آمريکايي‌ها از امروز تا دوشنبه با شعار "دست از سر سوريه برداريد" به خيابانها مي‌آيند

مردم آمريکا با نزديک شدن موعد راي گيري کنگره اين کشور درباره مداخله نظامي در سوريه، از شنبه تا دوشنبه در واشنگتن پايتخت و ديگر شهرهاي اين کشور تظاهرات ضد جنگ برگزار مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، قرار است ظهر امروز  تظاهراتي با شعار "دست از سر سوريه برداريد" در ميدان تايمز نيويورک با فراخوان مرکز اقدامات بين المللي برگزار شود.

در واشنگتن پايتخت نيز تظاهراتي روبروي کاخ سفيد توسط گروه پاسخ به ائتلاف برگزار مي‌شود.

بنا به اعلام مرکز اقدامات بين المللي در تعطيلات آخر هفته آمريکا يعني روزهاي شنبه و يکشنبه قرار است در شهرهاي بوستون، فيلادلفيا، آتلانتا، شيکاگو، سان فرانسيسکو و لس آنجلس مردم بر ضد جنگ طلبي کاخ سفيد تظاهرات کنند.

در اعلاميه دعوت به اين تظاهرات سراسري آمريکا آمده است: مردم از تبعات سياسي و اقتصادي جنگي ديگر هراس دارند و خيلي‌ها نيز معتقدند بهانه اين جنگ نيز مانند جنگ‌هاي ويتنام، عراق و ليبي دروغ است.

بسياري از فعالان ضد جنگ نيز براي روزهاي آينده، مراجعه به دفاتر نمايندگان کنگره آمريکا را سازماندهي کرده‌اند تا با بعضي از اين نمايندگان ديدار و گفتگو و مقابل دفاتر برخي ديگر، تظاهرات کنند.

قرار است دوشنبه هجدهم شهريور کنگره آمريکا لايحه کاخ سفيد درباره حمله به سوريه را بررسي کند و سازمان دهندگان تظاهرات سراسري با شعار "دست از سر سوريه برداريد" و "سوريه را بمب باران نکنيد" همزمان اعتراض عمومي به اين لايحه را اعلام کنند.

در اين حال خبرها از تضاد آراء ميان اعضاي کنگره آمريکا درباره مداخله نظامي در سوريه حکايت دارد.

برخي سناتورها، از عجله سنا در راي گيري براي سوريه ابراز نارضايتي کرده‌اند.

يکي از سناتورها گفته است: اين عجله براي جنگ در پشت درهاي بسته است چون به ما گفته بودند بايد درباره اين موضوع، بحث متفکرانه و عمومي داشته باشيم ولي به نظر مي‌رسد که در اين مورد، هدف فقط گرفتن قطعنامه سريع براي حمايت از نظر رئيس جمهور است.

مرکز اقدام بين المللي در فراخوان خود آورده است: ما جنگ ديگري که يک درصد سرمايه دار تدارک ديده نمي‌خواهيم، چون برنده اين جنگ سرمايه دارها و بازندگان آن مردم آمريکا، سوريه و خاورميانه خواهند بود.

در ادامه بيانيه اين مرکز آمده است: آمريکا آخرين کشوري است که به بهانه مبارزه با جنايات جنگي به جنگ مي‌رود چون خود بزرگترين ذخاير سلاح‌هاي شيميايي و اتمي را داراست و تنها کشوري است که از سلاح هسته‌اي در مقابل مردم استفاده کرده است.

اين بيانيه با اشاره به اينکه اوباما و جان کري، ذره‌اي نگران مردم سوريه نيستند، تاکيد دارد: آنها فقط مي‌خواهند دولت سوريه را که حامي مردم فلسطين، حزب الله و ديگر قربانيان خشونت رژيم صهيونيستي است، سرنگون کنند.

در پايان اين بيانيه آمده است: رژيم‌هاي سرکوب‌گر اسرائيل، عربستان و مصر مردم خاورميانه را سرکوب مي‌کنند تا دسترسي نامحدود آمريکا به ذخائر نفتي اين منطقه تضمين شود.

گفتني است بعد از اعلام علني کاخ سفيد درباره حمله احتمالي به سوريه، دهها تظاهرات مردمي در آمريکا و ديگر کشورهاي جهان برضد اين اقدام نظامي احتمالي برگزار شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار