روستا آزاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مطالبه مديران اجرايي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي را موضوعيت مي‌بخشد/مسئولان راه حل مشکلات را خارج از کشور جستجو مي‌کنند

"رئیس دانشگاه صنعتی شریف" تداوم بحث فناوری ملی در وزارت علوم را امری مهم برای استفاده دولت از دانشگاهیان دانست و گفت: هرساله حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود 10 هزار دانشجوی دکترا در دانشگاه جذب می‌کنیم که این به معنای تولید حدود 10 هزار پایان‌نامه دکترا و 150 هزار پایان نامه ارشد در سال است که باید موضوعي برای پایان‌نامه‌ها تعریف شود و این تنها در گرو مطالبه و صبوری مدیران اجرایی است.

رضا روستاآزاد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با انتقاد از انتخاب افراد براي مناظره "تولید علم و نشاط سیاسی در دانشگاه"، اظهارداشت: شرکت کنندگان در مناظره روز جمعه همگوني با يکديگر نداشتند و اين امر باعث شد که نتيجه مناظره مطلوب نباشد.

وي تصريح کرد: زماني که سوال طرح شده براي بينندگان موضوعي غير از موضوع برنامه بود، ذهن‌ها و گفتگوها را به سمت مسئله دیگری برد، و باعث پراکندگی گفتار و عدم جمع‌بندی اصولی و عدم دستیابی به هدف اصلی برنامه شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حوزه‌های علوم انسانی، صنعت، پزشکی و فرهنگی در یک سطح نیستند که با يکديگر مناظره دهند، تصریح کرد: استعدادهای برتر کشور در حوزه‌های صنعت و پزشکی گرایش ورود بیشتری دارند، به همین دلیل تعداد کمتری از ذهن‌های برتر در حوزه علوم انسانی وارد می‌شوند که باید برای بحث در زمینه تفکیک موضوعیتی وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اراده و جدیت بخش اجرایی را در استفاده از ظرفیت دانشگاه زمینه اصلی در پیشرفت کشور خواند و گفت: برای سه سال تلاش کردیم تا در فقدان شرکت‌های بزرگ نفتی، کنسرسیومی از دانشگاه‌های بزرگ کشور تشکیل دهیم تا بتوان دانش مناسبی را در این رابطه به وجود آید، اما هنوز دستاورد قوی در زمینه استقلال استخراج نفت به وجود نیامده و تقاضا برای ورود کشورهای دیگر بیشتر است.

وی انتقاد را تنها منحصر به سیستم اجرایی دولت ندانست و آن‌را مرتبط با فرهنگ و بافت مدیریتی کشور عنوان کرد و بیان داشت: زمانی که در مجموعه کشور تمایل برای استفاده از منابع و توانمندی‌های بیرونی بیشتر است، طبیعتا دانشگاه در مسیر حرکت به سوی تحقیقات کاربردی مشکلات بیشتری خواهد داشت.

روستاآزاد با بیان اینکه دانشگاهیان در هر فرصتی از رسانه‌ها برای طرح مطالبه خود از دولت استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از دولت و بخش‌های دیگر باید دانش و فناوری را از دانشگاه مطالبه کنند زیرا دانشگاه برای تحقیقات کاربردی خود به منابع مالی نیاز دارد.

این استاد دانشگاه تداوم بحث فناوری ملی که از سوی وزارت علوم مطرح شد را امری مهم برای استفاده دولت از دانشگاهیان دانست و گفت: دولت با پیگیری و استفاده از دانشگاهیان آن‌ها را به رسمیت بشناسد، زیرا هرساله حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود 10 هزار دانشجوی دکترا در دانشگاه جذب می‌کنیم که این به معنای تولید حدود 10 هزار پایان‌نامه دکترا و 150 هزار پایان نامه ارشد در هر سال است که باید موضوعي برای پایان‌نامه‌ها تعریف شود و این تنها در گرو مطالبه و صبوری مدیران اجرایی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دلیل عدم استفاده دستگاه‌های اجرایی از تحقیقات دانشگاهیان را تردید آنان در حل مسئله توسط دانشگاهیان دانست و خاطرنشان کرد: به طور مثال مسئول یکی از دستگاه‌های نظارتی کشور می‌خواهد با مقداری پول و سریع هدفش محقق شود اجرای این امر را از خارج از کشور مطالبه می‌کند و دلیل دیگر عدم استفاده از تحقیقات دانشگاهی کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها در کشور است در نتیجه مدیران خواستار اجرای کارها در کوتاه‌ترین زمان هستند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار