آشنایی با دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات

با پایان یافتن چهار روز برگزاری جلسات متعدد سخنرانی موافقان مخالفان و وزرای پیشنهادی و برگزاری رای‌گیری برای یکایک وزرای پیشنهادی، دکتر محمود واعظی با ۲۱۸ رای موافق، ۲۰ رای ممتنع و ۴۵ رای مخالف، دهمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شد شد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ در روز تحلیف دکتر حسن روحانی، وی در اجرای اصل 133 قانون اساسی و همچنین ماده 188 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اسامی و زندگینامه اعضای پیشنهادی کابینه به همراه برنامه‌های آنان و نیز خط مشی و اصول کلی و برنامه دولت را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن دکتر محمود واعظی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده بود.



دکتر روحانی، ۲۱ مردادماه و در سخنرانی آغازین خود در جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، در خصوص وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: آقای واعظی با اینکه در سالهای اخیر چهره شان بیشتر سیاست خارجی هست تا ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ولی میدانید که ایشان تحصیلاتشان در همین رشته هست و بنده اولین آشناییم بعد از انقلاب با ایشان این بود که ایشان مسئول مخابرات کشور بوده اند.
رئیس جمهور تاکید کرده بود: در زمان شهید قندی، سالها ایشان در آنجا فعال بود و البته بعدا فعالیت زیادی در وزارت خارجه داشت و اتفاقا در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ما علاوه بر تخصص در زمینه مسائل الکترونیک، مخابرات، مخصوصا آی تی، آی سی تی، که امروزه بسیار مهم است، ما نیاز به یک ارتباطات فعال خارجی هم داریم، برای اینکه شرکتهای مختلف، بخش های مختلف، بنگاهای مختلف را وصل کنیم به بخش های بیرونی، هم برای دریافت تکنولوژی، هم برای فعال شدن در بخشهای مختلف که میتواند برای ما بسیار هم با یک برنامه ریزی درست کار آفرین باشد.
 
اظهارات در صحن علنی مجلس
وزیر پیشنهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه های خود برای تصدی این پست در جلسه اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی مهمترین اولویت برنامه های خود را ساماندهی به اوضاع نابسامان دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: با نظر رئیس جمهور سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات که در دولت دهم از وزارت ارتباطات جدا شد بار دیگر به این وزارتخانه بازمی گردد.
محمود واعظی امروز سه شنبه 22 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی حدود 20 دقیقه از برنامه های خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دفاع کرد و به برخی ابهامات اعلام شده در برنامه هایش که از سوی نمایندگان مخالف مطرح شد پاسخ داد.
 
محمود واعظی کیست؟
محمود واعظی از مشاوران حسن روحاني در دوره رقابت های انتخاباتی بوده و در برنامه ديروز امروز فردای شبكه سه با باقري رئيس ستاد جليلي به مناظره پرداخت.



مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال 1358 تا 1365، مشاور وزیر امور خارجه از سال 1365 تا 1366، مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال 1366 تا 1368، معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال 1368 تا 1376 ،  معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال 1376 تا 1378 ، معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال 1378 تا کنون و استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی از جمله سوابق اجرایی محمود واعظی است.
وی متولد 1331 و دارای دکترای روابط بین‌الملل و فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است. مجموعه کتب و مقالات منتشر شده توسط دکتر واعظی عموما در حوزه سیاست خارجی است.
 
دهمین وزیر ارتباطات
محمود واعظی پس از محمد حسن نامی، رضا تقی پور، محمد سلیمانی، سید احمد معتمدی، سید محمد رضا عارف، سید محمد غرضی، سید مرتضی نبوی، سید محمود قندی و محمدحسین اسلامی، دهمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (پست و تلگراف و تلفن سابق) است.

 

برنامه اجرایی

محمود واعظی، برنامه‌های اجرایی خود را در 5 محور به رئیس جمهور و مجلس ارائه کرده است.
همچنین معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی با تهیه گزارشی به بررسی میزان انطباق برنامه های وی با قوانین بالادستی و شرح وظایف قانونی وزارتخانه پرداخت.
بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو بخش انطباق برنامه های وی با شرح وظایف قانونی این وزارتخانه و نیز انطباق با تکالیف برنامه پنجم توسعه صورت گرفته است.
در بررسی انطباق برنامه های محمود واعظی با شرح وظایف قانونی وزارتخانه مندرج در ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19 اردیبهشت سال 82 که در 17 بند مطرح شده نظر کارشناسی نظارت از میان 3 گزینه منطبق، همسو و مغایر در 13 مورد منطبق، 2 مورد همسو و 2 مورد لحاظ نشده عنوان شده است.
براین اساس در برنامه پیشنهادی وزیر ارتباطات موارد مربوط به اعمال استانداردها و ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات و توسعه و بهره برداری از شبکه مخابراتی، فناوری اطلاعات و پستی و نیز تدوین ضوابط حل اختلاف و تعیین استاندارد مورد قبول محاکم قضایی در اختلافات و تخلفات مربوط به ICT  مطابق شرح وظایف این وزارتخانه لحاظ نشده است.
در بررسی بخش مربوط به انطباق برنامه های پیشنهادی وزیر ارتباطات با تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه نیز که در 12 مورد مطرح شده، برنامه های محمود واعظی در 8 مورد منطبق، 2 مورد همسو  و 2 مورد لحاظ نشده گزارش شده به نحوی که در این برنامه های موارد مربوط به تدوین نظام پایش شاخص های ICT تبصره ماده 46 و ایجاد زیرساختهای لازم به منظور توسعه شبکه علمی کشور لحاظ نشده است.

به نقل از: ایستنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار