ساري/

تب شالیزار در کمین شمالی ها

استان های شمالی کشور در معرض ابتلا به بیماری تب شالیزار قرار دارند.

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: بیماری تب شالیزار هر ساله تعداد زیادی از کشاورزان را روانه بیمارستان کرده و نوعی بیماری عفونی و بومی استان گیلان، گلستان و مازندران است که در بهار و تابستان شیوع پیدا می کند.

بابامحمودی افزود: تب و لرز شدید، سردرد مداوم، تهوع و استفراغ، درد شکم، نارسایی کبد، کلیه یا مننژیت ظاهر می شود و عامل بیماری از طریق مخاط ها، چشم، مخاط دهان و پوست آسیب دیده وارد بدن انسان شده و از طریق خون به ارگان هایی که معمولا سیستم اعصاب مرکزی، کبد و کلیه هاست، مهاجرت کرده و تکثیر می یابد.

وی تصریح کرد؛ در صورتی که تب شالیزار به موقع درمان نشود سبب نارسایی کبد، کلیه، قلب و در نهایت منجر به مرگ می شود و و دربعضی موارد هم ممکن است بیمار به دیالیز احتیاج پیدا کند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه اجتناب از آب آلوده، پوشیدن چکمه و دستکش هنگام کار در شالیزار از جمله راه های پیشگیری این بیماری است، افزود: امسال یک نفر بر اثر بیماری تب شالیزار فوت شده که آمار فوتی کاهش یافته است و همچنان عده ای از کشاورزان مبتلا به این بیماری در بیمارستان بستری هستند.

بابا محمودی یادآور شد: کشاورزانی که دست و پای آنان ترک دارد و وارد آب شالیزار شده منتقل می شود و افراد از شنا کردن در آب های آلوده و مناطق آلوده خودداری کنند.

وی تصریح کرد: تب شالیزار یا لیپتوسپیروز از بیماری های عفونی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که در سال های اخیر در استنانهای شمالی و بیشتر بین کشاورزان و شالیکاران شیوع یافته است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه برنجکاران، کشاورزان، دامداران، دامپزشکان، ماهیگیران، کارگران کشتارگاه ها، فاضلاب ها و معادن از جمله افراد در معرض خطر تب شالیزار هستند، گفت: این بیماری توسط حیوانات اهلی و وحشی که معروفترین آن موش صحرایی بوده از طریق ادرار آلوده به ادرار به انسان منتقل می شود و انتقال انسان به انسان بسیار نادر است.

بابامحمودی افزود: افراد در معرض خطر از ورود به آب های آلوده، آب مزارع و آب بندان ها خودداری کنند و کشاورزان و شالیکاران هنگام خروج از مزارع شالیزاری یا رودخانه ها، دست و پای خود را با آب سالم و بهداشتی بشویند.

وی تصریح کرد: کشاورزان، وجود هر نوع زخم یا خراش در دست و پا را جدی گرفته و از فرو بردن آن ها در آب های آلوده و یا وارد شدن با آن ها بدون محافظ به زمین های کشاورزی جدا پرهیز کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه گفت: عامل بیماری تب شالیزار از راه ادرار حیوانات آلوده دفع شده و می توان ماه ها در آب زنده بماند و آب راکد به عنوان وسیله مهم برای انتقال این بیماری است و این باکتری از طریق ادرار حیواناتی مانند گاو، گوسفند، موش صحرایی، خوک، اسب، گوزن، راسو، سگ، گربه، سنجاب، خزندگان و دوزیستان وارد آب می شود.

میرزایی افزود: اگر افراد با پای برهنه خصوصا زخمی وارد آب شوند و یا دست خود را با این آب ها بشویند و یا در آن شنا کنندعامل بیماری وارد بدن شده و پس از حدود یک هفته علائم بیماری ظاهر می شود و همچنین تماس با علف های آلوده می تواند موجب انتقال این بیماری شود.

وی تصریح کرد : در زمان دروی برنج معمولا دست و پای کشاورزان توسط ساقه های برنج زخمی شده و در این موقع کشاورزان نباید دست و پای خود را با آب های اطراف مزرعه و یا چاله های ایجاد شده شست و شو دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بروز علائم بیماری معمولا 7 تا 14 روز پس از مواجهه فرد با عامل بیماری زا اتفاق می افتد، افزود: پیشگیری از بیماری تب شالیزار از سال 1383 شروع شده و افزایش آگاهی عمومی نسبت به بیماری های مشترک بین انسان و دام را یکی از نیازیهای اساسی در حال حاضر دانست.

میرزایی یادآور شد: از سال 1377 این بیماری در گیلان و به تدریج در مازندران و گلستان شایع شد و وجود کشاورزی سنتی، استفاده از فضولات دامی و دفع غیر بهداشتی زباله از دیگر عوامل ایجاد بستر برای این بیماری است.

در صورتی که مشکوک به ابتلا به بیماری هستید به نزدیکترین مرکز بهداشتی، درمانی مراجعه نمایید./س

برچسب ها: تب ، شالیزار ، شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.