گزارش/

آيا ميان سفر "فلتمن" و "سلطان قابوس" به تهران ارتباطي وجود دارد؟

آيا به زعم برخي سايتها و خبرگزاري‌ها واقعا سفر معاون بان كي مون و پادشاه عمان در راستاي رساندن پيامي مشترك به تهران سفر كرده‌اند و يا اينكه اين دو سفر كاملا مجزا صورت گرفته است؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، همزمان با حضور سلطان قابوس پادشاه عمان در تهران که روز گذشته (3 شهریور) انجام شد، با خبر شدیم که جفری فلتمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل هم شب گذشته وارد تهران شده است.
مقامات کشورمان از جمله سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر احتمالا 4 روزه سلطان عمان گفت: سفر سلطان قابوس سفری دوجانبه برای پیگیری همکاری‌های دو کشور که به درخواست خود سلطان عمان صورت می‌گیرد.

عراقچی تصریح کرد: سلطان قابوس پیش از این اظهار علاقمندی کرده بودند که دوست دارند بعد از مراسم تحلیف به عنوان اولین مهمان خارجی دکتر روحانی به ایران سفر کند.

وی ادامه داد: از اینکه سلطان قابوس در مباحث خود چه محورهایی را مطرح خواهد کرد، بی‌اطلاع هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ممکن است وی مباحثی که مورد علاقه‌شان بوده، از طرف خود یا از طرف کشورهای ثالث مطرح کنند، اما ما در این زمینه اطلاعی نداریم.

این در حالی است که برخی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی پیش از این احتمال داده بودند که نخستین مهمان خارجی دولت یازدهم در سفر به ایران حامل پیامی از سوی آمریکا برای مقامات جمهوری اسلامی ایران است. 

در همین راستا رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این باره در جمع خبرنگاران پیش از ورود سلطان 72 ساله عمان در فرودگاه مهرآباد گفت: قرار است پادشاه عمان با مقامات ايراني راجع به مسائل دوجانبه و همچنين موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي که هم اکنون در شرايط بسيار دشواري به سر‌مي‌برد گفتگو کند.

ظريف اظهار داشت: آنچه که در دستور کار سفر سلطان عمان قرار دارد بحث موضوعات مورد علاقه دو کشور در باب روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي است و ما خبري از ديگر موضوعات نداريم.

وي ادامه داد: از اينکه پادشاه عمان حامل پيامي باشند اطلاعي نداريم اما آمادگي داريم که با ايشان در موضوعات مختلفي که علاقه‌مند به طرح آن هستند بحث کنيم البته موضوعاتي هم وجود دارد که ما علاقه‌مند به طرح آن هستيم.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ديدار سلطان قابوس با مقامات ايراني بيشتر حول محور روابط دو‌جانبه و موضوعات منطقه‌اي خواهد بود.

در عین حال، آنچه باعث تشدید گمانه‌زنی‌ها در برخی محافل درباره برخی تلاش‌ها برای باز کردن کانالی با آمریکا شده این است که هم زمان با حضور سلطان قابوس در تهران، "جفری فلتمن" معاون سابق وزیر خارجه امریکا هم به ایران آمده است.

فلتمن یکی از عناصر کلیدی وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه بوده و در همین راستا تلاش کرده بر روی مسائل ایران و خاورمیانه تمرکز داشته باشد.

وی اکنون معاون دبیر کل سازمان ملل متحد است و هدف از سفر وی هم "رایزنی درباره وضعیت مصر، سوریه، لبنان و فلسطین" اعلام شده است.

در راستای پیگیری خبر ورود "فلتمن" به ایران با "سید عباس عراقچی" سخنگوی وزارت خارجه گفتگویی داشتیم، که وی در مورد سفر معاون سیاسی" بان‌ کی مون" به تهران گفت: درمورد سفر جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل به تهران گفت: معاون سياسي دبيركل سازمان ملل براي رايزني با مقامات کشورمان در خصوص مسائل منطقه به ويژه سوريه، لبنان، مصر و فلسطين امشب(يكشنبه 3 شهريور) وارد تهران مي‌شود.

وي ادامه داد: قرار است معاون دبیرکل سازمان ملل در این سفر با مقامات كشورمان از جمله "محمدجواد ظريف" وزير امور خارجه كشورمان و معاون وي ديدار وگفتگو كند.

عراقچي خاطرنشان کرد: اين دومين بار است كه جفری فلتمن به ايران سفر مي‌كند؛ همچنین وی سال گذشته در معيت دبيركل سازمان ملل در اجلاس عدم تعهد و در ديدار دبيركل با مقام معظم رهبري نيز حضور داشت. 

اما باید اشاره کرد این بار حضور فلتمن در تهران سفری کاملا انفرادی است.

تمام این‌ها در حالی است که برخی تحلیلگران بر این باورند که کاملا منطقی است؛ بپذیریم فلتمن یکی از عناصر مهم وزارت خارجه امریکاست که البته سعی دارد با استفاده از پوشش سازمان ملل به کار خود ادامه دهد.

گفتنی است؛ فلتمن در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لبنان بوده و در دوره‌ای نیز معاون وزیر امور خارجه این کشور بوده است.

 وی کارشناس مسائل شرق و غرب آسیا است، مدتی نیز در کنسولگری آمریکا در سرزمین های اشغالی فلسطین حضور داشته است.

جفری فلتمن از سال ۱۹۸۶ میلادی در وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و مامور ارشد این وزارتخانه محسوب می شود؛ وی پیش از اینکه مشاور دبیرکل سازمان ملل شود، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه بوده است.

همچنین "سید عباس عراقچی" در گفتگویی که دقایقی پیش با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران انجام شد در خصوص  دیدار "فلتمن" با " محمدجواد ظریف" گفت: صبح امروز معاون دبیرکل سازمان ملل با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد که محورهای مورد بحث اطلاع رسانی خواهد شد.

با وجود تمام مطالب گفته‌شده در مورد سفر جفري فلتمن معاون سياسي دبير كل سازمان ملل به تهران و ارتباط آن با سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به كشورمان اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا به زعم برخي سايتها و خبرگزاري‌ها واقعا اين دو سفر و اين دو مسافر در راستاي رساندن پيامي مشترك به تهران سفر كرده‌اند و يا اينكه اين دو سفر كاملا مجزا صورت گرفته است؟

انتهای پیام/
 

برچسب ها: فلتمن ، سفر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار