كودكان قربانيان بي‌دفاع بتمن‌ها

خيلي‌ها نسبت به تأثير رواني پيام‌هاي ارسالي اشكال و تصاوير لوازم التحرير در بين دانش‌آموزان ناآگاهند.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، سالانه بيش از 90 هزار دانش آموز پايه اول ابتدايي وارد دنياي علم و دانش مي‌شوند. دنيايي كه در ابتدايي‌ترين سطح آموزشي آن، اساسي‌ترين بينش‌ها و تفكرات فرهنگ غالب در ذهن خام و بالقوه كودك نقش مي‌بندد.
بي‌شك مسئولان ستادي و اجرايي پيش‌تر به اين امر واقف بوده و تمهيدات و تدابير لازم براي آموزش صحيح و هدايت اصولي سرمايه‌هاي آينده مملكت را انديشيده و اجرا مي‌كنند ، اما به نظر مي‌رسد با توجه به گسترش روزافزون ارتباطات جوامع و تأثيرپذيري آنها از يكديگر، دقت‌نظري كه لازم و ملزوم هدايت آموزش و پرورش اين قشر بالقوه به حساب مي‌آيد، در لابلاي كيف و كتاب دانش‌آموزان راه گم كرده و مسئولان مربوطه از نفوذ و تأثير آن بر فرهنگ غني و درخشان تمدن ايراني غافل مانده‌اند.

غفلتي كه "هري‌پاترها"، "بن‌تن‌ها" و "باربي‌ها" را در قالب لوازم التحرير جايگزين ارزشهاي ايراني-اسلامي كرده  و روز به روز دامنه گسترش آن در بين دانش‌آموزان افزايش مي‌يابد، در حاليكه خيلي‌ها نسبت به تأثير رواني پيام‌هاي ارسالي اين ابزار ظاهرا بي‌خطر ناآگاهند.

لوازم التحرير از مهمترين ابزار آموزشي، كاري و حتي زندگي جامعه امروزي شده و علاوه بر اين در هر خانواده اين حداقل يك نفر دانش‌آموز مقطع ابتدايي مي‌توان يافت كه با اين ابزار سر و كار دارند. با نگاهي اجمالي به طرح‌ها و اشكال لوازم التحرير اين قربانيان ناخواسته فرهنگي،‌ مي‌شود به عمق فاجعه پي برد.

فاجعه‌اي كه فرهنگ ايراني-اسلامي را هدف گرفته و "بتمن‌ها" و "باربي‌ها" اسطوره و سلطان فكري آينده‌سازان اين مملكت شده است.

"رضا علوي" كارشناس هنرهاي سنتي در خصوص نفوذ و احاطه نگران‌كننده فرهنگ غربي بر ذهن دانش‌آموزان مي‌گويد: همانقدر كه الان يك دانش‌آموز اول ابتدايي، "مرد عنكبوتي" را مي‌شناسد، "رستم" يا "فردوسي" را نمي‌شناسد.

وي اضافه مي‌كند: تصاوير و اشكالي كه بر روي لوازم التحرير امروزي نقش بسته اكثرا منشأ خارجي داشته و تقريبا در بين دانش‌آموزان جا افتاده و حتي شخصيت اين تصاوير ملكه ذهني بسياري از دانش‌آموزان شده است.

وي با اشاره به موضوع پايان‌نامه ارشد خود با موضوع "كودك و هنرهاي سنتي" مي‌افزايد: نسل نو، ذهن حساس و پويايي دارد كه به نظر مي‌رسد جلوتر از زمان خود حركت مي‌كند، بنابراين براي هدايت اين نسل بايد پيش‌بيني‌ها و پيشگيري‌ها را قبلا انجام داد چرا كه پس از شكل‌گيري علايق، تغيير در آن بسيار سخت و حتي غيرممكن است.

"علوي" معتقد است: ذهن كودك آماده جذب خوراك فرهنگي است، وقتي بدون ملاحظه و نظارت كافي، اسباب‌بازي، لوازم التحرير و بازي‌هاي رايانه‌اي فاقد ارزش را براي كودك خود تهيه مي‌كنيم، در واقع ناخواسته او را در ابتداي شكل‌گيري تفكرات و ارزشهاي فكري از فرهنگ خود دور و به سمت فرهنگ بيگانه سوق مي‌دهيم.

يكي از فروشندگان عمده لوازم التحرير با اشاره به افزايش علاقه‌مندي نسل جديد به موضوعات جذاب روز مي‌گويد: خيلي از توليدكنندگان داخلي ترجيح مي‌دهند از تصاوير جذاب و به روز خارجي بر روي محصولات خود استفاده كنند،‌ چرا كه فروش بهتر و بيشتري دارد.

وي اضافه مي‌كند: اما اين فقط كافي نيست كه ما از اسطوره‌هاي ايراني يا آثار تاريخي خود بر روي لوازم التحرير استفاده كنيم و انتظار داشته باشيم بهتر از لوازم التحرير خارجي در بين دانش‌آموزان استقبال شود، بلكه بايد ابتدا ذهنيت جامعه و كودك را براي پذيرش و جذب آن آماده كنيم.

وي سپس به خاطره‌اي اشاره مي‌كند كه وقتي از چند دانش‌آموز در مورد آينده آنها پرسيدند، يكي گفت خلبان، ديگري گفت معلم و يكي ديگر گفت در آينده مي‌خواهد "مرد عنكبوتي" شود!

"مرد عنكبوتي" تنها الگوي دانش‌آموزان ما نيست بلكه هر شخصيت تخيلي و پوشالي كه با تبليغات رسانه‌ايي در ذهن كودك مي‌نشيند با غفلت خود ما تبديل به اسطوره و الگو براي آنها مي‌شود./ي2

گزارش از رضا شوكتي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار