تکرار/ فياض در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسئولان فرهنگی با سياست‌هاي مناسب از تاریخ و فرهنگ ایراني دفاع کنند

"مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي مجلس شوراي اسلامي" گفت: نبود ریشه‌های تمدنی قوی و جستجوی هویت، فرهنگ و تمدن از علل اصلي تصاحب فرهنگ ايراني از سوي کشورهايي نظير جمهوري آذربايجان است.

"ایراندخت فیاض" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران اقدام دولت جمهوری آذربایجان را در تصاحب شاعر ایرانی به نام خود یک اقدام غیر فرهنگی، غیر اخلاقی و هم خلاف سیاست‌های بين‌المللي دانست و اظهار داشت: برخي كشورهاي همسايه ايران با سوء‌استفاده از ذخایر فرهنگی، تمدن و فرهنگ ما را مورد تهاجم و بهره‌برداری غیرقانونی قرار می‌دهند كه بايد اين معضل مورد توجه مسئولان فرهنگي و سياسي كشورمان قرار گيرد.

وی اینگونه اقدامات کشورها را نوعی برخورد فرهنگی و یا جنگ نرم خواند و گفت: امروز کشورهایی در جهان درصدد آن هستند تا هویت ملی را از نسل جوان و مردم ما بگیرند و نوعی تردید را در رابطه با تاریخ و گذشته تمدن ایراني و اصالت آن در اذهان به وجود بیاورند.

فیاض نبود ریشه‌های تمدنی قوی و جستجوی هویت، فرهنگ و تمدن را از علل اصلي اين کشورها در تصاحب فرهنگ ايران ارزیابی کرد و افزود: کشورهایی که روزی جزو پيكره ایران به حساب می‌آمدند و در زبان، فرهنگ و تمدن اشتراك داشتند به دلیل عدم تدبیر حاکمان وقت از بدنه کشور جدا شده و دارای هویت مجزایی شدند.

مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي مجلس شوراي اسلامي کوتاهی مدیریت فرهنگی و سیاسی را در سوء‌استفاده اين کشورها از فرهنگ ايراني مؤثر خواند و تصریح کرد: مسئولان باید ذخایر فرهنگی، علمی و تمدنی ما را به نام ایران در سطح جوامع بین‌المللی ثبت می‌کردند، اگرچه در کتب درسی و علمی داخل کشور به این مسائل پرداخته‌اند، اما احتیاج داریم در سطح جهانی نیز آن‌ها را گسترش دهیم.

اين كارشناس فرهنگي با تاكيد بر اينكه امروزه در جهان نسل چهارم جنگ‌های جهانی که عمدتا جنگ‌های نرم‌افزاری هستند به وقوع پيوسته است، بیان داشت: جنگ‌های فرهنگی و علمی نيز بخشی از جنگ‌های نرم افزاری هستند و سابقه جنگ‌های علمی به قرون وسطی که تاریک‌ترین قسمت تاریخ اروپا بوده، برمي‌گردد كه دانشمندان و صاحبان اندیشه را در کوره‌های آدم‌سوزی می‌انداختند اما دوباره این جریان در تاریخ تکرار می‌شود و صاحبان فکر و اندیشه مورد تهاجم قرار می‌گیرند، زیرا وجود این دانشمندان موجب قدرت كشورها مي‌شود.

وی به جنگ فرهنگی كه كشورهاي غربي عليه کشورهای ديگر انجام مي‌دهند اشاره کرد و گفت: کشور ما نيز يكي از اهداف این جنگ‌های فرهنگی است كه سال‌ها با نام‌هايي نظير تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و یا ناتوی فرهنگی در كشور مطرح بوده و ما برای مقابله با آن مسیرهای مختلفی را طی کرديم.

فياض عملکرد اين کشورها را در تصاحب فرهنگ ايراني در راستاي جنگ نرم و نوعی درگیر کردن ظرفیت فکری، ذهنی و سیاسی کشور به مسائل خرد و دور کردن از مسائل کلان دانست و افزود: تدبیر مسئولان و سیاستمداران كشور باید به گونه‌ای باشد که هم مفاخر تمدنی خود را درون کشور و هم در سطح جهاني حفظ کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اينكه مسئولان میراث فرهنگی با اتخاذ سياست‌هاي مناسب از حقوق و تاریخ، فرهنگ و تمدن ایراني در مجامع بين‌المللي دفاع کنند، خاطرنشان كرد: مسئولان با ارائه این بحث در مجامع جهاني توجه آنان را به مفاخر علمی، گذشته و تمدن ایران جلب کنند و این بحث استقراض دانشمندان را كه از نظامی گنجوی در جمهوري آذربایجان تا خلیج فارس در کشورهای عربی در جنوب ایران و ثبت آثار لوکس و قدیمی ایران در کشورهای غربي و حتی ترجمه کتب علمی نظیر کتب ابوعلی سینا و تدريس آن در دانشگاه‌های غربی با عنوان تاليفات خود، ادامه يافته خاتمه دهند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار