نخستین دوره اعطای جایزه ملی حسن تحصیل به نخبگان علمی و تحصیلی کشور برگزار می شود

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه هدف غایی جایزه حسن تحصیل ارتقای آن تا سطح نوبل ایرانی است از برگزاری نخستین دوره اعطای جایزه ملی حسن تحصیل به 158 نخبه علمی و تحصیلی کشور خبرداد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران  ازروابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور حیریه ، حسین حاجی بزرگی صبح امروز سه شنبه 29 مردادماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه پیرامون اولین دوره همایش اعطای جایزه حسن تحصیل به نخبگان علمی و تحصیلی و پنجاهمین سالروز تاسیس بنیاد البرز با بیان اینکه مرحوم حسین علی البرز زندگی خود را از هیچ آغاز کرد، گفت: حسین علی البرز در سال 1282 در تهران به دنیا آمد و در سن 2 سالگی مادر خود را از دست داد و دوران تحصیل در دبیرستان، بطور کامل به زبان های روسی و انگلیسی مسلط بود.
 وی با بیان اینکه البرز در سال 1304 به دلیل تسلط کامل به زبان انگلیسی وارد وزارت مالیه آن زمان (وزارت امور اقتصاد و دارایی کنونی)  شد، افزود : مرحوم البرز در سال 1310 ازدواج کرد و حاصل آن 3 فرزند بود که یکی از آنان از دنیا رفته است.
حاجی بزرگی با اشاره به اینکه بعد از فوت پدر، مرحوم البرز سرپرستی خانواده ای چند نفره شامل ؛ همسر ، فرزندان ، خواهران و ... خود را برعهده گرفت .
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اعلام اینکه در شرایط فعلی این بنیاد دارای 400 رقبه تجاری ، آموزشی ، اداری و بهداشتی است ، اظهار کرد: مرحوم البرز در سال 42 ، اموال خود را وقف کرد تا از محل درآمد آن ، به نخبگان در سطوح مختلف ، مخترعان و پژوهشگران جوایزی اهدا شود.
وی با اشاره به اینکه آخرین اساسنامه بنیاد در سال 1356 تدوین شده است ، ادامه داد: مرحوم البرز در نیت خود برای این امر آورده است ؛ «من این کار رابرای تسکین آلام بشری انجام داده ام».
حاجی بزرگی با اشاره به اینکه فعالیت مرحوم البرز بین المللی بود و مختص داخل نبود ، گفت: وی استاد ایرانی یکی از دانشگاه های آمریکا را که اختراعی انجام داده بود به کشور دعوت و از وی تقدیر کرد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اعلام اینکه حسین علی البرز در سال 1377 از دنیا رفت و در گورستانی در کانادا مدفون است ، اظهار کرد: بنابر وصیت وی که قصد نداشت نشانی از وی باقی بماند ، ازمحل دفن وی در آن گورستان تنها دخترانش با خبر هستند.
وی اهدای وام شرافتی به مردم را از ابتکارات البرز دانست و تصریح کرد: مرحوم البرز 10 هزار وام شرافتی به افراد اهدا کرد که از آنها تنها یک تعهد اخلاقی می گرفت و از سال 42 تا 56 نیز به 400 نفر، وام دانشجویی اهدا کرده است.
حاجی بزرگی با بیان اینکه برخی مسئولان برجسته فعلی از بورس بنیاد البرز استفاده کرده اند ، گفت: مرحوم البرز به قدری در مسائل دانشجویان ریز و دقیق بود که با شناسایی یک دانشجوی مستعد معلول ، در سال 45 برای وی از آلمان ویلچر موتوردار تهیه کرده بود .
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از اهدای جایزه حسن تحصیل 50 هزار تومانی توسط بنیاد به نخبگان در سال 53 خبرداد و افزود : این جایزه همطراز یک آپارتمان آن زمان بود .
وی اضافه کرد: مرحوم البرز در سال 56 برای درمان عازم کانادا شد و در سال 57 نیز طی نامه ای به امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تولیت موقوفات خوداعم از منقول و غیرمنقول را به ایشان واگذار کرد و امام (ره) نیز مسئولیت آن را به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرد.
حاجی بزرگی با اشاره به برگزاری همایش افزود: در سال جاری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بنیاد ، اولین همایش اعطای جایزه ملی حسن تحصیل به نخبگان علمی و تحصیلی اعم از مخترعان ، مبتکران ، دانش آموزان ، دانشجویان  و طلاب ممتاز سراسر کشور برگزار خواهد شد .
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه در این همایش از 158 نخبه تجلیل خواهد شد ، گفت : ملاک انتخاب این افراد براساس سازوکار و نحوه انتخاب در اساسنامه بنیاد و با هماهنگی و تایید بنیاد علمی نخبگان ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه است که از این تعداد 30 نفر از تهران و باقی از شهرستان های مختلف سراسر کشور هستند.
وی از اهدای 200 میلیون تومان جایزه در این همایش خبرداد و گفت: این جوایز از 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان به افراد براساس سطوح مختلف اهدا می شود که برای امسال 50 دانش آموز دبیرستانی ، 20 دانش آموز هنرستانی ، 40 دانش آموز مقطع راهنمایی ، 3 مخترع ، 15 طلاب ممتاز و 30 دانشجو انتخاب شده اند.
 حاجی بزرگی ادامه داد: کلیه هزینه تردد ، اسکان و پذیرایی این نخبگان و همراهان آنان از سوی بنیاد پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اشاره به اینکه چنین همایش هایی در سال های گذشته در سطح محدود برگزار می شد ، افزود : اهدای جایزه در سال های قبل صورت می گرفت اما امسال در راستای احیای نیت واقف و براساس چارچوب های تعیین شده از سوی مرحوم البرز این همایش به شکل ملی برگزار می شود.
وی با اعلام اینکه مرحوم البرز معتقد بود این جایزه باید در حد جایزه نوبل باشد و امیدواریم روزی این مهم محقق شود ، تصریح کرد: یکی از موارد ذکر شده در اساسنامه آن است که هیچ کمک مالی در جهت تهیه این جوایز نباید از نهادی گرفته شود و تنها از محل درآمد این موقوفات جوایز تهیه شود .
حاجی بزرگی با بیان اینکه مدرسه البرز جدای از این بنیاد است ، گفت : بنیاد البرز مدارسی در منطقه 3 و 13 تهران و در شهرستان های اهواز ، آشتیان و خمین دارد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز اضافه کرد: این همایش در روز سه شنبه 5 شهریور ماه در سالن همایش های صداوسیما با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ، دکتر حدادعادل ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.
وی در پایان با بیان اینکه در آمد موقوفات البرز باید صرف 4 مقوله شود ، خاطرنشان کرد: این 4 زمینه عبارتند از ؛ اعطای جایزه به دانشمندان و پژوهندگان ایرانی داخل و خارج از کشور که کشف یا اختراعی انجام داده اند و یا در راستای تسکین آلام بشری اقدامی داشته اند ، اعطای جایزه به سپاهیان ممتاز دانش و آبادی و سپاهیان ممتاز دینی ، اعطای جایزه حسن تحصیلی به دانش آموختگان و نفرات اول تا سوم دوره های تحصیلی راهنمایی ، هنرستان و دبیرستان ، دانشحویان و طلاب ممتاز دینی و اعطای جایزه به نوجوانان و نوباوگان ممتاز و فعالاست.

برچسب ها: نخستین ، دوره ، اعطای ، جایزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.