در برنامه رادیویی دانش روز؛

آشنایی با کاربرد پلاتین در صنعت جواهر سازی

"دانش روز" کاری از گروه عصرگاهی رادیو دانش است که هر روز به غیر از جمعه ها به بررسی " کاربرد پلاتین در صنعت جواهر سازی "می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو دانش،  داریوش ادیب  رییس کمیته جواهر شناسی در این برنامه به کاربرد پلاتین در صنعت جواهر شناسی اشاره کرد و گفت : پلاتین فلزی که در بالاترین حرارت ساخته ، وبر عکس آن طلا است  که با کمترین حرارت به وجود می آید.پلاتین نیز  در صنعت جواهر سازی شباهت بسیاری به طلا دارد.

ادیب در این برنامه به تفاوت های پلاتین و طلا می پردازد : پلاتین ساختاردرون مولوکولی و اتمی  خاصی  به نسبت طلا دارد. این دو فلز ساختار فیزیکی و شیمیایی  متفاوتی  به نسبت یکدیگردارند زیرا پلاتین و طلا فلزات با ثباتی هستند که در مقابل واکنش های  شیمایی و اکسیژن  عکس العمل خاصی از خود نشان نمی دهند.

رییس کمیته جواهر شناسی به کاربردپلاتین در صنعت جواهر شناسی اشاره کرد :برای به دست آوردن طلایی از جنس و نوع پلاتین می توان از طریق الکترو لیزر ها  لایه  های  بسیار نازکی بر روی طلا پوشاند ترکیب این دو فلز همان طلای موجود در بازار است .این نوع طلا ها  پس از چند سالی استفاده  با تغییر رنگ مواجه خواهند شد که دوباره می توان آن را پوشش مجدد داد.

ادیب در پایان گفت :  میزان استخراج طلابه نسبت  پلاتین بیشتراست اما پلاتین در صنعت جواهر سازی کمیاب و گران قیمت است.

گروه عصر گاهی رادیو دانش در برنامه زنده  " دانش روز " به مهم ترین مباحث  علمی روز دنیا،فیزیک ، خودرو ، علم نجوم ، محیط زیست  می پردازد .علاقه مندان به برنامه رادیو دانش می توانند برنامه ها را بر روي موج اف ام فركانس 91.5 در تهران و 91.3  البرز بشنوند. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.