نخستين كالاي ايراني كه ثبت جهاني شد

فرش دستبافت ايران نخستين كالاي ايراني است كه به ثبت جهاني رسيد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان فرش دستبافت كه دنيا آن را بنام ايران مي‌شناسد بارها و بارها مورد سوء استفاده بسياري از سودجويان داخلي و خارجي قرار گرفته است چه آن زمان كه در اوج رونق فرش دستبافت برخي سودجويان در داخل به توليد بي‌كيفيت و حتي "جفتي بافي" روي آوردند و يا طرحهاي اصيل فرش دستبافت را به ساير كشورها انتقال دادند و چه رقيباني كه درصد تصاحب طرحها و نقشه‌هاي مناطق فرش بافي ايران بودند.

به عنوان مثال چين، رقيب كشورمان در توليد فرش با برند "فرش كاشان چين" به توليد فرش روي آورده و تا حدي هم بازار‌هاي بين المللي را بدست گرفت...
بي‌شك دنيا فرش دستبافت را بنام ايران مي‌شناسد اما بدون سندي محكم و ثبت شده شرايط و موقعيت چنين سوء استفاده‌هايي را براي بسياري از رقيبان فراهم مي‌آورد.

هر چند سال اخير فرش دستبافت كشور در حالت ركود قرار گرفته و هنر هنرمندان و توليد‌كنندگان فرش به مشاغل ديگري روي آورده‌اند اما ثبت جهاني طرحهاي 5 منطقه كشور شامل تبريز، اصفهان، قم، خوي و هريس را بايد به فال نيك گرفت، چرا كه در خبرهاي ديگر زمزمه‌هايي جهت تدوين برنامه‌‌اي جامع براي توسعه توليد و صادرات فرش دستبافت به گوش مي‌رسد اتفاق خوشايندي كه در صورت عملي شدن روحي دوباره جهت رونق اين هنر صنعت در كالبد فرش دستبافت خواهد دهيد.

با اذعان به مسير و شرايط ثبت جهاني كالا و آثار صنايع‌دستي در سازمان جهاني وايپو(Wipo) اهميت آن بيش از پيش براي فعالان اين بخش نمايان خواهد شد.

چرا كه با توجه به اظهارات مسئولان مركز ملي فرش ايران پرونده ثبت اين آثار از 10 سال پيش به وايپو ارايه شده بود كه پس از كارشناسي و اخذ مدارك معتبر از كشور مربوطه و رفع نواقص و ادعاي معارضان به ثبت جهان يرسيده‌اند.

با ارايه مثالي كوتاه در اين زمينه شايد ضرورت اقدام سريع و به موقع مسئولان امر جهت ثبت اين آثار بيش از پيش براي علاقمندان فرش دستبافت و هنر ايراني مشخص شود.

وقتي تاريكي از سازهاي اصيل ايراني بنام يكي از كشورهاي همسايه به ثبت جهاني رسيد اعتراض ايران به آن بي‌نتيجه ماند چرا كه علاوه بر اقدام دير هنگام كشورمان براي ثبت ان مدارك لازم و كافي براي ارايه به اين مركز جهاني را هم ناشته و بدين ترتيب ساز تار كه متعلق به ايران و ايرانيان بود به نام كشور بيگانه به ثبت رسيد.

بنابراين رقيباني كه در صدد ثبت نقشه‌هاي فرش ايران به نام خود هستند همواره به دنبال فرصتي براي عملي كردن اين نيت خود بوده و خواهند بود.

اما هوشياري تلاش و پيگيري مركز ملي فرش در اين زمينه قابل تحسين است چرا كه بر طبق شنيده‌ها برخي كشورهاي همسايه نيز جهت ثبت طرحها و نقشه‌هاي اصيل فرش ايران به نام خود اقدام كرده‌اند و همچنان سايه‌نگراني از ثبت طرحها به نام رقباي فرش دستبافت ايران به قوت خود باقي است.

"محمدباقر آقا عليخاني" رئيس مركز ملي فرش ايران درابتداي شروع بكار خود در اين مركز جهت ثبت جهاني طرحهاي فرش ايران تاكيد داشته و اعلام كرد كه تمامي طرحها و نقوش فرش مناطق مختلف ايران بايد به ثبت جهاني برسند و اين يكي از مهمترين اولويت‌هاي مركز ملي فرش است و حالا ثبت جهاني 5 منطقه ايران عملي شده و 10 منطقه ديگر نيز در مراحل ثبت قرار دارند كه بنا به گفته "سيدمهدي مير‌صاحي" مدير مالكيت فكري مركز فرش ايران با توجه به تعامل و ارتباطات مناسبي كه سازمان جهاني وايپو با جمهوري اسلامي ايران دارد به نظر مي‌رسد مشكلي در ثبت طرحهاي ساير مناطق نداشته باشيم.اما نكته ديگري كه اشاره به آن خالي از لطف نيست.

ثبت اولين كالاي ايراني در جهان با نام فرش دستبافت است كه تاكنون سابقه نداشته است و بايد اميدوار بود كه در صورت تعميم اين فرآيند به ساير كالاها از جمله صنايع‌دستي ، پسته و ... شاهد تحولي عظيم در عرصه جهاني باشيم. رضا شوكتي./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.