فرانس24: کنگره آمريکا ممکن است با اقدام نظامي عليه سوريه مخالفت کند

برخي کارشناسان مي گويند کنگره آمريکا با توجه به آنکه افکار عمومي آمريکا مخالف اقدام نظامي عليه سوريه است، ممکن است با اين کار مخالفت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبري فرانس 24 در بحثي کارشناسي اوضاع سوريه را مورد بررسي قرار دارد و اعلام کرد "ژان مارک ارو" نخست وزير فرانسه روز دوشنبه با رهبران احزاب سياسي اين کشور ديدار کرد و اسناد و مدارکي به آنها نشان داد که ادعا مي شود ثابت مي کرد حکومت بشار اسد از سلاح هاي شيميايي استفاده کرده است.

اما مسئله اي که در اين خصوص وجود دارد اين است که فرانسه براي اقدام در سوريه منتظر پيدا کردن کشورهايي براي ايجاد ائتلافي در اين خصوص است. اما سئوال اين است که اگر کنگره آمريکا نيز مانند پارلمان انگليس با اقدام نظامي درسوريه مخالفت کند کدام کشور اروپايي حاضر است فرانسه را در اين راه همراهي کند.

ادواردو ريحان-سيپل سخنگوي حزب سوسياليست فرانسه دراين باره گفت: نبايد درباره چيزي گمانه زني کنيم که هنوز اتفاق نيافته است. بايد تا نهم سپتامبر صبر کرد تا مشخص شود کنگره آمريکا در اين باره چه تصميمي خواهد گرفت.

وي افزود: بدون شک فرانسه به تنهايي عليه سوريه اقدام نظامي نخواهد کرد؛ اما با اين حال اگر آمريکا نيز با اين کار مخالفت کند در جهان عرب کشورهايي وجود دارند که خواستار اقدام نظامي در سوريه هستند.

نيکلا دونگان عضو موسسه تحقيقاتي اروپا و آمريکا موسوم به اتلانتيک کانسيل در نيويورک درباره اينکه آيا ممکن است کنگره آمريکا با اقدام نظامي عليه سوريه مخالفت کند گفت: همه مي گويند کنگره در نهم سپتامبر در اين باره راي گيري خواهد کرد در حالي که ممکن است در اين روز هيچ کاري انجام نگيرد.

دوم آنکه پارلمان فرانسه و پارلمان انگليس از نظر ماهيتي وکارکردي کاملا با کنگره آمريکا فرق دارند. برعکس فرانسه که در آن طبق بند 20 قانون اساسي دولت و رئيس جمهور سياست خارجي کشور را تعيين و اجرا مي کنند ،در آمريکا کنگره چنين کاري مي کند در نتيجه نمايندگان مجلس و سناتورها درباره پيامدهاي تصميماتي که مي گيرند بسيار آگاه هستند. در آمريکا اين کنگره است که سياست خارجي اين کشور را تدوين و اجرا مي کند.

از طرف ديگر بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که بيشتر مردم آمريکا با اقدام نظامي عليه سوريه و سرنگوني اين حکومت مخالف هستند.يعني در بين مردم آمريکا نيز هيچ گونه حمايتي از اقدام نظامي عليه سوريه صورت نمي گيرد. از همين رو، ممکن است کنگره آمريکا با در نظر گرفتن افکار عمومي، تصميم گيري کند.

البته اين به معناي آن نيست که در کنگره همه مخالف جنگ هستند. برعکس،در کنگره آمريکا نيز افراد تندرويي هستند که فقط خواستار سرنگوني حکومت بشار اسد و نه صرفا يک اقدام ساده در اين کشور هستند.

وي نتيجه گيري کرد ممکن است کنگره آمريکا باراک اوباما را در اقدام نظامي عليه سوريه همراهي نکند وحتي با توجه به اختلاف نظري که در اين نهاد وجود دارد ممکن است اصلا راي گيري در آن صورت نگيرد. چون راي گيري بايد در دو مجلس يعني مجلس نمايندگان و مجلس سنا صورت گيرد و راي گيري در اين مجالس نيز برعکس فرانسه فقط به دستور روساي مجلس صورت مي گيرد که معلوم نيست در چه تاريخ هايي باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار