کارشناس بسکتبال اعتقاد دارد در کنار اوشین ساهاکیان و حامد حدادی، جای خالی دو بازیکن دیگر تیم ملی ایران یعنی صمد نیکخواه و مهدی کامرانی هم در لیست برترینهای جام ملتهای آسیا به چشم می خورد.

عنایت اله آتشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بیست و همفتمین دوره جام ملتهای بسکتبال آسیا را بررسی کرد: این دوره از جام ملتها کاملا از دوره های دیگر متفاوت و تیم ما از هر نظر آماده قهرمانی در بازیها بود. این تفاوت از نظر نظام تیمی، حمایتهای رسانه ها قبل از سفر تیم که بدرقه بسیار خوبی برای بازیکنان بود و عملکرد دست اندرکاران تیم و حمایت علاقمندان بود که تیم را به این صورت قوی روانه مسابقات کردند.

وی ادامه می دهد: ما از سال 1353 که برای اولین بار در جام ملتها شرکت کرده و از فیلیپین شکست خوردیم تا به حال در هیچ مسابقه دیگری مقابل این تیم نباخته بودیم. این بار فیلیپین در خانه خود بازی می کرد و کیفیت کار را برای میزبانی بالا برده بود اما تنها گرفتن سهمیه جهانی هم توفیق بسیار خوبی برایشان به شمار می رفت.

تیمهای آسیایی ضعیف نشده بودند

آتشی گفت: موضوع مهم برای تیم ما این بود که با صلابت در بازیها شرکت کرده و قدرت آن بالاتر از همه بود. بسیاری تصور می کنند که تیمهای آسیایی دیگر ضعیفتر شده اند در حالی که این قدرت ما بوده که فراتر از تیمهای دیگر رفته و باعث پیروزی با اختلاف زیاد مقابل آنها شد. ما در مجموع یک یا دو بار تهدید شدیم که با ترفندهای مربیان جلوی آن را گرفتیم. با توجه به کیفیت کار بالاتر، تیم ایران به عنوان یک تیم بلامنازع و بدون باخت در سطح آسیا مطرح شد.

کارشناس بسکتبال در بررسی بازیکنان تیم ملی اضافه کرد: حضور حامد حدادی در تیم بسیار با ارزش بود. حدادی این بار بهتر از هر دوره ای ظاهر شد و در جای مناسب، کار خود را انجام می داد. از طرفی فداکاری هم در تیم ما مشهود بود برای مثال صمد با فداکاری خود و پاسهای منجر به گل بیشتر، نقش اساسی را در تیم ایفا می کرد.

جای دو بازیکن در تیم برتر جام خالی بود

وی اضافه کرد: مهدی کامرانی بهتر از هر دوره دیگری در رأس دفاع مقابل تمام ضد حملات قرار می گرفت و با جسارت و قدرت جنگندگی خود در شرایطی ایده آل قرار داشت. همچنین اوشین ساهاکیان هم در این مسابقات، اوشین دیگری بود. وی از نظر جنگندگی، توان بالا و کمک به دیگر پستها شاخص بود. در نهایت آفاق هم با توانایی های شوتزنی خود و پرتابهای لحظه ای به موقع شرایط بهتری را برای تیم به وجود می آورد. 

آتشی در مورد برترین بازیکنان جام تاکید کرد: جای صمد نیکخواه که با بازی فداکارانه از هر جهتی در اختیار تیم بود و از نظر روانی و بار فنی باعث انسجام تیم می شد ، به علاوه مهدی کامرانی  در ترکیب تیم برتر جام خالی بود. 

بچیروویچ در بین مربیان خارجی تاریخ بسکتبال شاخص است

پیشکسوت بسکتبال همچنین با تاکید بر خوب عمل کردن تک تک بازیکنان ذخیره در زمانهای ورود به زمین، در مورد نقش مربیان در بازی تیم توضیح داد: بچیروویچ در بین تمام مربیان خارجی که تا به حال به ایران آمده اند از نظر تفکر بازیخوانی، توجه به نیمکت و سازماندهی درتیم از نظر دفاعی شاخص است. به خصوص که بحث دفاع در این دوره کلید اصلی تیم بود که سیستم آن بسیار منسجم و از طرفی منطبق با بازی تیم طراحی شده بود. در کنار بچیروویچ هم حضور مهران شاهین طبع و صفاعلی کمالیان کمک ارزنده و خوبی بود و در مجموع هماهنگی مناسبی با هم داشتند. 

وی به نقش آنالیزهای رامبد مشحون، بدنسازی مناسب تیم که باعث قدرت و جنگندگی خاص بازیکنان شده و عوامل دیگر که در موفقیت تیم تاثیر داشتند نیز اشاره کرد و نقش مشحون رئیس فدراسیون را هم به عنوان عامل موثر در تمام زمینه ها پر رنگ دانست که تیمی بهتر از تمام دوره های جام ملتها را تشکیل داده بودند.

بچیروویچ در لیگ از بازیکنان شناخت نداشت

مهمد بچیروویچ که در جریان جام ملتهای آسیا با تحسین زیادی مواجه شد، در جریان لیگ سال قبل مربی موفقی تلقی نمی شد. آتشی در این مورد توضیح می دهد: بچیروویچ سال اول حضور خود را در لیگ گذراند و آشنایی کاملی به نظام بازی ایران و بازیکنان نداشت اما حالا با بازیکنان عجین شده و بسیار خوب شرایط و فکر آنها را تشخیص می دهد.
 
وی در پاسخ به اینکه آيا باید حضور بچیروویچ تا جام جهانی ادامه پیدا کند؟ تصریح کرد: رفتن به جام جهانی موضوع متفاوتی است. هنوز زمانی طولانی تا آن مسابقات باقی مانده و ابتدا باید شرایط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مشخص شود. حضور در جام جهانی شرایط مناسبتری را نیاز دارد تا به عنوان زنگ تفریح برای حریفان مطرح نشده و قابل قبول ظاهر شویم. اما فعلا باید تا مشخص شدن تیمها و قرعه کشی بازیها صبر کنیم تا براساس آن برنامه ریزی کرده و حرکت کنیم.

رسانهها ده سال بسکتبال را جلو انداختند

آتشی بهترین تیم جام در کنار ایران را هم کره می داند: فیلیپین جایگاه خود را به خاطر میزبانی و با حمایت تماشاگران به دست آورد اما بعد از آن کره تیم خوبی بود. چین هم ترکیب جوانی داشت که برای المپیک آینده به ترکیب خوبی تبدیل می شود. بقیه تیمها همه در یک سطح بودند. 

وی با تشکر از مدیریت فدراسیون، خانواده بازیکنان و تمام عوامل دیگری که نامی از آنها نیست اما برای موفقیت تیم زحمت کشیده اند به نقش پر رنگ رسانه ها در موفقیت تیم اشاره کرد: در این دوره رسانه های گروهی سنگ تمام گذاشتند و قبل از اعزام شرایطی را به وجود آوردند که روحیه بازیکنان را بارور کردند. این بار رسانه ها با عملکرد خود ده سال بسکتبال ما را جلو انداختند. این یک اصل است که حمایت از تیم به عنوان روحیه ای مضاعف، پتانسیل بازیکنان را بالا می برد. از طرفی شبکه سوم سیما هم برای اولین بار تمام بازیهای تیم ملی را پخش کرد تا رضایت مردم هم جلب شود./آق

برچسب ها: بسکتبال ، جام ، ملتها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار