در مراسم توديع و معارفه معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛

جنتي:هنرمند ايراني بايد بر تخت عزت و افتخار بنشيند

هنرمند ايراني بايد بر تخت عزت و افتخار بنشيند و فارغ از دغدغه مالي افتخار بيافريند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، مراسم توديع و معارفه معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز با حضور "علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، "علي مرادخاني" معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، "حميد شاه آبادي" مشاور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، "داوود گنجه‌اي" عضو شوراي عالي موسيقي، "رجبي" خطاط و خوشنويس، "قادر آشنا"، "اتابك نادري" مدير مجموعه تئاتر شهر، "داريوش اسدزاده" بازيگر، "داوود رشيدي"، "انوشيروان ارجمند"، "ماني رهنما" خواننده، "مازيار فلاحي"، "علي لهراسبي"، "امير تاجيك"، "امير كريمي"، "سيد جواد هاشمي"، "عبدالجبار كاكاييان"، "همايون ارشادي" در سالن وحدت برگزار شد. 

"علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم توديع و معارفه معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همنشيني و حضور در جمع هنرمندان افتخاري است كه اين روزها نصيب من شده است و از اين بابت سپاسگزارم و اميدوارم همراه شايسته شما باشم. 

وي ادامه داد: هنر نزد ايرانيان است و بس اگر امروز از ايران و ايراني نامي از ما بجاست حاصل ممارست و پديدآورنده‌اي كه از ديرباز شاهكارهايي آفريدند و شگفتي جهان را موجب شدند. 

"جنتي" تصريح كرد: هنوز هنر ايراني آنچنان كه بايد معرفي نشده و در جايگاه خود قرار نگرفته است، با برنامه‌ريزي دقيق و فعاليت‌هاي هنري به جايگاه درخور نام خود خواهد رسيد. 

وي افزود: امروز هنرمند ايراني ميراثدار هنر بزرگ و مشهور تمدن ايران است و هرگز نبايد از مسايل مادي رنج ببرد و محدوديت داشته باشد چرا كه هنرمند ايراني بايد بر تخت عزت و افتخار بنشيند و فارغ از دغدغه مادي براي ايراني افتخار بيافريند. 

"جنتي" اظهار داشت: اعتبار هنرمند ايراني چنان است كه در صورت فراهم شدن بستر مي‌تواند توانايي‌هايش را عرضه كند كه عرضه جهاني آثار هنري كار دشواري نيست. 

با برنامه ريزي و فرهنگ سازي از شاهكارهاي هنري در سراسر جهان بهره خواهيم برد. 

وي عنوان كرد: فراهم كردن بستر براي هنرمند نياز به تقويت بخش خصوصي دارد و بايد توجه ويژه‌اي از طرف معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گيرد. 

"جنتي" در خصوص انتخاب معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مطالبات هنرمندان از معاونت هنري بسيار زياد بود به همين دليل انتخاب معاون هنري كار بسيار دشواري شد اما ترديدي نداشتند كه كسي را انتخاب كنند كه فردي دردآشنا و نام آشنا باشد. 

وي گفت: خدمت به اهل هنر با ظرافت‌هاي روحي خاص افتخار بزرگي و دشواري است كه از عهده هر كسي بر نمي‌آيد اما در مجموع با توجه به سوابق مديريتي در نهايت به نام "علي مرادخاني" رسيديم. كسي كه در طي سه دهه گذشته همواره سرآمد بوده وشجاعت و جسارت از حمايت هنرمندان دارد. البته "علي مرادخاني" عليرغم ميل خودش اين كار دشوار را پذيرفت و اميدوارم بتوانيم در راه اعتلاي هنر اسلامي ايراني گام برداريم. 

"جنتي" بيان كرد: مطالباتي را كه من از معاون هنري وزارت ارشاد اسلامي دارم، حمايت هنرمندان در عرصه‌هاي مختلف است و استعداديابي آنهاست با توجه به تجربه‌اي كه از "مرادخاني" سراغ دارم تحقق اين امر دور از دسترس نيست. 

وي ادامه داد: حمايت از جشنواره‌هاي فجر هنرهاي تجسمي و جشنواره فجر تئاتر و موسيقي و جشنواره موسيقي مقاومت بايد مورد توجه معاون هنري وزارت ارشاد اسلامي قرار گيرد. 

"جنتي" در پايان از "حميد شاه آبادي" تشكر و خاطر نشان كرد: در كنار آقاي "شاه آبادي" و همكارانش در دوره قبلي معاونت هنري تشكر مي‌كنم چرا كه در گذشته به صورت شبانه روزي فعاليت مي‌كردند اما خوشبختانه در ادامه راه هم از "شاه آبادي" بهره خواهيم برد. 

"علي مرادخاني" معاون هنري وزارت ارشاد اسلامي، در مراسم توديع و معارفه گفت: استحضار داريد كه معاون فرهنگي و هنري وزارت ارشاد داراي گستره وسيعي از هنر كشور است. 

وي ادامه داد: اولين خطاب من به "علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است چرا كه ايشان همواره در حوزه‌هاي فرهنگ فعاليت مي‌كردند و وقتي به من دستور معاونت هنري وزارت ارشاد را به من دادند آن را پذيرفتم. 

"مرادخاني" تصريح كرد: ما بيش از 30 سال در كنار "علي جنتي" به عنوان رفيق از او درس آموختيم، درسي بزرگي كه من از ايشان ياد گرفتم نظم و پاكيزگي بود و اين موضوع در بخش هنر ما امري بسيار مهم است.

  "مرادخاني" بيان كرد: بخش معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داراي بخش وسيعي از جمله موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي است و هر كدام جداگانه دنيايي دارند و اين مجموعه‌ها نيازمند حمايت و كمك اساسي هستند.

وي اظهار داشت: ضمن احترام به اساتيد و هنرمندان به گونه‌اي از آنها مي‌خواهيم كه امور را خود در دست بگيرند چرا كه يكي از مؤلفه‌هاي گسترش فضاي فرهنگ هستند و دولت در اين زمينه موظف به حمايت از آنها بوده است.

"مرادخاني" عنوان كرد: تهران به اندازه پايتخت كشور داراي تمدن امكاناتش از شهرستان‌ها كمتر است و استانداران بايد آن را تقويت كنند و از دولت مي‌خواهيم تا آنجا كه بتوانند ظرفيت استانداران را در اولويت قرار دهند.

وي افزود: اگر در بخش كاري ما قاچاق دارد به دليل آن است كه شبكه‌ي توزيع نداريم و بايد ريشه‌ها را از نظر علمي جستجو كنيم آنوقت مي‌توانيم بحث اقتصاد فرهنگ را شكل بدهيم.

"مرادخاني" ادامه داد: با عرض معذرت از دولت محترم مطالبات هنرمندان زياد است و انتظار مي‌رود دولت بتواند شرايطي را ايجاد كند كه وضعيت هنر نسبت به بخش‌هاي ديگر عمل كند اما غفلت‌هايي صورت گرفته و آنچنان كه بايد در بخش فرهنگ انجام مي‌شد نشده است.

وي افزود: چنانچه همطراز با رشد ساليانه رشد در بودجه داشته باشيم حداقل مي‌تواند كه 10 درصد از بودجه كشور را به بخش فرهنگ و هنر اختصاص بدهند. خوشبختانه رئيس جمهور به اين مطالبات توجه كردند اما عملي كردن آن در نظام بودجه است.

"مرادخاني" بيان كرد: جهاني شدن يكي از مهمترين كارهاي امروز ماست چنان كه كارهاي جهاني انجام دهيم جهاني خواهيم شد.

وي از "حميد شاه آبادي" تشكر كرد و گفت: در جايگاه رفيق از "شاه آبادي" تشكر مي‌كنم به هر حال به اندازه سعي انساني خودشان در حد كمال تلاش كردم.
 
"حميد شاه آبادي" مشاور هنري وزير ارشاد در مراسم توديع و معارفه معاون هنري وزارت ارشاد اسلامي گفت: نخست خداي قادر متعال را شاكرم به واسطه اينكه فرصتي داد در شكل‌گيري برخي از هنر كشورمان سهيم باشم و در كنار شما هنرمندان، پيشكسوتان و مديران خدمتي هر چند كوچك انجام دهم و از تجارب و اقيانوس علم آنها بياموزم.

وي ادامه داد: از "سيد محمد حسيني" وزير پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكر مي‌كنم كه اين فرصت را فراهم كرد و راه را با حمايت خودشان باز كردند.

"شاه آبادي" تصريح كرد: اميدوارم "مرادخاني" دوست صميمي من كه انساني خونگرم و مردمداري است كه من از او درس‌هايي آموختم، موفق باشند و اميدوارم ايشان بتوانند ايران را در همان جايگاهي كه هست معرفي كند.

وي افزود: ما به آمارها افتخار مي‌كنيم چرا كه در دوره‌ي گذشته بيش از 53 طرح جديد كليك خورد و در پيشرفت آنها رشد 30 درصدي داشتيم و اين موضوع نشان از عزم جامعه‌ي هنري است.

"شاه آبادي" اظهار داشت: ظرفيت كشور ما بي‌نظير و بي‌بديل است و من در دوره‌ي خودم تلاش كردم هيچيك از رخدادها در يك فضاي خلأ، بي‌برنامه و جشنواره زدگي قرار نگيرد و هيچ مأموريتي را بدون مطالعه و مشورت با افراد بالادستي انجام ندادم.

وي عنوان كرد: از آنجا كه عرصه هنر عرصه‌ي دست‌اندازي دشمن است و ديگر هنر صرفا براي پر كردن اوقات فراغت نيست بلكه بيان كننده معرف شخصيت ما در جهان است و من اميدوارم كه تغيير و تحولات در آغاز اين دولت توجه به نگاه كلان وجود داشته باشد.

"شاه آبادي" خاطر نشان كرد: از "جنتي" سپاسگزارم به واسطه مسئوليت دوباره‌اي كه به من داد آنچه كه تاكنون انجام شد براي رضايت خدا بود و اين فرصتي بود كه جمعي از هنرمندان را بشناسم و آنچه كه وظيفه داشتم انجام بدهم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار