دومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

نجفي: برخي مي‌گويند بنده رهبري را قبول ندارم! اين يك تهمت بزرگ است

وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش در دفاع از خود گفت: بلایی که امروز سر آموزش و پرورش آمده ناشی از سیاست‌زدگی، عوام‌زدگی‌ها و شعارزدگی‌هاست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمد‌علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود گفت: اینکه در بحث مربوط به وزارت خانه‌ها آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده گرچه این اولویت بر اساس حروف الفبا بوده است اما این مسئله را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که در آینده نیز هم مجلس محترم و هم دولت به این تقدم آموزش و پرورش نسبت به دستگاه های دیگر توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که قلمرو فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین خدمات دولت است و می‌توان گفت تقریبا هیچ خانواده‌ای در کشور وجود ندارد که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیم های آن حساس نباشد و تحت تأثیر تصمیمات قرار نگیرد.

نجفی در ادامه تصريح کرد: از این مسائل مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش قرار گرفته یعنی پرورش نسل آینده کشور، پرورش انسان‌های خداجو، شایسته و کارآمد که بتوانند از نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن دفاع کنند و بانی بهروزی و پیشرفت کشور باشند.
 
وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش اظهار داشت: این فعالیت چون با روح و ذهن حساس کودکان و نوجوانان و جوانان سروکار دارد بسیار ظریف پیچیده و عمیق است لذا هر تصمیمی در مورد آموزش و پرورش باید فارغ از شتابزدگی، سیاست زدگی و مبتنی بر هماهنگی، پیوستگی، استمرار و هم‌جهتی بین اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود و ارزیابی تجارب گذشته و پیروی از یک اندیشه راهبردی، اهمیت اساسی در آموزش و پرورش دارد.

وي افزود: یکی از ضعف‌هایی  که ما در گذشته گرفتار آن بودیم مسئله فقدان یک برنامه راهبردی در ارتباط با آموزش و پرورش بود. لذا در طول سالیان گذشته بعضی تصمیمات ضد و نقیض هم در آموزش و پرورش اتخاذ و اجرا شده است.

نجفي ادامه داد: خوشبختانه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش این است که اسناد بالادستی قابل احترام و با ارزشی از نظر علمی و فنی و همین طور دینی تصویب شده و در اختیار اموزش و پرورش قرار دارد که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهمتر از آن سیاست‌های کلی آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و درسال 92 ابلاغ شده است سندهای مادری هستند که به اعتقاد من لااقل در 20 سال اینده باید اساس برنامه آموزش و پرورش براین دو سند گذاشته شود.

وي تصريح کرد: البته اسناد دیگری هم مثل سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور برنامه پنج ساله وجود دارد که در اینجا اشاراتی به وظایف آموزش و پرورش شده است اما آن دو سند مادر به اعتقاد من باید مبنای کار هر وزیری در طول 20 سال آینده باشد تا ظرف این مدت بتوانیم اهداف منظور شده در این دو سند را منظور کنیم.

**اجراي سند بايد به دور از شتابزدگي دنبال شود

نجفي تأکید کرد: این کار باید بدور از شتابزدگی صورت بگیرد و شاید به همان اندازه مهم باشد که ما برای اجرای سند تحول و سیاست‌های کلی باید نیروهای کارشناسی و توانمندی را به استخدام درآورده و در اختیار بگیریم که یک نقشه اره برای اجرای این دو سند تهیه کنند که این مسئله از فرمایشات مقام معظم رهبری است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول و سیاست‌های کلی فراهم شود و مهمترین بخش برنامه من نیز همین است، آقای زاکانی در مخالفت خود اعلام کرد که من قصد تغییر در سند تحول را داریم اما به هیچ عنوان این گونه نیست در همان بند اول حرف من این نیست که محتوای سند تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: به نظر من باید مجمعی از نخبگان تشکیل شود جهت بررسی سند برای تحقق سه هدف، یک بررسی آنچه در دو سال اخیر به اسم سند صورت گرفته در اعمال اصلاحات در صورت لزوم، دوم تهیه نقشه راه برای اجرای سند و سوم بررسی محتوایی، زیرا در سند ذکر شده است که هر 5 سال یک بار این سند باید مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد که از هم اکنون باید مورد بررسی قرار دهیم تا زمانی که 5 سال دیگر که قرار است به شورای انقلاب فرهنگی چیزی پیشنهاد شود این مطلب آماده باشد.

نجفی در ادامه تصريح کرد: به این نکته توجه کنید که این برنامه یک برنامه 4 ساله است یعنی برای 4 سال این سند تصویب شده بنابراین ما باید در سال 95 نتیجه آن را به شورای انقلاب فرهنگی عرضه کنیم وعلاوه برآن 59 برنامه در برنامه‌ای که خدمت شما تقدیم کردم پیش بینی شده که غیر از دو مورد 57 برنامه مستند به سند تحول و سیاست‌های کلی است که اگر دوستان فرصت می‌داشتند و مقایسه می‌کردند متوجه می‌شدند.

**بنده مخالفتي با سند چشم انداز ندارم
 
وی ادامه داد: آقای لاهوتی گفتند که از 22 محور برنامه ما 20 محور را پوشش دادیم در مورد سند تقریبا همه اجزای اصلی آن در این برنامه پیش بینی شده بنابراین من چگونه می‌توانم مخالف سند باشم در حالی که 57 برنامه از 59 مورد مبتنی بر سند و سیاست‌های کلی الحاقی توسط مقام معظم رهبری است.
 
نجفی با اشاره به مسئله تربیت در آموزش و پرورش تصريح کرد: مسئله دیگر که باید به آن بپردازیم مسئله تربیت از دیدگاه بنده و آموزش و پرورش و همچنین بخصوص تربیت دینی است؛ غایت آموزش و پرورش تربیت است آموزش ابزار و تربیت هدف است و اگر تربیت در آموزش و پرورش نادیده گرفته و یا ضعیف شود اصل آموزش و پرورش مهمل خواهد بود.

وی اظهار داشت: تشبیه من اینگونه بوده است نسبت به تربیت به آموزش و پرورش و کل فرآیند آموزشی و پرورشی مانند نسبت شیرینی است به قند. قند بدون شیرینی نه تنها قابل تصور نیست که اگر هم بود ارزشی نداشت بنابراین من می توانم چگونه می توانم مخالف تربیت باشم.هدفی که در زمان های پیشین در آموزش و پرورش داشتیم و خوشبختانه مبانی نظری سند تحول که یکی از پرافتخار ترین سندهایی است که به تصویب رسیده صحبت از تعمیم فعالیت های پرورشی نظری داشتیم نه حذف آن. صحبت از این بود که معلم هم در کنار مربی پرورشی وظیفه تربیت دارد. مدیر و ناظم مدرسه نیز همین وظیفه را برعهده دارد.

**انحلال معاونت پرورشي در دوره بنده يك تهمت بزرگ است
 
نجفي ادامه داد: متأسفانه این گونه بیان کردند که معاونت پرورشی آموزش و پرورش در زمان من منحل شده که به دوستان هم گفتیم این گونه نبوده، آقای امیرآبادی گفتند که ما زمینه سازی کرده‌ایم و وزیر بعدی این کار را انجام دادند وزیر بعد از من آقای مظفر بودند که در حال حاضر نیز حضور دارند کجا ایشان چنین کاری را انجام دادند، دو سال بعد از آقای مظفر و شش سال بعد از من معاونت پرورشی و نه فعالیت‌های پرورشی بنا به دلایلی منحل شد چه ارتباطی با من دارد که می‌گویند 6 سال قبل زمینه سازی کرده‌ام این صحبت واقعا منصفانه نیست.
 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در گزارشی که من در سال 86 ارائه دادم غیر از گزارش دستاوردها که مرسوم است در همه موارد به رویکردها و چشم اندازهای آینده نیز اشاره کرده‌ام، برهمین گزارش خیلی روشن گفته‌ام پرورش اصل است و چه از نظر علمای تعلیم و تربیت و چه از نظر علمای تفکر اسلامی آموزش و پرورش هدفش پرورش است و در حوزه‌های علمی نیز آنچه که به عنوان تدریس و آموزش قرار می‌گیرد هدف پرورشی دارد.
 
نجفی با بیان اینکه معلم چه بخواهد و چه نخواهد هدف پرورشی دارد تصریح کرد: حرف هایی که من در گزارش خود به آن اشاره کردم امروز در مبانی سند تحول در زبان و بیانی علمی تر و مناسب تر مطرح شده است.

وی در ادامه بیان کرد: تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید دین محور باشد و این مسئله با آموزش‌های دینی تفاوت دارد آموزش دین جزوی از این تفکر است و من معتقد هستم که روح و جان همه اجزای آموزش و پرورش باید دین و تعالیم دینی باشد و البته به این مسئله اعتقاد دارم که دین و روح دینی اگر در روح تعلیم و تربیت دمیده شود باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد.

**دانش آموزان با تحميل دين گريز مي‌شوند

 
وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدم که با تحمیل نمی‌توان دانش آموزان را دینی کرد اینگونه دین گریز می‌شوند ما تربیت را برای اینکه انسان‌های صالحی را آماده بکنیم تا مراحلی از حیات طیبه را درک کنند باید دنبال کنیم.
 
وی تأکید کرد: شخص من بعنوان کسی که 35 سال است به دلیل اینکه حکومت دینی است در حال خدمت به کشور است در حالی که بهترین پیشنهادها را برای کار در آمریکا داشته‌ام اما به عشق خدمت به انقلاب و به عشق کار با شهید چمران به ایران آمدم اما عده‌ای می‌گویند که نه تنها با تعلیم و تربیت دینی بلکه با اصلا با حکومت اسلامی مشکل دارد. استناد این حرف نیز این است که شخصی گفته که در جلسه‌ای من عنوان کرده‌ام رئیس جمهور نمی‌شوم چون با حکومت اسلامی مشکل دارم! واقعا این منصفانه نیست.
 
نجفی ادامه داد: من کسی هستم که در زمان وزارتم سه نفر از برجسته ترین روحانیون کشور معاون من بودند و در شورای معاونین حضور داشتند، آقایان حجت‌الاسلام قرائتی، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، و حجت‌الاسلام محمدیان که هم اکنون نیز به عنوان معاون آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند اما به من می‌گویند که ارتباط شما با حوزه علمیه قطع بوده است و شخصی دیگر عنوان می‌کند که اکثر غریب به اتفاق معاونان ایشان تحصیل کرده غرب و غرب زده بودند. لطفا مسئله‌ای که حقیقت ندارد عنوان نکنید در حال حاضر به گفته خود نمایندگان 80 درصد از فرهنگیان از بازگشت من به وزارت آموزش و پرورش حمایت می‌کنند.

**دوره بنده اوج فعاليت‌هاي فرهنگي بود
 
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: خواهران و برادران! در دوره من فعالیت‌های فرهنگی اوج گرفت، دارالقرآن‌های دانش آموزش در دوره بنده تشکیل شد، فرهنگ نماز و توسعه در دوره بنده در آموزش و پرورش شکل گرفت، دستگاه آموزش و پرورش بعنوان برجسته ترین دستگاه قرآنی کشور معرفی شد من واقعا متأسفم که باید خودم از خودم دفاع کنم.
 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مسئله دیگر اینکه بیان کردند مراکز تربیت معلم را در زمان من منحل کردند این حرف یک تهمت است تربیت معلم در زمان من هویت پیدا کرد، برنامه‌های تربیت معلم را در شورای آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش به تصویب رساندم و توصیه‌ام به وزیر بعدی این بوده که این حجم از فعالیت در زمینه آموزش عالی مستلزم سیاست گذاری و برنامه ریزی منسجم است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود.

نجفی تأکید کرد: مسئله‌ای که من 16 سال پیش عنوان کردم دو سال پیش در شورای انقلاب فرهنگی تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تصویب شد و از عجایب روزگار این است که یکی از اتهامتی که به من می‌زنند این بود که شما مخالف دانشگاه فرهنگیان هستید و این از مصادیق پوشاندن حق و باطل است.
 
وی ادامه داد: عده‌ای اصرار می‌کنند که آقای نجفی حقوق را افزایش کرده که فرهنگیان از وی دفاع می‌کنند، در اینجا باید بگویم که رضایت شغلی فرهنگیان بر چهار مولفه استوار است یکی از آنها حقوق و مزایا است و این خانواده شریف در کشور رضایت شغلی برایشان مهم است اینکه احساس کنند در تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت دارند اینکه احساس کنند کرامت، منزلت و مرجعیت اجتماعی آنها در آموزش و پرورش احیا شده، احساس کنند دانش و مهارت حرفه ای برای حضور در سر کلاس‌های درس را بدست آورده‌اند. اینکه معلمی را بدون آشنایی با کتاب و آموزش به کلاس ششم ابتدایی می‌فرستید و او نمی‌تواند جواب دانش آموز را بدهد این خرد کردن معلم است و از بین بردن رضایت شغلی او را در پی دارد. حرف من این است که اگر نظام 3 3 6 باید اجرا شود اشکالات آن نیز باید برطرف شود. بلایی که امروز سرآموزش و پرورش آمده بخشی از آن ناشی از شعارزدگی است و صریحا می‌گویم آنچه که در این برنامه 59 بندی آورده‌ام به تک تک آن معتقدم و برای اجرای تک تک آن اقدام خواهم کرد مگر مواردی که در بحث کارشناسی به این نتیجه برسم که اشتباه کردم تنها در این صورت است که آن را اصلاح می‌کنم.

**نظام ايران نظام ولايي است/برخي مي‌پرسند نجفي ولايت را قبول دارد؟!

 
وی در پاسخ به نمایندگان در مورد مسائل سیاسی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام ولایی است در رأس آن نیز مقام معظم رهبری قرار دارد بنده و سایر بزرگوارانی که قبول کرده‌اند آسایش و خانواده شان را فدا کرده وارد میدان اجرایی شوند روشن است که معتقد به این ولایت و پایبند به منویات این ولایت هستیم این چه سوالی است که شما مطرح می‌کنید که آیا رهبری را قبول دارید؟ مگر می‌شود کسی که می‌خواهد وزیر شود این ولایت را قبول نداشته باشد.
 
نجفی ادامه داد: من 16 سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کردم و در این مدت یکی از اصلی ترین دغدغه‌هایم مسائل آموزش و پرورش بوده است با فرهنگیان ارتباط داشتم و خدا می‌داند که دو فاکتور باعث شد که این مسئله را قبول کنم. یکی تکلیف آقای دکتر روحانی بود که به ایشان گفتم از شما خواهش می‌کنم که با مقام بالاتر هم مشورت کنید که اگر نظرتان عوض شد خوشحال می‌شوم و دوم اینکه بزرگواری فرهنگیان.

وی ادامه داد: من دست رد به سینه فرهنگیان و آقای روحانی نخواهم زد و در این مدت نیز سعی‌ام براین بوده که هر سوالی که نمایندگان محترم پرسیده‌اند جواب دهم، ولی اینکه از من می‌پرسید رهبری را قبول دارید درست نیست زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخست وزیر، در سال 67 وارد آموزش و پرورش شدم.

**در فعاليت‌هاي انتخابات سال 88 شركت داشتم

نجفی همچنین در مورد فتنه 88 بیان کرد: من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و فعالیت‌های انتخابات 88 شرکت داشتم روز سه شنبه بعد از انتخابات از طرف دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفتند و گفتند بیاید در جلسه‌ای که در حضور ایشان تشکیل می‌شود شرکت کنم. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کس هر حرفی در مورد انتخابات و تقلب دارد بزند خود مقام معظم رهبری جلسه را اداره می‌کردند بعد از ارائه پیشنهادات جمع بندی ایشان این بود که ما نباید خلاق قانون کاری انجام دهیم.

نجفی اظهار داشت: قانون، شورای نگهبان را مسئول این امر کرده بنابراین اعضای شورای نگهبان هم گفتند که حرف شما فصل‌الخطاب است حتی قبل از اینکه در 29 خرداد در نماز جمعه حرف‌هایی را بیان کنند ما مطیع ایشان بودیم می‌گویند مردم را تحریک کردند که در راهپیمایی شرکت کنند اما من در هیچ یک از این راهپیمایی‌ها شرکت نکرده‌ام. 

وی ادامه داد: من در تمام مدت تلاش کردم که آبی بر این فتنه بریزیم که خاموش کرده و یا کمش کنیم اما عده‌ای با هر انگیزه‌ای سعی کردند که بنزین روی آن بریزند که ریختند و هنوز هم دارند این کار را انجام می‌دهند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: سخن پایانی من این است که هیچ کدام از وزرای پیشنهادی با آقای دکتر روحانی تحمیل نشده اند و خود ایشان نیز گفته‌اند که روحیه شان تحمیل پذیر نیست آقای روحانی در مورد آموزش و پرورش بررسی کردند و حدود یک ماه قبل دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات که خدمت‌شان بودند گفتند نظر کمیسیون یکی از اعضای کمیسیون است برای وزارت که من در اینجا اسم نمی برم همان روز به آقای دکتر روحانی منتقل کردم و ایشان در بین این گزینه‌ها به من تکلیف کردند من اگر تا اینجا را پیش امده‌ام فقط به این بهانه که اندوخته‌ای که برای آخرتم باشد. هیچ توقعی هم از شما ندارم که رأی بدهید یا ندهید. شما براساس وجدان خدا براساس حجت شرعی که خواهید داشت تصمیم بگیرید و رأی دهید.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: اگر رأی آوردم به فال نیک می گیرم و با قوت کارم را انجام می‌دهم و اگر رأی نیاوردم دست شما را می‌فشارم که تکلیفی را از دوش من برداشته‌اید.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، پیشنهادی ، آموزش ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار