در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشريح شد

آخرين جزئيات مراسم تحليف/ از چينش مهمانان در صحن تا ديدار با مقامات

آخرين جزئيات مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني در گفتگو با معاون اجرايي رئيس مجلس شوراي اسلامي، مديركل امور بين‌الملل مجلس، سخنگوي هيئت‌ رئيسه مجلس و مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی تشريح شد.

علي افراشته معاون اجرايي رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، به آخرين جزئيات برگزاري مراسم تحليف رئيس جمهور جديد اشاره كرد و گفت: طبق زمان قبلي اعلام شده اين مراسم ساعت 16 فردا يكشنبه 13 مرداد ماه در صحن مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.

وي با بيان اينكه 61 هيئت از 5 قاره جهان در مراسم تحليف حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني شركت خواهند كرد، گفت: بخشي از ميهمانان خارجي اين مراسم امروز و بخشي نيز امشب وارد تهران خواهند شد.

معاون اجرايي مجلس تاكيد كرد: قريب به اتفاق ميهمانان مراسم تحليف رئيس جمهور جديد تا فردا صبح وارد تهران مي‌شوند.

افراشته با بيان اينكه اقدامات لازم براي برگزاري مراسم تحليف صورت گرفته است به محل اسكان ميهمانان خارجي در اين مراسم اشاره كرد و گفت: تمام افرادي كه در راس هيئت‌هاي حاضر در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد هستند در داخل صحن علني مستقر خواهند شد.

وي يادآور شد: هيئت‌هايي كه راس آنها رئيس جمهور است، شخص رئيس جمهور و 4 همراه وي، هيئت‌هايي كه راس آنها رئيس مجلس است، شخص رئيس مجلس و 4 همراه، هيئت‌هايي كه راس آنها نخست‌وزير است، شخص نخست وزير و سه نفر همراه و هيئت‌هايي كه وزير در راس آنهاست، شخص وزير و يك نفر همراه در صحن علني حضور خواهند داشت.

افراشته همچنين تاكيد كرد: ساير همراهان هيئت‌ها به طبقه دوم جايگاه هدايت خواهند شد.

معاون اجرايي رئيس مجلس در خصوص ظرفيت صحن علني گفت: اقداماتي انجام داديم از قبيل افزيش صندلي‌هاي موجود و ... كه در استقرار ميهمانان در داخل صحن علني مشكلي وجود نخواهد داشت.

همچنين «
حسين شيخ‌الاسلام» مديركل امور بين‌الملل مجلس پيشتر در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، از ديدارهاي امروز ( 12 مرداد) علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي با مقامات كشورهاي خارجي خبر داد و  گفت: با توجه به حضور مقامات كشورهاي خارجي در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب، علي لاريجاني امروز با تعدادي از اين مقامات ديدار و گفتگو خواهد داشت.
 
وي در ادامه افزود: رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز با "ريكاردو كابريساس روئيس" معاون رئيس‌جمهور كوبا و "عمر هالسلونز" معاون رئيس‌جمهور نيكاراگوئه و همچنين خاوير سولانا مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار و گفتگو خواهد داشت.
 
مديركل امور بين‌الملل مجلس در ادامه تصريح كرد: در اين نشست‌ها دو طرف درباره راهكارهاي گسترش روابط دو جانبه و تحولات جهان و منطقه گفتگو خواهند كرد.
 
شيخ‌الاسلام در خاتمه خاطرنشان ساخت: پس از حضور ديگر مهمانان دعوت شده براي حضور در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب در كشورمان و در صورت تقاضاي آنان براي ديدار با علي لاريجاني اين ديدارهاادامه خواهد داشت و اخبار آن  نيز متعاقباعلام خواهد شد.

اين در حالي است كه عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت‌ رئيسه مجلس پيش از اين در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به جزئيات مراسم تحليف حجت‌السلام و المسلمين حسن روحاني گفته بود: مسئولان اجرایی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب با قوت و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کار خود را انجام می‌دهند و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وي با اشاره به مهمانان حاضر در اين مراسم گفت: هنوز لیست مهمانان حاضر در  مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب نهایی نشده است.

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس تصريح كرد: زمان برگزاری مراسم تحليف تغییری نکرده است و رأس ساعت 15:30 روز يكشنبه 13 مرداد مهمانان در مجلس حاضر شده و ساعت 16 به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

مصری در ادامه به حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: اسم آقای خاتمی در لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب نیست و هیچ‌گونه دعوتی نیز از وی نشده است.

وي همچنين با تكذيب خبر "برگشت فهرست مهمانان رئیس‌جمهور منتخب" كه توسط يكي از خبرگزاري‌ها منتشر شده بود، تصريح كرد: چنین موضوعی صحت ندارد.

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس خاطر‌نشان كرد: اكثر مهمانان مراسم تحليف حجت‌السلام و المسلمين حسن روحاني پس از برگزاري مراسم باز خواهند گشت.

نماينده كرمانشاه با اشاره به هزينه برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب گفت: اين مراسم هزينه‌ خاصي ندارد، ماه رمضان است و اكثر مهمانان برمي‌گردند، و انتقال مهمانان از فرودگاه به مجلس با ماشين‌هاي وزارت امور خارجه نيز هزينه‌اي ندراد.

همچنين مصري با اشاره به جزئیات معرفی وزرای کابینه یازدهم به مجلس گفت: برابر قانون رئیس جمهور منتخب دو هفته پس از مراسم تحلیف فرصت دارد که اسامی هیئت وزیران را با شرح تک تک وزرا تقدیم مجلس کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور می تواند پیش از موعد مقرر اقدام به معرفی وزرای پیشنهادی خود کند اظهار داشت: پس از معرفی اعضای کابینه رئیس ملجس باید در اولین جلسه علنی معرفی نامه وزیران را اعلام وصول کرده و پس از قرائت آن در صحن علنی دستور تکثیر آن را صادر کند تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه با بیان اینکه نمایندگان یک هفته برای بررسی اصول کلی برنامه های دولت و هیئت وزرا فرصت دارند افزود: پس از این مهلت جلسات علنی مجلس برای رای اعتماد به کابینه و تک تک وزرا به صورت متوالی و در دو نوبت صبح وعصر برگزار می شود و در این مدت نطق و دستور دیگری در صحن علنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در جلسات رای اعتماد به کل کابینه و تک تک وزرا نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند و اخذ رای می تواند به دو صورت دستی و الکترونیکی برگزار شود.

مصری در ادامه به تشریح جزئیات بیشتر درباره رای اعتماد به کابینه پرداخت و اظهار داشت: برای ترکیب هیئت وزیران پنج نماینده مخالف وپنج نماینده موافق به ایراد سخنرانی می پردازند و رئیس جمهور و یا نماینده وی به اظهارات نمایندگان مجلس پاسخ می دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین درباره فرصت رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: رئیس جمهور در نطق اولیه و دفاعیت خود مجموعا دو ساعت و سی دقیقه فرصت دارد تا در تایید صلاحیت وزرا و ترکیب کلی کابینه به سخنرانی بپردازد.

مصری در پایان اظهار داشت: در صورت ارائه اسامی کابینه یازدهم در مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی معرفی نامه وزیران در اولین فرصت جلسه علنی یعنی سه شنبه اعلام وصول می شود و مجلس در دو هفته بعد جلسات علنی خود را به منظور بررسی کابینه یازدهم برگزار می کند.

اضافه مي‌شود، "مهدی کیایی" مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی نيز پيش از اين در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرين جزئيات مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: این مراسم روز یک‌شنبه هفته آینده در صحن مجلس شورای اسلامی از ساعت 16 تا  17:30  برگزار خواهد شد و مجلس در اين روز صحن علني نخواهد داشت. 

وی ادامه داد: پس از آغاز جلسه، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد و پس از آن دستور جلسه قرائت شده و آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آیات تلاوت می‌شد، سپس رئیس مجلس شورای اسلامی به‌مناسبت مراسم تحلیف سخنرانی خواهد كرد.
 
کیایی افزود: پس از آن سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به‌مناسبت مراسم تحلیف انجام می‌شود و سپس آقای حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب در جایگاه حاضر شده و در حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه طبق اصل 121 قانون اساسی سوگند یاد می‌کند و پس از انجام سوگند سخنرانی خواهد داشت و طبق پیش‌بینی انجام‌شده کل این مراسم حدود 90 دقیقه به طول می‌انجامد.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس تصريح كرد: در این مراسم برای نخستین بار جمعی از مسئولین کشوری و لشکری و مقامات سایر کشورها و تعدادی از میهمانان خارجی حضور خواهد داشت كه از مدتها قبل در مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس‌جمهور منتخب کمیته‌هایی تشکیل شدند و موضوع تحلیف را پیگیری کردند تا اين مراسم با جلال و شکوه کافی برگزار شود.
 
وی با اشاره به میهمانان خارجی این مراسم گفت: تاکنون حضور بیش از 10 رئیس‌جمهور شامل رؤسای جمهوری افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره‌شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه‌بیسائو و توگو نهایی شده و 3 نخست وزیر، 5 رئیس مجلس، 5 معاون رئیس‌جمهور، 10 وزیر خارجه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و ماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق در مراسم تحلیف قطعی شده است و به دليل بيماري رئيس‌جمهور عراق، كفيل اين كشور در مراسم شركت خواهد كرد.
 
كيايي با اشاره به ميهمانان داخلي در اين مراسم اظهار داشت: جمعی از مقامات عالی‌رتبه نظام اعم از رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، رئیس‌قوه قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر و اعضای شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان، آقای احمدی‌نژاد به‌همراه وزرا و معاونینشان، جمعی از رهبران و پیشوایان مذهبی ادیان توحیدی مانند کلیمیان، زرتشتیان و ارامنه و آشوریان و همچنین برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استانداران، نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها، خانواده‌های شهدای مجلس و شهدای هسته‌ای و جمعی از چهره‌های ملی اعم از نخبگان فرهنگی و ورزشی نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.
 
وي با اشاره به حضور خبرنگاران در این مراسم گفت: حدود 50 نفر خبرنگار از طریق وزارت خارجه و با هماهنگی اداره‌کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف ویزا گرفته اند و  بیش از 120 خبرنگار خارجی داراي دفتر نمايندگي در تهران درخواست حضور در این مراسم را داشته‌اند که بر اساس برنامه ریزی ها حدود 100 نفر خبرنگار از رسانه‌های تصویری و مکتوب مهم دنیا که در تهران دفتر نمایندگی دارند در این مراسم حضور می‌یابند.
 
کیایی با اشاره به لیست میهمانان رئیس‌جمهور منتخب کشورمان گفت: درخواست آقای روحانی این بود تا جمعی از اعضای شاخص ستاد و کابینه احتمالی و پیشنهادی‌شان و همراهان و نزدیکان وی در این مراسم شرکت کنند که لیست آن به مجلس ارسال شده و برای این افراد دعوت‌نامه صادر خواهد شد؛ طبق درخواست آقای روحانی حضور 20 تا 30 نفر از میهمانان ایشان در جایگاه ویژه حاضر می‌شوند و از تعدادی از اعضای ستادشان نیز برای حضور جایگاه تماشاچیان در طبقه فوقانی مجلس دعوت خواهند شد.
 
وی در پايان خاطرنشان کرد: این مراسم برای نخستین بار است که در این سطح برگزار می‌شود و حضور مقامات بیش از 40 کشور دنیا در این مراسم نشان از اهمیت مراسم تحلیف است؛ اغلب این مقامات درخواست داشتند که پس از حضور در کشورمان با رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام روحانی، رئیس مجلس و سایر مقامات کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشند که دیدارها برنامه‌ریزی خواهد شد و ان‌شاءالله مراسم تحلیف با شکل و شیوه‌ای برگزار شود که در خور و شأن جمهوری اسلامی ایران باشد. 

ناگفته نماند،  پس از سخنراني رؤساي دو قوه مقننه و قضائيه، "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحانی" به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب در جایگاه حاضر شده و در حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه طبق اصل 121 قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد و پس از انجام سوگند سخنرانی خواهد داشت.

 متن اين سوگند نامه به شرح زير است: 

بسم‏الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌‏کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی که‏ بر عهده‏ گرفته‌‏ام‏ به‏‌کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی بپرهیزم‏ و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی که‏ قانون‏ اساسی برای ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ‏ اقدامی دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‌السلام‏ قدرتی را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏، همچون‏ امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»
 
در این مراسم، علاوه بر علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان ملت، محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس‌جمهور سابق، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها، استانداران، سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران، 55 هیئت خارجی شامل رؤسای جمهور، رؤسای مجالس، نخست وزیران، معاون رؤسای جمهور، معاون نخست وزیر، وزرای امور خارجه و ...، سایر اعضای شورای نگهبان، وزرای کابینه، رهبران اقلیت‌های دینی و ... حضور خواهند داشت.

در مراسم تحليف فردا، حضور 10 رئیس جمهور از جمله رؤسای‌جمهور کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، ترکمنستان، گینه بیسائو، توگو، تاجیکستان، کفیل ریاست‌جمهوری عراق، معاون رئیس جمهور ونزوئلا، سه نخست وزیر، پنج رئیس مجلس و شش وزیر خارجه  قطعی است.

گفتنی است؛ از صبح امروز هیئت‌های خارجی قرار است که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور قرار است حضور داشته باشند در حال ورود به تهران هستند.  

براساس این گزارش تاکنون " خاویر سولانا " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، " آنتونیو پاتریوتا " وزیر امور خارجه برزیل، "پسای وو" وزیر فرهنگ کشور چین، معاون رئیس‌جمهور تانزانیا، معاون رئیس‌جمهور کومور، معاون رئیس‌جمهور کوبا، معاون سازمان کنفرانس اسلامی، "عمر هالسلونز " معاون رئیس‌جمهور کشور نیکاراگوئه به همراه هیئتی 7 نفره، وزیر امور خارجه گینه بیسائو،‌ رئیس‌جمهور کره شمالی، نخست وزیر سوئیزلند، وزیر خارجه سیرالئون، لورن کالناکوره وزیر خارجه بروندی وارد تهران شده‌اند.

انتهاي‌ پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار