سومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌ علني/

موسوي: كشاورزي كشور نفس‌هاي آخر را مي‌كشد/ آقاي حجتي چه برنامه‌اي براي رفع دغدغه‌هاي كشاورزان داريد؟

نماينده مردم اهواز در مخالفت با محمود حجتي وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي دولت يازدهم و با بيان اين كه كشاورزي نفس‌هاي آخر را مي‌كشد گفت: انتظار مي‌رود برنامه‌هاي خود را براي رفع دغدغه كشاورزان از جمله خرده مالكي، دلالي، كمبود صنايع تبديلي بومي و خريد تضميني محصولات استراتژيك كشاورزي بيان كنيد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، شكرخدا موسوي نماينده مردم اهواز در جلسه علني صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد در مخالفت با محمود حجتي وزير پيشنهادي جهاد كشاورزي گفت: ابتدا برخود لازم مي‌دانم از ملت برومند ايران اسلامي كه در لبيك به فرمان رهبر عزيزمان حماسه سياسي خلق كردند و سكان دولت را به دست فردي كارآزموده و داراي سوابق انقلابي دادند تقدير كنم، اينك انتظار مي‌رود مسئولان نيز شعار حماسه اقتصادي را محقق سازند.
 
وي در ادامه افزود: همه مي‌دانيم امروز بيكاري، فقر، تورم، نابه ساماني اقتصادي، مشكلات ناشي از تحريم‌ها و سو مديريت‌ها و طبقات مستضعف را سخت در تنگنا قرار داده و نبايد يادمان برود كه 98 درصد از شهداي ما از همين قشر مستضعفين بوده است.
 
عضو كميسيون كشاورزي در ادامه اظهار داشت: به جرات مي‌توان گفت كشاورزي نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد و بايد به داد آن رسيد كشاورزان هيچ پشت و پناهي ندارد و در دعواهاي سياسي بي‌حاصل ساليان گذشته كسي فرياد تظلم خواهي آن‌ها را نشنيد، لذا انتظار ما اين است كه وزير جهاد كشاورزي دولت جديد كشاورزي را به جايگاه اصلي خود برساند.
 
نماينده مردم اهواز ادامه داد: كشاورزي بخشي است كه با كمترين هزينه بيشترين بازده را مي‌تواند به كشور داشته باشد و همان طور كه امام(ره) فرمودند كشاورزي محور توسعه است.  
 
موسوي در ادامه اظهار داشت: امروز 18 ميليون هكتار زمين قابل كشت كشاورزي وجود دارد كه از اين ميزان 4 ميليون هكتار آن در استان خوزستان است كه تنها يك ميليون از اين 4 ميليون زمين كشاورزي زير كشت رفته است.  
 
عضو كميسيون كشاورزي با بيان اين كه تنوع آب و هوايي كشورمان در دنيا بي مثال است گفت: ايران به مصابح كشتي حضرت نوح در هر گوشه‌اي از آن خداوند نعمتي را قرار داده از شما مي‌پرسم چه برنامه‌اي براي استفاده از اين نعمت‌هاي خدادادي داريد.
 
وي در ادامه اظهار داشت: آقاي حجتي حتما مي‌دانيد آقاي كلانتري كه از افراد موثر در انتخاب شما بودند گفته است توجه حكومت به بخش كشاورزي اجتناب ناپذير است اما اين كه كشاورزي محور توسعه باشد مخالفم و طرح اين موضوع هم از ابتدا اشتباه بود، اگر ما محور توسعه را كشاورزي در نظر بگيريم بايد مردم از گرسنگي بميرند زيرا ظرفيت‌هاي كشاورزي ما بسيار محدود است لذا لازم است پاسخ دهيد شما چه نسبتي به اين اظهارات داريد.
 
موسوي اظهار داشت: با وجود پيشرفت‌هاي مهم در فعاليت‌هاي اقتصادي و صنعتي بخش كشاورزي هم چنان در عرصه اقتصاد و اجتماع داراي جايگاه ويژه‌اي است از ديدگاه توسعه اقتصادي بخش كشاورزي در فرايند رشد و توسعه چه جايگاهي دارد؟  
 
وي با بيان اين كه لازم است شما پاسخ دهيد درباره برنامه پنجم توسعه چه نظري داريد تصريح كرد: آيا خود را ملزم به اجراي عملي اهداف برنامه مي‌دانيد و يا چون برخي اسناد بالادستي از كنار آن خواهيد گذشت.
 
عضو كميسيون كشاورزي در ادامه اظهار داشت: خريد تضميني محصولات اساسي كشاورزي، بيمه خشكالي و جيره بندي سرسام آور كودك شيميايي از دغدغه‌هاي كشاورزان است اين در حالي است كه در كشورهاي مختلف مسئولان دولت و يا متوليان بخش كشاورزي دغدغه‌هاي ملي دارند و بيشترين حمايت را از كشاورزي به عمل مي‌آورند و سعي دارند با افزايش درآمد كشاورزان قدرت خريد آن‌ها را افزايش دهند يا حداقل ثابت نگه دارند لذا لازم است شما برنامه‌هاي خود را درباره دغدغه‌هاي كشاورزان بيان كنيد.
 
این نماینده مجلس خطاب به نمایندگان گفت: بنده برنامه‌های آقای حجتی را مطالعه کردم، اما در عرصه اجرا برای چالش‌های اساسي حوزه کشاورزی تدبيري حاكمانه كه حاكي از اميد باشد کمتر دیدم.
 
وي در ادامه به تعدادي از نقاط ضعف برنامه‌هاي پيشنهادي حجتي اشاره كرد و گفت: يكي از نقاط ضعف برنامه‌هاي پيشنهادي اين است كه وزراي پيشنهادي بايد تحليلي از برنامه پنجم بيان كنند و اين طور نباشد كه بعد از راي آوردن خيلي از مفاد برنامه پنجم را رها كرده و از تحقق آن شانه خالي كنند، جناي حجتي از يك سو توسعه صادرات محصولات كشاورزي و توسعه تكيه دارند و از سوي ديگر برتامين امنيت غذايي با نيل به خودكفايي تاكيد دارند لذا لازم است وي اولويت گذاري كرده و متناسب با مختصات زماني 4 ساله اهدافي را ارائه دهد.
 
موسوي ادامه داد: در ميان چالش‌ها به سه چالش اساسي كشاورزي يعني خرده مالكي، دلالي و كمبود صنايع تبديلي بومي اشاره‌اي نشده است و هم چنين در برنامه وی توجهی به بسته‌های زیربنایی نشده است.  
 
وي ادامه داد: همچنین در این برنامه از حذف واردات صحبت شده است که این سخنان در رسانه‌ها بازتاب بسیاری داشت، اما خبرگان علم کشاورزی بهتر می‌دانند که باید واردات را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا به تولیدات داخلی لطمه نخورند نه اینکه بخواهیم واردات را کاملا حذف کنیم بلكه بايد امنيت غذايي هدف قرار گيرد نه حذف واردات.  
 
موسوی خطاب به وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: حركت به سوي خصوصي سازي در بخش اقتصاد يكي از اهداف شما ذكر شده كه اميدوارم محقق شود. شما یکی از فعالان برای ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بودید و حالا باید پاسخ دهید که چقدر با این تلاش‌های شما روحیه جهادی دراین وزارتخانه ادغام شده به عرصه کشاورزی منتقل شده است. همچنین رشته تحصیلی شما عمران است و نمی‌دانم چرا بخش کشاورزی باید اینقدر مظلوم واقع شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مدیران میانی در زمان حجتی دو سال پشت در اتاقش منتظر ملاقات بودند و آقای حجتی جز چند تن از مدیران خاص، کسی را به حضور نمی‌پذیرفت و همچنین در این دوره بیشترین حجم واردات بخش کشاورزی به کشور صورت گرفت و دو بخش مهم جنگل و شیلات آسیب دید.
 
نماینده مردم اهواز خاطر نشان كرد: با تصدی آقای حجتی بر وزارت جهاد کشاورزی بیم آن می‌رود که مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در پست‌های کلیدی قرار گیرند.

وي تاكيد كرد: در زمان مسئولیت مهندس حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معاونین این وزارتخانه در حمایت از قانون‌شکنان مجلس ششم استعفا کرده و بعضا در جمع متحصنین حضور یافتند. همچنین در زمان مسئولیت وی برخی از مدیران حزب‌اللهی حذف و به جای آنها افراد حزبی جایگزین شده‌اند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار