تکرار/ سفیر سوریه در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

دشمن اصلی سوریه، آمریکاست/ "بندر بن‌سلطان" اتاق عملیات تروریست‌ها را در دست دارد

سفیر سوریه در تهران با بیان اینکه ما می‌دانیم که دشمن اصلی ما آمریکاست، گفت: "بندر بن‌سلطان" در اردن اتاق عملیات حمایت از تروریست‌ها و ورود آنها به داخل سوریه است، بنابراین هنگامی که این حمایت‌های همه جانبه آمریکا از تروریست‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم، در می‌یابیم آنها با همه این تلاش‌ها شکست خوردند و اکنون استفاده از سلاح‌های شیمیایی را برای برهم زدن معادله قدرت در داخل سوریه بهانه کردند، اما مانند گذشته شکست خواهند خورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ عدنان حسن محمود سفیر سوریه در ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره پشت پرده جنجال های رسانه ای علیه سوریه و آخرین اخبار این کشور گفت: در ابتدا از ملت ایران و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر می کنم چرا که ایران همیشه مدافع اصول و ارزش های حق بوده و بر ضد ظلم عمل کرده است.  
 
وی افزود: اتهامات غرب و آمریکا بر ضد سوریه در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی موضوع جدیدی نیست و ما از سال گذشته پیش بینی این کار را می‌کردیم.  
 
حسن محمود اضافه کرد: آمریکا و مزدورانش این سناریو را بعد از دو سال و نیم که از این جنگ وحشیانه علیه ملت بیگناه سوریه می‌گذرد، تهیه کرده‌اند.  
 
سفیر سوریه در تهران تصریح کرد: تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها بدون هیچ گونه ابایی به مخالفان و تروریست‌ها کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کنند، آنها به سوریه حمله کردند و تاسیسات زیربنایی سوریه را هدف قرار می‌دهند و در واقع پیشرفتی بدست نیاوردند.  
 
وی افزود: بعد از گذشت این سالها آنها وارد مرحله جدیدی شدند و چنین اتهاماتی را به سوریه وارد می کنند.  
 
حسن محمود تصریح کرد: از یکسال پیش نیز ادعاهایی وجود داشت و سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرد که ممکن است دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند و ما از همان زمان می‌دانستیم که آنها با این ادعاها می‌خواهند دولت سوریه را متهم کنند و همان موقع به سازمان ملل هشدار دادیم که آمریکا ، غرب و مزدورانش در سوریه به تروریست‌ها سلاح شیمیایی می‌دهند و به آنها کمک می کنند.  
 
وی ادامه داد: چند ماه پیش گروه‌های تروریستی تکفیری موشک‌هایی را که حامل مواد شیمیایی بود به منطقه خان العسل شلیک کردند و بلافاصله دهها نفر از شهروندان سوری در این عملیات شهید شدند که زنان و کودکان نیز در بین آنها بودند.  
 
حسن محمود گفت: دولت سوریه از سازمان ملل درخواست کرد که بازرسانی را برای تحقیق درباره این حمله به سوریه بفرستد، اما آنها این کار را به خاطر فشار غرب و آمریکا نکردند.  
 
سفیر سوریه در تهران اضافه کرد: بعد از گذشت ۵ ماه دولت سوریه با توافق سازمان ملل قبول کرد که تعدادی از بازرسان وارد سوریه شده و در برخی مناطق تحقیقات خود را آغاز کنند.  
 
وی افزود: از روز اولی که این بازرسان کار خود را در سوریه آغاز کردند، گروه‌های تروریستی تکفیری و سلاح شیمیایی در مناطقی از دمشق استفاده کردند.  
 
وی افزود: چه منطقی وجود دارد و چه عقلی این را قبول می‌کند که دولت سوریه بر ضد ملت خود از سلاح شیمیایی استفاده کند همچنین با استناد به مبانی و ارزش‌های اخلاقی و مسئولیتی که دولت دارد هیچ گاه چنین کاری انجام نمی‌دهد.  
 

سفیر سوریه در تهران اظهار داشت: زمانی که ارتش سوریه پیشرفت‌های خوبی در میادین مختلف در حمله بر تروریست‌ها بدست آورد، آمریکا و غرب احساس کردند که تروریست‌ها در حال شکست خوردن هستند و نمی‌توانند وارد دمشق شوند، این سناریو جدید را تهیه کردند.  
 
وی افزود: این سناریو از قبل آماده شده بود تا آنها دلیلی برای دخالت نظامی در سوریه فراهم کنند و بهانه‌ای برای حمله نظامی مستقیم به این کشور را داشته باشند.  
 
سفیر سوریه بیان داشت: تیم ناظران سازمان ملل در سوریه وجود دارند و تحقیقات خود را انجام می‌دهند، اما چرا آنها قبل از اعلام تحقیقات بازرسان اعلام کردند که استفاده از سلاح شیمیایی کار دولت سوریه است.  
 
حسن محمود گفت: آنها تلاش می‌کنند حملات نظامی را بر ضد سوریه توجیه کنند و بعد از یکسال و نیم از شروع این جنگ وحشیانه بر ضد سوریه گروه‌های تکفیری، تروریست‌ها، عربستان، قطر و ترکیه در این جنگ شکست خوردند و نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.  
 
سفیر سوریه در تهران ادامه داد: غرب و مزدورانش نتوانستند دولت سوریه را تضعیف کنند بنابراین تلاش می‌کنند تا معادله قوا را به نفع گروه‌های تروریستی تغییر دهند و استفاده سوریه از سلاح های‌شیمیایی را بهانه قرار داده‌اند.  
 
وی افزود: ما می‌دانیم که دشمن اصلی ما آمریکاست و امروز به صورت مستقیم می‌خواهد وارد جنگ شود و قبل از این گروه‌های تکفیری و مزدوران آمریکا در سوریه می‌جنگیدند، اما امروز خود آمریکا که در راس جنگ قرار دارد می‌خواهد وارد جنگ در این کشور شود.  
 
حسن محمود ادامه داد: سوریه در محور مقاومت قرار دارد و ما بارها گفته‌ایم که حتی یک دلیل وجود ندارد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد و حتی گروه تحقیق تاکنون هیچ گزارشی ارائه نکرده است که در آن دلایلی از اینکه دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد.  
 
وی افزود: بازرسان فرستاده سازمان ملل هستند و دولت سوریه و هم پیمانانش مثل روسیه آنها را نفرستاده است و آنها تاکنون هیچ گونه پیشرفتی بر ضد ملت سوریه نداشته اند و عکس ها و تصاویری از طریق ماهواره ها وجود دارد که نشان از آن دارد که مواد شیمیایی در اختیار تروریست ها وجود داشته است.  
 
حسن محمود اضافه کرد: برخی نظامیان ما وقتی که انبار اسلحه تروریست‌ها را ضبط کردند، از مواد شیمیایی موجود ضررهای زیادی دیدند و مسموم شدند و پس از بررسی‌ها وجود مواد شیمیایی در سلاح‌های تروریست‌ها ثابت شد.  
 
سفیر سوریه در تهران گفت: ادعاهایی که درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی مطرح است کذب است و آنها به دنبال بهانه‌ای برای حمله به سوریه هستند.  
 
وی افزود: امروز روحیات مردم سوریه در بالاترین درجه خود قرار دارد و آنها امیدوارند که در این جنگ بر آمریکا و مزدورانش در منطقه پیروز شوند و این امیدشان با تمسک به ارزشها، مبادی، ایمان و حس حاکمیت کشور سوریه است.  
 

سفیر سوریه تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند معادله را به نفع گروه‌های تروریستی تکفیری تغییر دهند و علی رغم همه حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و دهها تن اسلحه که با حمایت‌های عربستان سعودی، قطر و ترکیه وارد سوریه شده است و استفاده از تمامی روش‌های تروریستی بر ضد ملت سوریه تاکنون هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌اند و برعکس ارتش سوریه پیروزی‌های بزرگی مقابل گروره‌های تکفیری در نقاط مختلف به دست آورده است.
 
سفیر سوریه در تهران ادامه داد: بعد از شکست‌های گروه‌های تروریستی امروز غرب و آمریکا می‌خواهند معادلات را از طریق حمله نظامی به سوریه تغییر دهند و قدرت را در سوریه تضعیف کنند، اما باید بگویم که شکست دیگری در انتظار آنهاست و اراده ملت سوریه و تمسک به ارزش‌های خودشان آنها در این طرح نیز شکست خواهند خورد و ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی بهانه‌ای بیش نیست.  
 
حسن محمود با اشاره به حمایت‌های برخی کشورها ازتروریست‌ها در سوریه گفت: عربستان سعودی، قطر، ترکیه مزدوران غرب و آمریکا در این توطئه بر ضد سوریه هستند و امروز به هر شکلی به طرح غرب و گروه‌های تکفیری کمک می‌کنند.  
 
وی افزود: مواضع عربستان، قطر و ترکیه از همان روز اول مشخص بود و عربستان اعلام کرد که سرنگونی دولت سوریه به معنای تمام شدن محور مقاومت است، همانطور که ما می دانیم تمامی این طرح ها شکست مقاومت در منطقه به نفع رژیم صهیونیستی و تضعیف خط مقاومت در منطقه است.  
 
سفیر سوریه افزود: عربستان سعودی یک طرف اصلی در جنگ بر ضد سوریه است و ترکیه نیز در این توطئه دست دارد و از روزهای اول مواضع خود را بر حمایت از گروه‌های تکفیری اعلام کرده است.  
 

وی اظهار داشت: گروه‌های تکفیری حمایت‌هایی را از عربستان، ترکیه و قطر دریافت می‌کنند و این کشورها ادواتی هستند که طرح های غرب را در منطقه پیاده و اجرا می‌کنند و آنها در واقع در خدمت اسرائیل و غرب و آمریکا هستند و برضد محور مقاومت در منطقه تلاش می‌کنند که این موضع جدیدی نیست.  
 
حسن محمود تصریح کرد: در سال ۲۰۰۶ هنگامی که وزیر امور خارجه عربستان موضع خود را اعلام کرد مشخص شد که اینها چه مواضعی دارند.
 
عدنان حسن محمود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دولت سوریه چه واکنش و تمهیداتی را برای هر یک از سناریوهای دشمن پیش بینی کرده است گفت: سوریه برای تمامی احتمالات و مقابله با تمامی سناریوها آماده است.   
 
وی با اشاره به این که جنگ آشکار بر ضد سوریه از دو سال و نیم گذشته آغاز شده است افزود: آمریکا و متحدانش از گروه‌های مسلح تروریستی همواره حمایت می‌کنند.   
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به این که دشمنی آمریکا و حمله مستقیم آن امروزه بر ضد سوریه بعد از شکست گروه های مسلح تکفیری اتفاق افتاده است اظهار داشت: ما آماده هستیم تا با هر گونه دشمنی و حمله هوایی به سوریه مقابله، دفاع و ایستادگی کنیم.   
 

عدنان حسن محمود با اشاره به این که ما در مرحله جدیدی از طرح تروریستی بر ضد سوریه قرار گرفته‌ایم گفت: دولت سوریه می‌تواند پاسخ همه دشمنی‌ها را بدهد و این امر از طریق اراده ملت سوریه و پای بندی به ارزش ها و اصول می‌تواند میسر شود.   
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه دخالت نظامی در منطقه به شکست منجر خواهد شد افزود: جنگ بر ضد سوریه به مثابه آتش انداختن در انبار باروت است.  
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به این که جنگ بر ضد سوریه به این سادگی‌ها اتفاق نخواهد افتاد خاطر نشان کرد: اگر جنگی بر ضد سوریه اتفاق افتد پیامدهای آن تمام منطقه را فراخواهد کرد.   
 
عدنان حسن محمود با بیان این که امروزه در سرزمین‌های اشغالی نگرانی‌هایی وجود دارد ادامه داد: آن‌ها از قدرت سوریه دچار رعب و وحشت شده‌اند بنابراین ما پیگیر هستیم و تمامی تحرکات دشمن و رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم.  
 
وی با اشاره به این که حق باماست و با ظلم و ستم و دشمنی‌ها مبارزه خواهیم کرد اظهار داشت: استعمارگران قدیم با روش‌های جدید به سوریه آمده‌اند و در قرن‌های گذشته مقاومت، فداکاری و پایداری موجب شکست طرح‌های دشمنانه شده است.   
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به این که آمریکا و هم پیمانانش باید بدانند که در این مرحله ما آماده مقابله با هر نوع سناریویی هستیم گفت: ملت و ارتش سوریه جواب تمامی دشمنی‌های آمریکا و متحدانش را خواهند داد.  
 
عدنان حسن محمود در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا لحن مقامات غربی نسبت به روز گذشته آرام‌تر شده است به طوری که آن‌ها از موضع حل دیپلماتیک صحبت می‌کنند اظهار داشت: امروزه افکار عمومی علیه آمریکا و اروپا و مخالف هر گونه جنگ بر ضد سوریه هستند.   
 
عدنان حسن محمود با اشاره به این که بیش از 60 درصد مردم آمریکا مخالف جنگ بر ضد سوریه هستند خاطر نشان کرد: فشار افکار عمومی می‌تواند در تصمیم آمریکا و کشورهای غربی بر ضد حمله نظامی به سوریه موثر باشد.  
 
سفیر سوریه در تهران در ادامه با تاکید براینکه دولت سوریه از آمادگی لازم برای مقابله با تمامی سناریوها برخورداراست گفت: دشمنی آمریکا و کشورهای غربی بر ضد ملت سوریه کاملا آشکار شده است به گونه‌ای که گروه‌های تروریستی و حامیان آنان در منطقه نیز ضربه سنگینی را از سوی ملت و دولت سوریه دریافت خواهند کرد.   
 
عدنان حسن محمود تاکید کرد: دشمنان سوریه در تحقق اهدافشان شکست خواهند خورد.
 
وی با اشاره به گفته‌های مقامات غربی مبنی بر اینکه هدف از حمله نظامی به سوریه سرنگونی دولت نیست، بلکه هشداری به کنفرانس ژنو2 است گفت: آمریکا و کشورهای غربی حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و بیگناهان و شهروندان عادی را به راحتی می‌کشند.   
 
عدنان حسن محمود با اشاره به این که گروه‌های تروریستی 400 تن اسلحه و مواد منفجره از مرزهای اردن دریافت کرده‌اند اظهار داشت: ما هر روز شاهد جنایات وحشیانه گروه‌های تروریستی بر ضد مردم سوریه هستیم.   
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به این که دولت سوریه ساکت نخواهد ماند و با هر نوع حمله احتمالی مقابله خواهد کرد خاطر نشان ساخت: اکنون ملت‌های منطقه متوجه شدند که دشمن اصلی آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی است.   
 
وی با اشاره به گفته مقامات غربی مبنی براینکه هدف آن‌ها تنبیه دولت سوریه است زیرا از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند گفت: سوریه با هر نوع دشمنی مقابله خواهد کرد به گونه ای که هم اکنون آماده دفاع از خود است.   
 
عدنان حسن محمود با اشاره به این که آمریکا و کشورهای غربی در برنامه هایشان بر ضد ملت سوریه شکست خواهند خورد افزود: سوریه با یک دشمنی درد منشانه ای مواجه شده است.   
 
وی با اشاره به تجربیات شکست خورده آمریکا در جنگ با عراق، افغانستان و لبنان اظهار داشت: جبهه مقاومت و حزب الله توانست بر ضد رژیم صهیونیستی پیروزیهای چشم‌گیری را به دست آورد.  
 
حسن محمود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید غرب اشتباهات محاسباتی جدیدی انجام دهد و جنگ تازه‌ای را راه بیندازد، گفت: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند، خدا را شکر می‌کنیم که دشمنان ما از احمق‌ها هستند، بنابراین ما از کشورهای استعمارگر هیچ امیدی به خیر و برکت برای کشورهای منطقه نمی‌توانیم داشته باشیم و آنها هرکاری که بتوانند بر ضد سوریه انجام خواهند داد.  
 
سفیر سوریه در تهران ادامه داد: اکنون ما با یک جنگ روانی از سوی غرب مواجه هستیم و آنها در تلاشند تا مقدمات هرگونه حمله‌ای را علیه سوریه فراهم کنند.  
 
تجاوزهای سابق آمریکا نشان می‌دهد که آنها تاکتیک‌ها و توطئه‌هایی را علیه کشورهای منطقه انجام می‌دهند، اما این تاکتیک‌ها برای ملت‌هایی منطقه فاش شده است.  
 
وی افزود: غرب اقدامات تروریستی را علیه منطقه انجام داده و با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی قصد نابودی ملت سوریه را دارد، بنابراین آنها تلاش می‌کند حقایق را وارونه جلوه داده و به دروغ ادعا کند که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.  
 
حسن محمود تصریح کرد: تیم بازرسان سازمان ملل در مرکز دمشق قرار دارد اما آنها قبل از شروع و قبل از اعلام گزارش بازرسان به سازمان ملل دولت سوریه را مقصر دانستند، در صورتی که ترکیه هم مقادیر زیادی مواد شیمیایی از تروریست‌ها کشف کرده است، بنابراین غربی‌ها ادعای کاذب دارند.  
 
سفیر سوریه در تهران اضافه کرد: غرب برای اشغال عراق از نیز این تاکتیک استفاده کرد، ولی پس از مدتی عذرخواهی کرد، چرا که ادعای کذبی علیه عراق داشت.  
 
وی تاکید کرد: ادعاهای غرب تلاشی است برای حمایت از گروه‌های تروریستی که ضربات سنگینی از سوی ارتش سوریه خورده اند.  
 
حسن محمود اظهار داشت: بندر بن‌سلطان در اردن اتاق عملیات حمایت از تروریست‌ها و ورود آنها به داخل سوریه است، بنابراین هنگامی که این حمایت‌های همه جانبه آمریکا از تروریست‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم، در می‌یابیم آنها با همه این تلاش‌ها شکست خوردند و اکنون استفاده از سلاح‌های شیمیایی را برای برهم زدن معادله قدرت در داخل سوریه بهانه کردند، اما مانند گذشته شکست خواهند خورد.  
 
سفیر سوریه در تهران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا غرب با فراهم کردن زمینه اجماع در شورای امنیت درصدد حمله به سوریه بر می‌آید و یا بدون اجماع زمینه حمله به سوریه را فراهم می‌کند و اینکه غرب چه مقدار می‌تواند در زمینه اجماع جهانی به اهداف خود برسد، اظهار داشت: مواضع روسیه در خصوص بهانه‌های غرب ثابت است و آنها دلایل روشنی در اختیار دارند که مشخص می‌کند تروریست‌های تکفیری از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.  
 
وی بیان کرد: روسیه بارها از گروه سازمان ملل خواسته که با حضور در سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی تحقیق کنند ، بنابرین در مقابل این مواضع روسیه و چین آمریکا و غرب نمی‌تواند هیچ گونه طرحی را بر ضد سوریه در شورای امنیت به تصویب برسانند.  
 
حسن محمود تصریح کرد: نمایندگان روسیه و چین از نشست شورای امنیت خارج شده‌اند، چرا که در نزد آنها حقایق و واقعیت‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند گروه‌های تکفیری و تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.  
 
سفیر سوریه در تهران تاکید کرد: موافقت سوریه با ورود تیم بازرسان به دمشق و سوریه برای تحقیقات سلاح‌های شیمیایی دلیلی برصحت این ادعا است که دمشق و دولت سوریه از این سلاح‌ها استفاده نکرده‌اند و همکاری سوریه در این زمینه خود گواهی بر این مدعاست که آمریکا به دنبال بهانه برای حمله به سوریه است.   
 
وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که آمریکا و غرب این دشمنی را بدون هیچ‌گونه قطعنامه‌ای از سازمان ملل دنبال می‌کنند براساس تجربه‌هایی که از گذشته این کشور داریم، می‌دانیم که خواستار قتل، کشتار و حامی تروریست‌ها است.  
 
حسن محمود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه غرب در دوران گذشته با استفاده از ابزارهای مختلف درصدد بود که دولت سوریه را بر سر دوراهی تسلیم و یا سرنگونی قرار دهد اما موفق نشد، بنابراین اگر دولت سوریه از این مرحله نیز به سلامت عبور کند، چه تصمیمی بر موضع فلسطین خواهد داشت گفت: جوهر اصلی جنگ بر ضد سوریه، مسئله فلسطین است؛ در واقع آنها تلاش می‌کنند با این کارها قضیه فلسطین را به حاشیه فرستاده و کشورهای منطقه را درگیر یک دشمن ساختگی کنند. آنها تلاش دارند برای منافع رژیم غاصب صهیونیستی هرکاری انجام دهند.  
 
سفیر سوریه در تهران در پایان خاطرنشان کرد: غرب تلاش می‌کند ارتش سوریه را تضعیف کند، اما در این رابطه شکست خورد اکنون نیز در تلاش است تاسیسات دولت سوریه را هدف قرار دهد، اما شکست خواهد خورد، چرا که امروز اطمینان و روحیه مردم سوریه به پیروزی بسیار زیاد است بنابراین ما به پیروزی و اراده مردم سوریه و ارتش اعتقاد داریم، چرا که در مرکز محور مقاومت قرار داریم و محور مقاومت نیز در یک سنگر با سوریه قرار دارد. 
انتهای پیام/
برچسب ها: سوریه ، عنان حسن ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار