یزد/

لبنیات، حبوبات و گوشت گران‌تر از همیشه/ طوفان تشدید قیمت‌ها در یزد ادامه دارد

در آستانه ماه رمضان نسیمی ملایم از گرانی در بازار وزیدن گرفت اما هرچه به پایان این ماه نزدیک‌تر شدیم، این نسیم به طوفانی تبدیل شد که قیمت‌ها را به صورت جهشی افزایش داد تا آنجا که عرضه هر کیلو لوبیا در بازار به 9 هزار تومان رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، چندسالی است که مردم به افزایش قیمت‌ها و وعده وعید دادن مسئولان عادت کرده‌اند و در آستانه ماه مبارک رمضان شاهد افزایش قیمت در بازار کالاهای مصرفی و روزانه خود هستند.

این افزایش قیمت و گرانی‌ها در سال‌جاری به حدی رسید که به نظر می‌رسد دولتمردان نیز از کنترل و مهار آن عاجز هستند و گویا بازار را به کلی به حال خود رها کرده‌اند.

بسیاری از شهروندان یزدی با ارسال پیامک و یا تماس تلفنی خواستار بررسی و رسیدگی این موضوع شدند.

* افزایش 90 درصدی قیمت حبوبات/ بازار متلاطم است

بر اساس گزارش میدانی، بازار این روزهای حبوبات و لبنیات که از پرمصرف‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شوند به حدی متلاطم است که متوسط قیمت حبوبات افزایش 90 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین افزایش قیمت در بازار لبنیات از مرز 50 درصد هم گذشته و سیر صعودی به خود گرفته است.

قیمت گوشت مرغ نیز در بازار افزایش 15 تا 20 درصدی را نشان می‌دهد که بنابر ادعای مسئولان مربوطه افزایش قیمت‌ها عادی به نظر می‌رسد.

این در حالی است که قیمت هر بسته پنیر در بازار لبنیات در طول یک هفته به میزان 600 تومان افزایش یافته و نهادهای نظارتی و بازرسی هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه نداشته‌اند.

البته سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم در کنار سایر نهادها، به نظارت در افزایش قیمت‌ها نشسته و دست روی دست گذاشته است.

براین اساس قیمت ماست کم چرب و پرچرب در بازار بر اساس نرخ مندرج به میزان 200 تا 600 تومان با توجه به نوع بسته‌بندی و کیفیت کالا افزایش داشته است.

* وقتی اطلاعات مسئولان با شرایط بازار همخوانی ندارد

این در حالی است که بانک مرکزی در گزارشی که در تیرماه سال‌جاری منتشر کرده است، منکر هرگونه افزایش قیمت در بازار لبنیات شده و این بازار را ثابت می‌داند اما گزارش شهروندانی که با این بازار در ارتباط هستند و روزانه برای خرید در بازار لبنیات مراجعه دارند و صد البته قیمت‌های مندرج بر روی بسته‌بندی لبنیات چیزی به غیر از گزارش بانک مرکزی را نشان می‌دهد.

بازار حبوبات اما آشفته‌تر از این حرف‌هاست. چرا که حبوبات افزایش شدیدی را در قیمت‌های خود داشته است.

این مشکل در یزد اما به شدت احساس می‌شود زیرا مردم یزد از گذشته مصرف بالایی را در انواع حبوبات دارند.

* رکورد بی‌سابقه گرانی حبوبات در یزد

گرانی در ارائه حبوبات باعث شده تا بازار مصرف آن در یزد به شدت با مشکل مواجه شود و رکودی بی‌سابقه داشته باشد.

یکی از فروشندگان حبوبات و برنج در یزد با انتقاد از افزایش قیمت‌ها گفت: فروشندگان خرده نقشی در افزایش قیمت ندارند چرا که جنس خود را از عمده فروش تهیه می‌کنند و تنها بر اساس قانون، مجاز به افزایش قیمت بر اساس نرخ خرید هستند اما چون کالا را گران می‌خرند، باید گران هم بفروشند.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم لوبیا در آستانه ماه رمضان کمتر از 5 هزار تومان در هر کیلوگرم بوده است، گفت: متاسفانه قیمت فعلی این محصول در این روزها از مرز 9 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز گذشته است.

* قیمت لوبیا چیتی از مرز 10هزار تومان گذشت

وی ادامه داد: سایر لوبیاها مانند چیتی و ... نیز قیمت‌های بالایی تا مرز 10 هزار تومان دارند.

این فروشنده، نرخ فروش هر کیلوگرم عدس را به قیمت تقریبی 5 هزار تا 6500 تومان اعلام کرد و افزود: حبوبات به دلیل حضور دلالان در بازار تا این اندازه افزایش قیمت دارد که اگر از سوی نهادهای مربوطه اقدامی صورت بگیرد، مردم زیر بار گرانی کمر خم نمی‌کنند.

وی با اشاره به وجود حبوبات خارجی در بازار اظهار داشت: کیفیت حبوبات داخلی بهتر از حبوبات خارجی است و قابل اعتمادتر است.

مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد نیز در زمینه گرانی‌های اخیر در بازار لبنیات و حبوبات با تایید افزایش قیمت در بازار لبنیات اظهار داشت: طی 20 روز گذشته برخی محصولات لبنی افزایش 15 درصدی داشته که بر اساس درخواست انجمن و توافق سازمان حمایت از مصرف کنندگان بوده است.

* نرخ حبوبات وابسته به عرضه و تقاضاست

مسعود زارع در زمینه بازار حبوبات و افزایش قیمت آن گفت: حبوبات قیمت‌گذاری نمی‌شود و قیمت حبوبات در بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

 بنابراین، هر زمانی تقاضا افزوده شود، قیمت‌ها نیز بالا می‌رود، تصریح کرد: قیمت‌ها به خودی خود اضافه نمی‌شوند اما اگر کمبودی در بازار احساس شود، به طور قطع بر قیمت تاثیر می‌گذارد.

مسئول بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت یزد عنوان کرد: واردات حبوبات نیز بر روند افزایش و کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است.

وی با اشاره به وجود بازرسی‌ها در سطح بازار و نظارت بر عرضه و تقاضای مواد مصرفی بیان داشت: بازرسان سازمان نظارت جدی دارند و بر اساس نرخ خرید محصولات، درصدی را که باید برای فروش لحاظ کنند بررسی و اعمال می‌کنند و اگر تخلفی دیده شود، برخورد خواهد شد.

زارع ادامه داد: برخی کالاهایی که وارد استان شده چون توزیع کنندگان با قیمت بالایی خریداری کرده‌اند، به طور طبیعی با قیمت بالایی هم عرضه خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعدادی پرونده در زمینه ثبت تخلف و بازرسی ثبت شده است، ضمن اینکه آماری از پرونده‌های تشکیل شده در مورد بازرسی و تخلفات بازار ارائه نداد گفت: این آمار را باید از بازرسی اصناف درخواست و تهیه کرد.

* گوشت گران نمی‌شود

زارع همچنین در مورد افزایش قیمت گوشت در بازار، با رد این موضوع گفت: گوشت به میزان کافی در بازار هست اما عرضه‌کنندگان گوشت که این محصول را وارد استان می‌کنند، قصد دارند قیمت گوشت را افزایش دهند.

زارع با تاکید بر اینکه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، بیان داشت: اتحادیه اعلام کرده که تغییر نرخی در زمینه ارائه گوشت در بازار صورت نگرفته است و گوشت درجه یک به قیمت هر کیلوگرم 24 هزار تومان عرضه می‌شود.

اما حافظه مردم نشان می‌دهد هر کجا که مسئولان اعلام کرده‌اند، جای نگرانی نیست، دقیقا جای نگرانی هست زیرا وضعیت بازار اصلا در دست مسئولان نیست و آن‌ها نیز از مهار گرانی‌های بی‌منطق عاجز شده‌اند.

بسیاری از مسئولان نیز دائم اصرار دارند اعلام کنند که کالا به اندازه نیاز مردم در بازار وجود دارد اما این موضوعی نیست که نیاز به طرح آن باشد زیرا مردم خود از وجود کالا در بازار مطلع هستند اما آنچه که از آن اطلاع ندارند و برای آن‌ها جای سئوال است، بازار افسار گسیخته در همه حوزه‌هاست.

به لطف تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای مختلف، همه نوع کالایی در بازارها موجود است، اما آنچه موجود نیست، توان مالی مردم برای خرید آن‌هاست.

گزارش: ابوالفضل محمدی


برچسب ها: یزد ، گوشت ، لبنیات ، حبوبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.