت اين کرمها رطوبت 70 درصد و دماي بين 10 تا 30 درجه سانتي گراد است.

وي با اشاره به اينکه عمر مفيد اين کرم ها 2 سال است افزود: با توجه به رشد و تکثير بالا عمر اين کرمها اهميت چنداني ندارد چرا که از يک کرم سالانه هزار کرم توليد مي شود به عنوان مثال براي تبديل يک تن کود حيواني به کمپوست طي 100 روز به 10 کيلوگرم کرم نياز است اما به دليل تکثير زياد اين موجود و 6 برابر شدن تعداد کرمها در مدت زمان مشابه استفاده از 5 کيلوگرم کرم توصيه مي شود.

وي با اشاره به اينکه قيمت هر کيلوگرم کرم خالص بيش از 30 هزار تومان است افزود: با وجود اينکه اين کرمها در جيره غذايي طيور و آبزيان استفاده شده و ژله ترشح شده از اين کرمها در بخش هاي مختلف بهداشتي، درماني قابل استفاده است اما هنوز صنايع فرآوري اين کرمها در کشور وجود ندارد.

برچسب ها: کشاورزی ، اراضی ، کرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اصغری
۱۶:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
لطفا قیمت کلیه محصولات ورمی کمپوست رابرای من ارسال کنید
آخرین اخبار