کرمان /

استفاده از لوازم آرایشی قاچاق وغیر استاندارد به چه قیمتی؟؟؟

مصرف نابجا و بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی در میان برخی از افراد جامعه به ویژه نسل جوان و حتی نوجوان، باعث شده برخی به دنبال واردات محصولات و فرآورده های قاچاق و بی کیفیت به داخل کشور باشند.

هم اکنون سهم فرآورده های آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار مصرفی کشور به مراتب بیشتر از فرآورده هایی است که به صورت رسمی وارد و یا اینکه در داخل تولید می شود.

گزارشها از سطح بازار عرضه این قبیل محصولات نشان می دهد که بیش از 90 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق از مرزهای جنوبی و غرب وارد کشور می‌شود. از آنجا که تعداد انگشت ‌شماری به دنبال جنس اصلی هستند، و یا توان خرید آن را دارند.

معضلی به نام قاچاق !

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت :عوارض پوستی استفاده از لوازم آرایشی از یک سو و استفاده از نوع نامرغوب و غیربهداشتی آن از سوی دیگر همواره سلامت مصرف کنندگان را به شدت به مخاطره انداخته است.

مسعود الهی افزود: ورود بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور به ویژه کرمان به دلیل {پل ارتباطی یا کلیدور } شرق و جنوب به مرکز کشوراین استان را با یک تهدید جدی روبرو کرده است .

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا با دو انگیزه سیاسی به وسیله دشمنان اسلام و سود آوری غیر مشروع و نامشروع انجام می گیرد، افزود : براساس آمار، سالانه 800 میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که همه این کالاها به صورت غیر بهداشتی و غیر استاندارد تولید می شوند.

الهی گفت : استان کرمان به علت جغرافیای طبیعی،محل عبور این نوع قاچاقچیان کالاست و این استان با دارا بودن 4 دانشگاه علوم پزشکی، در سه ماهه گذشته 1300مورد بازرسی از لوازم آرایشی و بهداشتی برای نظارت و کنترل این کالاهای قاچاق داشته است .

هشدار!کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان همچنین در باره کاهش سن مصرف لوازم آرایشی هشدار داد و افزود : سن استفاده آن به 13 یا 12 سال کاهش پیدا کرده که این یک هشدار جدی به خانواده ها است.

الهی خاطر نشان کرد : براساس تحقیقات صورت گرفته ایران دومین کشور استفاده کننده از لوازم آرایشی در خاورمیانه است این در حالیست که 80تا90 درصد این لوازم به صورت قاچاق و غیر بهداشتی به کشور وارد می شوند .

عوارض پوستي استفاده از لوازم نامرغوب و غيربهداشتي مورد هشدار است!!!

دکتر فرید درویش دماوندی متخصص پوست ، مو و زیبایی از بیشترین علل مراجعه کنندگان به مطب های تخصصی پوست را حساسیت به فرآورده هایی دانست که به صورت غیر بهداشتی و غیر استاندارد استفاده می شوند.

وی افزود : این معضلی است که امروزه گریبانگیر خیلی از افراد به خصوص خانم ها شده است .

وجود بیش از 800 نوع ترکیب شیمیایی و سمی!

دکتردرویش دماوندی با اشاره به وجود بیش از 800 نوع ترکیب شیمیایی و سمی در این مواد گفت : استفاده از کالاها و لوازم آرایشی وبهداشتی غیراستاندارد که به صورت قاچاق تولید و عرضه می شوند ممکن است عوارض جبران ناپذیر خود را بعد از چندین بار استفاده و یا حتی بعد از چند سال نشان دهند .

وی افزود: استفاده مستمر از مواد آرایشی باعث جذب سالیانه 2 کیلو و 500 گرم ماده سمی در بدن می شود .

حساسیت، شایعترین عارضه استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد

دکتر درویش دماوندی ، متخصص پوست ،شایعترین عارضه اجناس تقلبی را حساسیت دانست و افزود : این حساسیت می تواند علائمی از جمله سوزش ، کهیر، قرمز شدن ، پوسته پوسته شدن ، تورم ضایعات جوش مانند و آکنه ای را برای استفاده کنندگان درپی داشته باشد .

وی گفت : یکی از مواد نگهدارنده خطرناک که امروزه در مواد آرایشی غیر استاندارد استفاده می شود ترکیبات ( پارامن ها و فلامات ها) هستند که بعد از جذب مقدار زیادی ازاین مواد به بدن ، عوارض نگران کننده ای مثل سرطان سینه را برای افراد ایجاد می کند .

آفلاتوکسین و عوارض کبدی

دکتر درویش دماوندی، سمی مانندآفلاتوکسین را نیز خطرناک دانست و تصریح کرد : این مواد خطرناک و مضر که در مواد آرایشی به خصوص تقلبی وجود دارند می توانند باعث صدمات کبدی شود .

وی همچنین افزود:بعضی از مواد آرایشی غیر استاندارد حاوی پودری به نام تالک هستند که باعث بسته شدن منافذ و اختلال در تنفس پوست می شوند و از طرفی اثر آفتاب را روی پوست تشدید می کنند که عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد .

عوارض استفاده خانم ها باردار از لوازم آرایشی غیر استاندارد

این متخصص پوست در ادامه به اثرات زیانبار لوازم آرایشی بر روی خانم های باردار اشاره کرد و افزود : مواد آرایشی غیر استاندارد بر روی خانم های باردار حاوی عناصری هستند که وقتی جذب شوند می توانند بر روی رشد و جنسیت جنین تأثیر بگذارد.

رژ لب و 61درصد دارای سرب

دکتر درویش دماوندی گفت : براساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته از 33 شرکت معتبر ، مشاهده شده است که 61 در صد محصولات مانند رژ لب حاوی سرب هستند .

وی در خصوص سرب در رژ لب افزود : به دلیل اینکه ماندگاری ماده آرایشی از جمله رژ لب بالارود به آن سرب اضافه می کنند که بعداز جذب شدن سرب به بدن می تواند باعث کم هوشی ، کند ذهنی ، و عوارض دیگری به دنبال داشته باشد.

سلامتی خودرا فدای ارزان بودن نکنید !!!
دکتر مهدی هاشمی، مدیر اداره نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه خیلی از افراد به کیفیت و مرغوبیت کالا از هر نظر توجه نمی کنند به استفاده کنندگان این لوازم به ویژه خانم ها هشدارداد که فقط از لوازم آرایشی و بهداشتی كه دارای برچسب شبنم و توضیحات مربوط به تاریخ تولید و انقضا هستند، استفاده كنند.

وی تأکید کرد : در انتخاب لوازم آرایش دقت بسیاری به خرج دهید و تنها به صرف ارزانی و تنوع، تن به استفاده از لوازم تقلبی و بی كیفیت ندهید، چراكه در درازمدت مجبور خواهید شد با مراجعه به پزشک پوست هزینه بسیار بیشتری برای تجدید سلامتی از دست رفته‌تان صرف كنید.

دکتر هاشمی تصریح کرد : كیفیت لوازم آرایشی ایرانی شاید نتواند با مارك‌های معروف دنیا رقابت كند، اما اگر شما به دنبال اجناس ارزان هستید بهتر است از لوازم آرایش ایرانی كه در ایران تولید شده، وتحت نظارت وزارت بهداشت و از ایمنی لازم برخوردارند، استفاده كنید.

و مطلب آخر اینکه: یادمان باشد در مصرف لوازم آرایشی آنقدر افراط نکنیم که به جای اینکه بیش از موعد جوان بمانیم ، پیش از موعد پیرشویم!/ز

گزارش از ميترا ميرزادي

برچسب ها: قاچاق ، لوازم ، آرایشی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.