احیای یك سنت فراموش شده؛

اكران‌های نوستالژیك...

اما پس از نزدیك به دو دهه، بار دیگر تعدادی از فیلم‌های خاطره‌انگیز و پر‌مخاطب قدیمی در اكران‌هایی محدود، روی پرده چند پردیس سینمایی تهران رفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران- سال‌هاست «اكران دوم» به دلایل مختلف فراموش شده. دو دلیل مهم این اتفاق، یكی كاهش تعداد سالن‌های سینما است و دیگری رواج شبكه نمایش خانگی كه چند ماه پس از اكران عمومی، فیلم‌ها را در دسترس مردم قرار می‌دهد و دیگر ضرورت اكران دوم منتفی می‌شود.

اما پس از نزدیك به دو دهه، بار دیگر تعدادی از فیلم‌های خاطره‌انگیز و پر‌مخاطب قدیمی در اكران‌هایی محدود، روی پرده چند پردیس سینمایی تهران رفته‌اند. برنامه‌ای كه با نمایش فیلم‌های جذاب هامون و اجاره‌نشین‌ها كلید خورده و بار دیگر سنت نمایش مجدد فیلم‌های پرخاطره را احیا كرده است. این برنامه در صورت موفقیت می‌تواند به نیاز نوستالژیك بسیاری از علاقه‌مندان سینما جواب دهد! این درست است كه رونق سینمای خانگی و فراوانی لوح‌های فشرده و امكانات ویژه‌ای كه این فناوری ارزان در اختیار مخاطبان‌شان قرار می‌دهند ممكن است به بخشی از عطش مخاطبان برای دیدارهای چندبارة فیلم‌های مورد نظرشان پاسخ بدهد، اما اكثر شیفتگان سینما اعتقاد دارند كه فیلم دیدنِ دسته‌جمعی در سالن‌های تاریك و روی پرده، حال و مزة دیگری دارد. لحظه‌هایی كه مخاطب را دوباره به خاطره‌های شیرین و ماندگار گذشته پرتاب می‌كند. اگر به شیوة هفته‌های فیلم در سینما تك‌های اروپا برای این نمایش‌ها تدارك، برنامه‌ریزی و تبلیغ مناسب صورت گیرد و مخاطب بتواند مثلاً به شكل اینترنتی برای دیدن فیلم مورد نظرش بلیت خریداری كند، سنت دوبارة نمایش فیلم‌های پرخاطره دوباره احیا خواهد شد و سینما جان دوباره‌ای خواهد گرفت.

طبیعی است كه برنامه‌ریزان اكران نباید با خوش‌خیالی افراطی تصور كند كه به شیوه نمایش‌های جاری، برای این فیلم‌ها نیز از صبح تا شب سانس‌های نمایش بگذارند بعد تعجب كنند كه جواب نگرفتیم! قطعاً با برنامه‌ریزی جواب مناسبی خواهید گرفت./ي2

عباس یاری

منبع:ماهنامه فيلم.


برچسب ها: هامون ، اکران ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار