از سوي معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور اعلام شد:

الويت‌هاي کاري رئيس جمهور در 100 روز آينده

اصلاح قانون بودجه سال 92، احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و تهيه لايحه بودجه سال 93 الويت‌هاي اجرايي دولت يازدهم در 100 روز آينده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در برنامه نگاه يک شب گذشته با اعلام مطلب بالا گفت: اصلاح قانون بودجه سال 92 و احياي برنامه مديريت و برنامه‌ريزي و تهيه و تنظيم لايحه بودجه سال 93 جهت تقديم به مجلس از اولويت‌هاي اجرايي دولت حسن روحاني در 100 روز آينده است.

وي افزود: در 100ر وز نخست آغاز به کار دولت يازدهم کابينه جديد قصد ايجاد تغييرات در زندگي معيشتي مردم را دارد.

وي با اشاره به قانون بودجه سال 92 که بر اساس درآمدهاي 210 هزار ميليارد توماني تنطيم شده، اظهار داشت: براساس گزارشات 4 ماهه اينگونه محرز شده که درآمدهاي 210 هزار ميليارد توماني در اين برنامه تحقق نخواهد يافت و چنانچه اين درآمدها حاصل نشود دولت با کسري بودجه و جامعه با افزايش تورم روبرو خواهد شد.

وي ادامه داد: به خاطر رصد و بررسي گزارشهاي 4 ماهه نخست سال جاري دولت يازدهم با جديت قصد اصلاح قانون بودجه قانون سال 92 را در دستور کار خواهد داد.

معاون برنامه‌‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تاکيد بر مقابله با تورم و نيز فراهم آوردن وضعيت بهتر در زندگي معيشتي مردم گفت: يکي ديگر از راهکارهاي مقابله با تورم تناسب ميان نقدينگي در جامعه و عرضه کالا از سوي ديگر است .

وي گفت: چنانچه نقدينگي در جامعه بالا باشد ولي عرضه به اندازه تقاضا نباشد، تورم در جامعه افزايش مي‌يابد.

نوبخت با اشاره به افزايش 6 برابري تقاضا نسبت به عرضه در سال‌هاي اخير اظهار داشت: چنانچه نقدينگي بالا باشد ولي به ميزان اين نقدينگي کالا و خدمات در جامعه وجود نداشته باشد ناگزير کشور به سمت واردات بيشتر پيش خواهد رفت.

محمدباقر نوبخت با تاکيد براينکه بايد هر چه زودتر بايد تکليفمان با قانون بودجه سال 92 مشخص شود، اظهار داشت: چنانچه قانون بودجه سال 92 اصلاح شود دولت و کشور با کسري بودجه و در نتيجه آن تورم روبرو نخواهد شد.

وي همچنين به اصلاح نظام بودجه‌ريزي کشور به عنوان يکي ديگر از راهکارهاي بهبود وضعيت اقتصادي مردم اشاره کرد و گفت: با اصلاح نظام بودجه‌ريزي تدوين و تهيه و تنظيم لايحه بودجه 93 در 100 روز آينده توسط دولت انجام خواهد شد که در نتيجه تقديم اين لايحه به مجلس قوه مققنه وقت کافي براي بررسي قانون بودجه سال 93خواهد داشت.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور زمان اصلاحيه‌ي بودجه سال 92 را دوم شهريور سال جاري اعلام کرد و گفت: دولت يازدهم دوم شهريور اصلاحيه‌ي بودجه سال 92 و 13 آذر ماه سال جاري لايحه بودجه سال 93 را به مجلس محترم شوراي اسلامي تقديم مي‌کند.

محمدباقر نوبخت همچنين احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را از ديگر اولويت‌هاي اجرايي دولت يازدهم اعلام کرد و گفت: با احياي مجدد سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي ديگر برنامه‌ها و طرح‌هاي عمراني و اقتصادي کشور براساس اراده‌ي شخصي رئيس‌جمهور تهيه و تنظيم نخواهد شد بلکه کابينه دولت يازدهم براساس نظرات و ديدگاه‌هاي کارشناسان اقتصادي و صنعتي اهتمام خود را براي اجراي برنامه‌هاي اقتصادي و توسعه‌ي صنعتي کشور به کار مي‌بندد.

وي افزود: با احياي سازمان مديريت و برنامة‌ريزي منجر به ايجاد انظباط اقتصادي در کشور مي‌شود.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور همچنين به برنامه هدفمندي يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اجراي هدفمندي يارانه‌ها يک طرح نيست بلکه يک قانون است که از سوي دولت يازدهم نيز با جديت پيگيري و اجرا خواهد شد.

وي ادامه داد: طبق آخرين اظهار نظرهاي رياست محترم جمهور يارانه افراد طبق ماههاي گذشته به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود و قرار نيست از يارانه افراد کم شود.

وي افزود: در مرحله دوم يارانه‌ها چون منابع بيشتري در اختيار دولت قرار مي‌گيرد طبق ماده هفت قانون هدفمندي يارانه‌ها ميان درآمدهاي خانوار و اعطاي يارانه بايد تناسب به وجود آيد.

در مرحله دوم اجراي هدفمندي يارانه‌ها ميزان يارانه به دهک‌هاي پايين جامعه افزايش مي‌يابد.

محمدباقر نوبخت در خصوص چندين هزار طرح عمراني ناتمام در کشور نيز گفت: براساس گزارشي که هم‌اکنون در دست دولت است سه هزار طرح عمراني ناتمام در کشور وجود دارد که با اصلاح قانون بودجه سال 92 قرار است ميزان تخصيص بودجه به اين طرح‌ها اولويت‌بندي شود .

وي افزود: براساس برنامه‌‌‌ي دولت يازدهم قرار است اولويت تخصيص بودجه به طرح‌هاي ناتمام عمراني مطابق اتمام سال اين پروژه‌ها تعيين شود.

وي افزود: اولويت دولت در تخصيص بودجه به پروژه هاي عمراني براساس اين اصل خواهد بود که کدام پروژه و طرح عمراني سريعتر به بهره‌برداري مي‌رسد.

معاون برنامه‌ريزي و نطارت راهبردي رئيس جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود در خصوص اهميت احياي سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي گفت: دکتر روحاني مي‌خواهد با توجه ويژه به نظر کارشناسان در تمامي زمينه‌ها به ويژه اقتصادي و صنعتي کشور را به جلو ببرد و تصميمات خود را با استفاده و مشورت از عقل جمعي اتخاذ کند.

وي افزود: با توجه به محدوديت منابع در کشور بايد تصميمات اقتصادي و مديريتي در جامعه کاملا عاقلانه گرفته شود و سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي اين فرصت را در اختيار کابينه دولت يازدهم قرارمي‌دهد.

وي همچنين در خصوص تلفيق منابع طبيعي و زيست محيطي با منابع انساني و مالي در سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي اظهار داشت: پس از انحلال سازمان مديريت دو بخش مديريت منابع مالي و مديريت منابع انساني به دو قسمت و زير‌مجموعه دو معاونت تقسيم شد و قرار گرفت.

وي ادامه داد: از آنجايي که براي توسعه پايدار در يک کشور منابع انساني و منابع مالي جدا از هم نيستند بنابراين سازمان ميديريت و برنامه‌ريزي اين دو منابع را در کنار هم قرار داده و همچنين منابع طبيعي و زيست‌محيطي را نيز بايد به عنوان منبع سوم توسعه‌ي پايدار کشور به آن اضافه کند .

وي گفت: چنانچه اين سه منبع در کنار هم قرار نگيرد توسعه‌ي پايدار به وجود نخواهد آمد و زيا‌نبخشي آن به نسل‌هاي بعد نيز منتقل مي‌شود.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور همچنين به تعين يک نهاد توسعه در مراکز استانها اشاره کرد و گفت: هر استان بايد نقشه‌ي راه توسعه‌ي خود را داشته باشد و همچنين نهاد توسعه نيز در اين استانها بايد تشکيل شود .

محمدباقر نوبخت در پاسخ به اين پرسش که براي مقابله با تحريم‌ها دولت يازدهم چه برنامة‌اي در دست دارد اظهار داشت: ما براساس سه نوع برنامة‌ي شرايط بدبينانه محتمل و خوشبينانه، به مقابله با تحريم‌ها و کاهش از ميان برداشتن ان مي‌پردازيم .

وي ادامه داد: ما اميدواريم با اعمال يک ديپلماسي فعال و برقراري يک تعامل سازنده با ديگر کشورها در جهت حفظ منافع ملي‌مان به مقابله با گسترش تحريم‌ها پرداخته و شرايط را به سمت کاهش و از ميان برداشتن ان فراهم کنيم.

وي همچنين به کاهش اتکاي کشور به درآمدهاي نفتي اشاره کرد و گفت: کاهش اتکاي جامعه به درآمدهاي نفتي يک تکليف است که با جديت از سوي دولت يازدهم دنبال مي‌شد.

وي گفت: با توجه به محدوديت‌هاي منابع مالي بخشي از درآمدهاي نقدي به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود که براي انجام طرح‌ها و برنامة‌هاي توسعه‌ي اقتصادي صنعتي فرهنگي جامعه استفاده خواهد شد.

وي با اشاره به جايگزين کردن ماليات به جاي درآمدهاي نفتي براي اداره کشور گفت: دولت يازدهم سعي دارد جمعيت ماليات دهندگان در کشور را افزايش داده تا درآمد حاصل از ماليات براي اداره‌ي کشور مورد استفاده قرارگيرد .

وي گفت: منظور ما از افزايش ماليات افزايش ميزان ماليات براي مردم و کسبه کوچه بازار نيست بلکه منظورمان افزايش جمعيت ماليت دهندگان در کشور است.

معاون برنامه‌‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور همچنين به نوسانات شک آور نرخ ارز به اقتصاد ملي در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت:با همه توان با نوسانات نرخ ارز مقابله خواهد کرد تا ارزش پول ملي کاهش نيابد .

وي اظهار داشت: دولت يازدهم به صورت شناور مديريت شده، نرخ ارز را ثابت نگه مي‌دارد و سعي مي‌کند و نقدينگي کشور را به تمامي بازارهاي  به وارد کند.

محمدباقر نوبخت همچينين به هماهنگي تيم اقتصادي کابينه دولت يازدهم اشاره کرد و گفت: تيم اقتصادي دولت آقاي روحاني از يک هماهنگي و اتفاق نظر در رويه برخوردار است به گونة‌اي که علاوه برهماهنگ بودن تيم اقتصادي با يکديگر تيم غير اقتصادي  کابينه دولت يازدهم نيز با تيم اقتصادي هماهنگ است.

وي گفت: دولت يازدهم به دنبال اين است که يک تعامل خوب و هماهنگ با دو قوه ديگر "قوه مقننه و قضاييه" داشته باشد تا با يک عزم گسترده برنامه‌‌هاي توسعه کشور را به جلو ببرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نگاه ، یک ، شب ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار