تظاهرات صدهاهزار نفری مردم ترکيه در مخالفت با سياستهاي ضد سوري اردوغان

صدها هزار نفر در شهرهای مختلف ترکیه با برگزاری تظاهرات گسترده با هرگونه حمله نظامی به سوریه مخالفت کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ؛ صدها هزار تظاهر کننده در بیشتر شهرهای ترکیه شعار می دادند « با جنگ مخالفیم اما با صلح موافقیم ». ترکها به مناسبت روز جهانی صلح در بیشتر شهرهای این کشور به خیابانها آمدند و تهدیدات علیه سوریه را محکوم کردند .تظاهرکنندگان در شهر مرزی انطاکیه ترکیه از پایداری سوریه ،حمایت و با هرگونه حمله یا مداخله در امور داخلی سوریه مخالفت کردند .تظاهرکنندگان از سیاست دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که از جنگ حمایت می کند و به آن اشتیاق دارد انتقاد کردند .

یکی از تظاهرکنندگان گفت:« به کسانی که جنگ می خواهند یا به آن تحریک می کنند می گوییم قتل و خونریزی بس است آیا از تاریخ درس و عبرت نگرفته اید ما به شما می گوییم اراده ملتها شکست ناپذیر است ».اوضاع در شهر استانبول نیز همین گونه بود و با وجود تدابیر شدید امنیتی و با وجود آنکه نیروهای امنیتی ترک میدان تقسیم را به روی تظاهرکنندگان بسته بودند اما این شهر صحنه تظاهرات گسترده بود که شعارهای ضد جنگ در آن سر داده شد. 

تظاهرکنندگان همچنین خواستار همسبتگی ملتها برای مقابله با طرحهای امپریالیستی بودند . یکی از تظاهرکنندگان گفت :« می خواهند به بهانه کمک به ملت سوریه به این کشور حمله کنند اینها دروغها و بهانه هایی است که نیروهای امپریالیستی همواره به آنها استناد می کنند ». در آنکارا نیز مردم در تظاهرات گسترده ای شرکت کردند و شعارهایی در حمایت از صلح سر دادند و بر برادری ملتها تأکید و بر لزوم همبستگی ملتها تصریح کردند تا بتوانند طرحهای دشمنان خود را به شکست بکشانند . یک زن گفت :« ما با صلح موافقیم با جنگ مخالفیم ». یک زن دیگر گفت :« جانمان فدایت ای سوریه ».

یک مرد گفت :« ما امروز بار دیگر مخالفت خود را با جنگ امپریالیستی علیه سوریه اعلام می کنیم و می گوییم از ملتهای سوریه و خاورمیانه حمایت می کنیم و خواستار زندگی در صلح هستیم ».
طهراوی خبرنگار المنار گفت : این تظاهرات و راهپیمایی ها بیانگر رأی و نظر مردم ترکیه است که اکثریت آنها با جنگ علیه سوریه مخالفند و موضع دولتشان را که از جنگ حمایت و به آن تحریک می کند قبول ندارند .
برچسب ها: اردوغان ، سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار