در تمرين نمايش "دو مرد در يك اتاق"؛

مسعود رايگان: تئاتر خصوصي معنايي ندارد/ نمايش "دو مرد در يك اتاق" با موضوع جهاني ايدز

تئاتر خصوصي معنايي نداشته و مسئولين فرهنگي، شهرداري بايد تئاتر را سر پا نگه دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، شب گذشته تمرين نمايش "دو مرد در يك اتاق" با حضور "مسعود رايگان" كارگردان نمايش، "رويا تيموريان" مشاور كارگردان، "فرخ نعمتي" بازيگر، "همايون ارشادي" بازيگر در تماشاخانه‌ي "باروك" صورت گرفت، همچنين "مصطفي زماني" بازيگر و "عليرضا كماني" بازيگر در محل تمرين به عنوان مهمان حضور داشتند.

"مسعود رايگان" كارگردان نمايش "دو مرد در يك اتاق" در خصوص نمايشنامه گفت: نمايشنامه توسط دو نويسنده‌ي فنلاندي به نام‌هاي "يوهام گرگوم" و "بنگلت آلفورش" به سفارش سازمان ملل متحد در سال 1986 نوشته شده، كل اثر در ارتباط با بيماري مهلك ايدز يا در اصطلاح طاعون قرن است.

وي ادامه داد: روزهاي پاياني تمرين است حتي هنوز دكور و ميزان سن هم تكميل نشده اما امروزه تصميم گرفتيم شماي كلي از نمايش را در حضور خبرنگاران تمرين كنيم.

"رايگان" در خصوص محل اجرا و تمرين در تماشاخانه "باروك" تصريح كرد: به كسي كه تماشاخانه‌ي "باروك" را تأسيس كرد تبريك مي‌گويم چرا كه فضاي فرهنگي براي هنرمندان ايجاد كرده است و اميدوارم اين تماشاخانه وسيع‌تر شود و همكاران من و ديگر هنرمندان هم در اين مكان نمايش خود را اجرا كنند.

كارگردان نمايش "دو مرد در يك اتاق" از انتخاب "همايون ارشادي" و "فرخ نعمتي" به عنوان بازيگران اين نمايش گفت: براي شخصيت‌هاي نمايش نياز به افراد پخته، باتجربه و پرانرژي داشتم به همين دليل از دوستانم "ارشادي" و "نعمتي" استفاده كردم چرا كه آنها به اين نقش‌ها نزديك‌تر بودند.

"رايگان" در پاسخ به خبرنگاري كه در مورد لهجه و گويش ايراني نمايش با توجه به خارجي بودن متن عنوان كرد: ما فكر كرديم نمايش بايد با گويش كامل فارسي اجرا شود چرا كه موجب مي‌شود مخاطب با متن و نمايش ارتباط برقرار كند و بيننده نبايد نسبت به نمايش احساس بيگانه‌اي داشته باشد.

وي به حمايت از تئاتر اشاره كرد و گفت: تئاتر ما بايد همانند تئاتر كشورهاي خارجي چون "روسيه" توسط اراده‌ي قوي حمايت شود تا وضعيت بهتري پيدا كند من معتقدم تئاتر خصوصي معنا ندارد و مسئولين فرهنگي،‌ شهرداري بايد تئاتر را سر پا نگه دارند.

در ادامه "رويا تيموريان" مشاور كارگردان نمايش "دو مرد در يك اتاق" اظهار داشتند: من با هر گونه شيوه‌ي اجرا چه در سينما و چه در تئاتر مخالفتي ندارم و معتقدم هنرمند حق دارد تجربيات مختلفي را انجام دهد تا خلاق‌تر شود.

وي ادامه داد: موضوع ايدز در نمايش "دو مرد در يك اتاق" جهاني است اما متأسفانه در سرزمين ما توجهي به آن نمي‌شود و آمارها و اطلاعات رسمي هم در اين خصوص وجود ندارد.

"تيموريان" در خصوص اجراي نمايش در تماشاخانه "باروك" خاطر نشان كرد: اگر امروز ما در "باروك" اجرا داريم نشان دهنده‌ي آن است كه ما 30 سال فرياد زديم سالن مناسب تئاتر نداريم و متأسفانه مسئولان و مديران حركتي در اين خصوص انجام ندادند اما مهم نيست هنرمندان كارشان انجام مي‌دهند و هر جايي حتي در تماشاخانه‌ي "باروك" نمايش خود را اجرا مي‌كنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار