تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گفت:‌ همانطور که در عرصه‌های حکومت، سیاست، خانواده، اقتصاد و... اصول فقهی وجوددارد،‌در عرصه خبرنگاری نیز باید فقیه مربوط به آن استخراج و در اختیار اصحاب رسانه قرارگیرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی در دیدار با حسن کربلایی، مدیرکل استان‌های خبرگزاری فارس اظهار داشت: اخبار منتشر شده در این خبرگزاری از متانت و حکمت خاصی برخوردار است
وی به تأکید بر ضرورت توجه به فقه خبرنگاری از سوی اصحاب رسانه اظهار داشت: اسلام برای تمامی شئونات زندگی بشر دارای برنامه و دستورالعمل که با عنوان فقه که بر اساس قرآن و سنت نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت علیهم‌السلام است،‌ در اختیار ما قرار دارد،‌ همانطور که در عرصه‌های حکومت، سیاست، خانواده، اقتصاد و... اصول فقهی وجوددارد،‌در عرصه خبرنگاری نیز باید فقیه مربوط به آن استخراج و در اختیار اصحاب رسانه قرارگیرد.
امام جمعه قم افزود: برای تدوین این فقه لازم است نیازها و فعالیت‌های خبری عرضه شده تا مسائل فقهی مرتبط با آن از منابع فقهی استخراج و در اختیار فعالان رسانه‌ای قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی برگزاری دوره‌های آموزشی فقه خبرنگاری برای خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را از ضروریات این حرفه دانست و گفت: با این کار اصالت و صلابتی که از اهداف کار خبری و رسانه‌ای است و نیاز به پشتوانه دینی و علمی دارد از این طرق تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: در آیات مختلفی از قرآن کریم تاکید شده است که «قول به غیر علم» از منکرات است,، بر اساس این، خبرسازی و انتشار مطالب کذب و خلاف واقع از آفات و ممنوعات کار خبرگزاری‌هاست.
وی شناخت زمان و مسئل روز را از نیازهای ورود به این عرصه دانست و گفت: مقام معظم رهبری در این زمینه بهترین نمونه و الگو هستند چرا که اخبار، تحلیل‌ها و گزارشات متعدد به ایشان می‌رسد ولی ایشان با درایت و بصیرت و بینشی که دارند و با بهره گیری از آگاهی وسیعشان از اوضاع جهان آن را به درستی تحلیل کرده و در بسیاری جهات که مدیران کشور بر اثر برخی اخبار دچار مخاطرات می‌شوند سخنران ایشان برای آن‌ها مایه آرامش می‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.