قدري جميل: آمريکا جنگ را از پيش باخته است/ همه متجاوزان در سوريه شکست خورده اند

شبکه تلويزيوني الميادين لحظاتي پيش در خبري فوري به نقل از قدري جميل معاون نخست وزير سوريه اعلام کرد: آشفتگي در مواضع آمريکا در تعامل با سوريه مورد تمسخر همگان قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، وي با اشاره به اين که راه حل سياسي تنها راه براي پايان دادن به بحران سوريه است، افزود: دولت سوريه در وضع آماده باش کامل قرار دارد و آمريکا اين جنگ احتمالي را قبل از اين که آغاز کند، باخته است.

معاون نخست وزير سوريه با اشاره به شکست سياست جنگ طلبانه آمريکا در سوريه تاکيد کرد: اگر تهاجمي هم رخ داد ارتش سوريه به همراه متحدان خود قاطعانه واکنش نشان خواهد داد.

قدري جميل در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين از دمشق درباره سخنراني باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مبني بر اين که حمله اين کشور به سوريه به تعويق افتاده است و بايد با کنگره رايزني کند؟گفت: اين سخنراني بيانگر ادامه آشفتگي در سياست هاي آمريکاست. آمريکايي ها قبل از اين که اين جنگ را آغاز کنند، شکست خوردند. حتي اگر اين جنگ آغاز شود اين جنگ در همه سطوح براي آمريکا شکست خورده خواهد بود. آمريکايي ها با دو پرسش در تعامل با اوضاع سوريه روبرو شدند. پرسش نخست اين است که آيا بايد در سوريه مداخله نظامي شده و شکست سياسي اين مداخله در سطح معيني براي آمريکا پذيرفته شود يا اين که وارد جنگ نشود و تنها شکست سياسي را بپذيرد. در شرايط کنوني به نظر مي رسد آمريکا گزينه دوم را برگزيده است. زيان سياسي آمريکا با وارد نشدن به جنگ عليه سوريه کمتر از زيان سياسي با ورود به اين جنگ است. جنگ احتمالي آمريکا عليه سوريه نتيجه اي را به همراه خواهد آورد که براي فرانسه و انگليس پس از تجاوز سال 1956 ايجاد کرد. پس از اين جنگ قدرت اين دو کشور افول کرد و به قدرت درجه دوم تبديل شدند. امروز آمريکا با بحران واقعي روبروست و سياست هاي کنوني اين کشور بيانگر کاهش مستمر نفوذ آمريکا در عرصه بين المللي است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا سخنراني اوباما را بيانگر به تعويق افتادن جنگ عليه سوريه مي دانيد يا اين که اوباما از مواضع خود در مسئله حمله به سوريه عقب نشيني کرده است؟گفت: آمريکا در هر دو صورت به لحاظ سياسي شکست خورده است. آشفتگي در مواضع آمريکا باعث شد که مورد تمسخر همگان قرار گيرد. دولت هاي سابق آمريکا زماني که اين کشور به دليل وضع خوب اقتصادي و نظامي خود موضعي را اتخاذ مي کرد آن را عملي مي کردند و به دنبال افکار عمومي و نظر کنگره و متحدان نبودند. امروز دولت آمريکا به دنبال بهانه گرفتن موافقت کنگره و افکار عمومي است تا سياست هاي آشفته و ضعف قدرت خود را جبران کند. آمريکا تا حدي ضعيف شده است که مي خواهد از هر بهانه اي براي به تعويق انداختن حمله به سوريه استفاده کند. اوباما مي داند دوران جهان تک قطبي پايان يافته است و آمريکايي ها با گذشت زمان واقع گراتر مي شوند. اين مسئله بر سياست هاي اوباما تاثيرگذار بود. آمريکايي ها عملگرا هستند و با وضع جديد خود هماهنگ مي شوند و به افزايش قدرت هاي بين المللي جديد توجه خواهند داشت. آمريکايي ها نمي توانند به مانند جنگ هاي سابق عراق، ليبي و يوگسلاوي رفتار کنند.
قدري جميل در پاسخ به اين پرسش که آيا از اين سخنان اوباما ابراز خرسندي مي کنيد؟بيان داشت: ما هميشه در وضع آماده باش قرار داريم. ما بخشي از گروه هاي مخالف هستيم که به صورت ائتلافي در دولت سوريه شرکت کرده ايم و به دنبال راه حل سياسي بحران اين کشور هستيم. در صورتي که راه حل سياسي موجود بود مي توانستيم بهانه همه دشمنان داخلي،منطقه اي و بين المللي را از بين ببريم. چاره اي جز اين نداريم با استفاده از راه حل سياسي به بحران پايان دهيم. ما از ژوئن سال 2011 بر گفتگو و تفاهم ميان همه نيروهاي سياسي تاکيد کرديم. دولت سوريه برنامه سياسي خود را براي حل بحران اين کشور اعلام کرد که اين برنامه با هماهنگي با بخشي از گروه هاي مخالف در خصوص راه حل سياسي بوده است. وضع کنوني در کشور بر ما ايجاب مي کند گروه هاي مخالف بيش از پيش بر راه حل سياسي تاکيد داشته باشند. تحولات کنوني در سوريه نشان مي دهد روز به روز از توان نيروهاي تندرو که خواهان حل و فصل سياسي نيستند، کاسته مي شود. برخي از گروه هاي مخالف خارجي وابسته به حمايت کشورهاي خارجي هستند. اين گروه ها اميد زيادي به حمله خارجي عليه سوريه بسته بوده اند ولي به شدت نااميد شده اند. اين گروه هاي مخالف مي خواهند با حمله خارجي در سوريه به قدرت برسند. تغييرات واقعي در اين کشور از طريق مردم سوريه صورت خواهد گرفت. سوريه شايسته آن است شاهد تغييرات دموکراتيک ريشه اي باشد و بايد سوري ها چنين تغييراتي را سامان دهند. اگر دخالت کشورهاي خارجي در امور سوريه متوقف شود مردم اين کشور قادرند مشکلات خود را حل و فصل کنند.

معاون نخست وزير سوريه در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت سوريه در تمامي سطوح آماده مقابله با تجاوز احتمالي به اين کشور است؟گفت: دولت سوريه با تجاوز احتمالي به اين کشور مقابله خواهد کرد. اين گزينه ملت سوريه است. در صورتي که مقامات سوري تسليم اراده ملت اين کشور درباره مقابله با اين تجاوز نشوند دليلي براي ادامه حضور در کرسي قدرت نخواهند داشت. مقامات سوري در واکنش نشان دادن به اين تجاوز ملزم هستند. ملت سوريه مي داند چگونگي به اين تجاوز واکنش نشان دهد. تاريخ سوريه نشان مي دهد همه متجاوزان در سوريه شکست خورده اند. ملت سوريه بر اصول خود ثابت است و از ارتش اين کشور حمايت قاطع مي کند. در سطوح مختلف نظامي، سياسي،اجتماعي و اقتصادي براي مقابله با اين تجاوز احتمالي تدابير مختلفي اتخاذ شده است. من در  مسئوليت خود تاکيد مي کنم آماده تعامل با اوضاع دشوار در هفته هاي آينده هستيم و از همه امکانات خود براي رويارويي با اين وضع دشوار استفاده خواهيم کرد. 
دولت سوريه از امکانات اقتصادي لازم براي تامين نيازهاي اساسي اين کشور برخوردار است. 

در مناطق امن و نيمه امن سوريه در خلال بحران جاري در اين کشور هيچگاه نان کمياب نشده است. فراهم کردن نان براي همه شهروندان سوري خط قرمز دولت است. همچنين نيازهاي اساسي مردم نظير سوخت در تصميمات دولت مورد توجه جدي قرار گرفته است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا مقابله ارتش سوريه با گروه هاي مسلح ادامه خواهد يافت؟گفت: هر چند تجاوز آمريکا به سوريه به تعويق افتاده است ولي بايد در اوج آمادگي قرار داشته باشيم. من بر اين باورم آمادگي ارتش سوريه باعث شد که اوباما در تصميم خود بازنگري کند. بايد همه شهروندان سوري از موافق و مخالف دولت اين کشور عليه گروه هاي مسلح غير سوري بسيج شوند تا راه براي هر گونه مداخله خارجي در کشور بسته شود. در حال حاضر اين فرصت تاريخي ايجاد شد که نيروهاي سياسي در سوريه بتوانند اختلافات خود را حل و فصل کنند.

قدري جميل در پاسخ به اين پرسش که آيا سوريه به کارشناسان کميته تحقيق اجازه خواهد داد بار ديگر وارد اين کشور شوند و موضع دمشق در خصوص گزارش احتمالي اين کميته چيست؟گفت: دولت سوريه از خروج کارشناسان کميته تحقيق از اين کشور تعجب کرده است چرا که بايد اين کارشناسان به مناطقي از سوريه مي رفتند و تحقيقات خود را انجام مي دادند ولي شتابزده از اين کشور خارج شدند. سوريه از ورود اين کارشناسان به اين کشور براي بازديد از همه مناطق سوري استقبال مي کند. دولت سوريه جرمي را مرتکب نشده است که در مسئله سلاح شيميايي نگراني داشته باشد. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه سخن مهمي را مطرح و تاکيد کرد « ارتش سوريه که به پيشروي هاي خود ادامه مي دهد نيازي به استفاده از سلاح شيميايي ندارد.» اخبار منتشر شده در رسانه هاي خارجي به اين مسئله اشاره دارد برخي از گروه هاي مسلح تندرو به صورت اشتباه از سلاح شيميايي استفاده کردند که باعث چنين فاجعه اي در سوريه شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت سوريه از فرصت پيش آمده براي افزايش تحرکات ديپلماتيک جهت از بين بردن گزينه تهاجم نظامي به اين کشور استفاده خواهد کرد؟بيان داشت: اين تحرکات ادامه خواهد يافت و گذشت روزها نشان خواهد داد چه طرفي از سلاح شيميايي در سوريه استفاده کرده و استفاده از اين سلاح به سود چه طرفي بوده است. من پس از حادثه غوطه دمشق تاکيد کردم اين احتمال قوي وجود دارد طرف ثالثي از اين سلاح استفاده کرده باشد تا اوضاع سوريه پيچيده تر شده و بهانه براي مداخله نظامي خارجي فراهم شود. برخي از اخبار منتشر شده تاکيد مي کند سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا، سيا با همکاري بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان استفاده از سلاح شيميايي را در سوريه طراحي کردند. 

ارتش سوريه انبارهاي سلاح شيميايي را کشف کرده که نشان مي دهد کيسه هاي حاوي سلاح شيميايي ساخته عربستان  است ولي تا کنون رسانه هاي جهان توجه اي به اين مسئله نداشته اند. به نظر مي رسد اين رسانه ها به صورت عمدي توجه به اين مسئله ندارند تا تهاجم خارجي احتمالي عليه سوريه را توجيه کنند همان طور که از ادعاي آمريکا در خصوص وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق حمايت کردند.

معاون نخست وزير سوريه درباره نشست امروز اتحاديه عرب در خصوص تحولات سوريه تاکيد کرد: سوريه توجهي به نشست اتحاديه عرب ندارد. اين اتحاديه همراه با برخي از قدرت هاي بين المللي است که سياست خصمانه اي را عليه سوريه به کار بسته اند. اين نيروهاي متخاصم سوريه در اتحاديه عرب مستقل نيستند و وابسته به برخي از قدرت هاي بين المللي هستند. 

شکي در اين نيست ملت هاي اين رژيم ها مسئولان خود را روزي مورد بازخواست قرار خواهند داد.

قدري جميل در پاسخ به اين پرسش که به نظر مي رسد اختلافات شديدي در ميان اعضاي اتحاديه عرب در خصوص حمايت از تهاجم خارجي به سوريه وجود دارد؟بيان داشت: دوران سيطره عربستان  و رژيم هاي عرب خليج فارس بر اتحاديه عرب در مرحله افول قرار گرفته، مصر در حال باز يافتن نقش خود در اين اتحاديه بوده و بر قدرت کشورهاي عربي تاثيرگذار افزوده شده است. 

اين کشورها به منافع راهبردي خود و نقش سوريه در منطقه واقف هستند و اين کشورها با همکاري با سوريه مي توانند توازن درستي را در اين اتحاديه ايجاد کنند.
وي درباره سکوت محافل سياسي رژيم صهيونيستي در خصوص سخنان اوباما و در پاسخ به اين پرسش که آيا اسرائيلي ها مدارک ادعايي استفاده از سلاح شيميايي را در اختيار آمريکا قرار دادند؟گفت: ستادهاي جنگ مشترک ارتش هاي اسرائيل،آمريکا،ترکيه، قطر و عربستان  اتاق عمليات واحدي را در سوريه داير کردند. سخنان اوباما اسرائيلي را شوک زده کرده است چرا که به تهاجم آمريکا به سوريه اميد بسته بودند ولي نااميد شدند.

وي درباره واکنش نظامي سوريه به تهاجم نظامي آمريکا به اين کشور گفت: واکنش به اين تهاجم فراتر از مرزهاي سوريه خواهد بود و اسرائيل مورد حملات دمشق قرار خواهد گرفت. حمله به سوريه جنگ منطقه اي گسترده اي را ايجاد خواهد کرد و اوباما با سخنان ديشب خود صلح و امنيت منطقه و بين الملل را نجات داد.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا سوريه به متحدان خود اطمينان دارد؟گفت: اعتماد زياد ما به متحدان ماست. در موضع متحدان ما در خلال بحران سوريه ذره اي تغيير ايجاد نشده است. مواضع روسيه،چين و ايران بخشي از مقاومت ملت سوريه است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار