گفتگوي تفصيلي بيژن ذوالفقار نسب با باشگاه خبرنگاران

ذوالفقارنسب: بازيکنان دو رگه رقابت را در تيم ملي دو چندان مي کنند/نبايد دست کي روش بهانه بدهيم

بیژن ذوالفقارنسب پیشکسوت فوتبال کشورمان با باشگاه خبرنگاران گفتگوی مفصلی داشته است که در زیر آن را می خوانیم.

بیژن ذوالفقار نسب کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص شرایط  فعلی تیم ملی گفت: تیم ملی ما با توجه به ظرفیت های فوتبالی و سوابق و تجربیات بالایی که در فوتبال ما وجود دارد توانست به مسابقات جام جهانی صعود کند و این یک موفقیت و موقعیتی بسیار مهم برای ورزش و فوتبال کشور ما به حساب می آید. مطمئناً سرمربی که این تیم را رهسپار جام جهانی کرد می بایست حفظ می شد که این مهم نیز به خوبی اتفاق افتاد.
 
مربی تیم ملی کشورمان بر اساس تفکرات و ذهنیات فنی و فوتبالی خود برنامه ای را به فدراسیون فوتبال ارائه می دهد. این برنامه قطعاً می بایست در فدراسیون مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد تا در نهایت در صورت دارا بودن شرایط لازم مورد تأیید قرار گیرد. چنانچه فدراسیون فوتبال این کار مهم را انجام داده است و توانسته که اردوها و بازی های تدارکاتی مد نظر کادر فنی تیم ملی را مهیا کند کار آن ها قابل تقدیر و تشکر است.
 
کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص بحث هایی که امروزه در مورد سنگربان تیم ملی مطرح می شود اظهار داشت: به اعتقاد بنده یکی از وظایف مهم سر مری تیم ملی انتخاب بازیکنان بر اساس شرایط فنی، اخلاقی و حتی فیزیک بدنی آنهاست. مسلماً اگر رحمتی شرایط ایده آل حضور در اردوی تیم ملی را داشته باشد به تمرینات دعوت خواهد شد.

در خصوص دانیال داوری بازیکن جوان و ایرانی الاصل که در کشور آلمان مشغول به کار است هم باید به این نکته توجه کرد که به هر حال او یک بازیکن خوب و شایسته است و می بایست بیشتر در میدان حضور داشته باشد تا بتوانیم از این بازیکن شناخت بیشتری از لحاظ فنی و اخلاقی به دست آوریم. امیدوارم که در بازی های تدارکاتی که در آینده در پیش روی تیم ملی ماست این بازیکن جوان هم مورد استفاده قرار گیرد تا در کنار سایر بازیکنان به هماهنگی و شناخت کافی برسد تا چنانچه از نظر کادر فنی بازیکن مؤثری بود برای تیم ملی کشورمان مثمر ثمر واقع شود.
 

ذوالفقار نسب در خصوص لغو اردوی تیم ملی در پرتغال افزود: این اردو جزو برنامه های کاری کارلوس کی روش بوده و حالا به دلایل مختلفی به اجرا در نیامده است این موضوع می تواند ذهنیات سرمربی تیم ملی را تغییر دهد و باعث ابراز گلایه از سوی ایشان شود. این اتفاق ممکن است سبب شود تا خدایی ناکرده بهانه دست این سرمربی خارجی داده شود که این موضوع به هیچ وجه به صلاح و مصلحت فوتبال ما نخواهد بود. برنامه اردوی پرتغال و بازی های تدارکاتی قرار بود در طی آن انجام شود چیزی در حدود یک ماه و نیم پیش به فدراسیون فوتبال ارائه شد و جزو وظایف فدراسیون بود که تمام تلاشش را بکار بندد تا این درخواست کادر فنی محقق شود. این طور برخوردها اصلاً پسندیده و قابل قبول نیست و امیدوارم که دیگر در ورزش ما علی الخصوص فوتبال شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم زیرا تمام برنامه هایی که کادر فنی در نظر دارد می بایست عملی شود.

ذوالفقار نسب در خصوص اعتقادش به جوان گرایی یا اتکای به بازیکنان با تجربه افزود: در این خصوص می بایست تفکرات مربی تیم را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. یک مربی معتقد است که تیم را بر پایه ی جوانان و انرژی روانی بازیکنان بنا کند ولی مربی دیگری اعتقاد به بازیکنان با تجربه دارد. مثلاً بازیکنان تیم ملی ایتالیا را غالباً افراد بالای 30 سال تشکیل می دهند و می بینیم که آنها با همین طرز تفکر و میانگین سنی بالا در عرصه های مختلف بین المللی معمولاً در بین 3 تیم برتر جای دارند. به نظر بنده با توجه به پتانسیل موجود در کشور می بایست تیم ملی ما تیمی متشکل از جوانان با انگیزه و بازیکنان با تجربه باشد. این مسئله جواب خواهد داد و ما در فوتبالمان تجربیات جالبی در این خصوص داریم.

وی در خصوص ورود بازیکنان دورگه از کشورهای مختلف و تحلیل عملکرد مثبت و منفی آن ها گفت: تا کنون چند بازیکنان ایرانی الاصلی که در خارج از کشور فوتبال را بصورت آکادمیک تجربه کرده اند و آموزش های لازم را دیده اند به تیم ملی دعوت شدند که چند نفر از آن ها نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. حتی برخی از آنها مثل اشکان دژاگه شرایط اخلاقی خوبی را دارا می باشند ما نیز باید مانند تمام کشورهای صاحب فوتبال دنیا بتوانیم از ظرفیت های موجود در خارج از کشور بهره بگیریم. بنده امیدوارم تعداد این بازیکنان از این هم بیشتر شود تا عامل انگیزشی و رقابتی خوبی برای فوتبالیستهای داخل کشور ایجاد شود.

**حضور بازیکنان دورگه میتواند سطح کیفی تیم ملی را بالا ببرد

از ذوالفقار نسب پرسیدیم که آیا این توجهات به خارج از کشور، جفا در حق جوانانی که در لیگ برتر بازی می کنند نیست؟ که وی اینگونه پاسخ داد: این بحث قابل اثبات نیست که جوانان داخل کشور دیده نمی شوند و مورد توجه قرار ندارند ولی این روزها بسیاری بر این عقیده اند که بازیکنان شاغل در خارج از کشور بیشتر مورد توجه کادر فنی تیم ملی هستند که بنده فکر نمی کنم چنین موضوعی واقعیت داشته باشد. همین نگاه کادر فنی باعث شد ما 2 فوتبالیست با درجه فنی بالا را در تیم ملی کشورمان ببینیم. این ورزشکاران چه از لحاظ فنی و چه اخلاقی در شرایط خوبی قرار دارند و هیچ ورزشکار منصفی منکر این مهم نمی شود و نخواهد شد.
وی در خصوص شرایط فعلی فدراسیون و عملکرد اعضای آن تصریح کرد: راهیابی تیم ملی به جام جهانی برگ برنده ای شد برای فدراسیون نشینان فعلی و این افتخار آفرینی باعث شد تا آنها از زیر فشار فزاینده که تحمل می کردند خارج نشوند. این موفقیت و پیروزی که از ارزش بالایی برخوردار است یک اعتماد به نفس و ثبات را در فدراسیون فوتبال ایجاد کرد و به اعتقاد بنده این پیروزی سبب شد تا بخشی از مشکلات فدراسیون نادیده گرفته شود اما مطمئناً خود رئیس فدراسیون فوتبال و همکاران ایشان در این فدراسیون بیشتر از هر زمان دیگری و بهتر از هر کسی به این مشکلات و تنگناها واقف هستند و می بایست این موانع را مدبرانه و با درایت برطرف کنند. امسال فدراسیون فوتبال ما با چالش های زیادی رو برو است که چند مورد آنها عبارتند از برگزاری لیگ فعلی، جام حذفی و همچنین حضور در جام جهانی. این مرحله بسیار سخت خواهد بود و تابلوی تمام نمای گذشته و آینده این افراد خواهد بود.
 
امیدوارم فدراسیون نشینان در این راستا بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند عمده ترین مشکل فدراسیون فوتبال کشورمان عدم تأمین بودجه لازم برای اجرای برنامه های از پیش تعیین شده است. به عنوان مثال نتوانستند تیم را به پرتغال اعزام کنند و خودشان رسماً اعلام کردند که دلیل آن تأمین بودجه کافی برای این اردو بوده است. فدراسیون فوتبال هیچ کشوری قادر به بیان این مسأله نیست به این خاطر که فدراسیون های فوتبال درآمد زا هستند ولی می توانند خودکفا باشند. آنها برنامه هایشان را به گونه ای تنظیم می کنند که با مشکلات اینچنینی رو  برو نشوند اما فدراسیون فوتبال ما سالهاست که متکی به بودجه دولت بوده و این بودجه برای مخارج آنها کفایت نمی کند خصوصاً در این برهه که تمام وزارتخانه ها و بخش های سیاسی نیز با مشکلات اقتصادی مواجه هستند از جمله در ورزش و علی الخصوص در فوتبال این انتظار از فدراسیون فوتبال کشورمان وجود داشت که با توجه به اعلام برنامۀ تیم ملی برای اعزام به این اردو از 2 ماه قبل پیگیری های لازم انجام می شد و تیم راهی این اردو میشد ولی متأسفانه این امر محقق نشد. باید حامی های مالی قوی خارجی را جذب می کردند و تعاملات انجام می گرفت تا مشکلات مالی مرتفع می شد. این عدم تأمین منابع مالی یکی از بزرگترین نقاط ضعف فدراسیون است.
اعضای فعلی فدراسیون از زمینه های لازم ورزشی برخوردار نیستند.
 

 
من اعضای این فدراسیون را به درستی نمیشناسم ولی فکر می کنم که در زمینه های ورزشی تجارب کافی نزد این اعضا وجود نداشته باشد. همین مسأله مالی عامل تأثیر گذاری است که در بسیاری از مقاطع فدراسیون ما با آن روبرو بوده است. خود علی کفاشیان از شخصیت اجتماعی و ورزشی خوبی برخوردار است منتها می بایست ایشان در رابطه با عملکرد ورزشی شان وقت بیشتری بگذارند و از مشاوران قوی تری در کادرشان استفاده کند. بنده از کمیته های زیر مجموعه این فدراسیون اطلاعات دقیقی ندارم فقط این را می دانم که کمیته آموزش به خوبی کارش را انجام می دهد امیدوارم این کمیته به همین کیفیت به کارش ادامه دهد تا بتوانیم در آینده نزدیک و در مسابقات جام جهانی عملکرد موفقی داشته باشیم زیرا توقعات زیادی از طرف مردم برای نتیجه گیری در جام جهانی وجود دارد.

ذوالفقار نسب در خصوص راهکارهای کسب درآمد در ورزش عنوان کرد: تنها یکی از راه های درآمدزایی جذب اسپانسر است. حق پخش تلویزیونی مسابقات داخلی فوتبال از شبکه های سیما یکی از راه های بسیار شناخته شده و تعریف شده و قابل اجرا در تمام دنیا است اما فدراسیون فوتبال ما هنوز نتوانسته مطالبات بر حقی را که می تواند از رسانه ملی جذب کند را دریافت کند. فدراسیون فوتبال ما به هر دلیلی نمی تواند از این مورد مهم چشم پوشی کند. مطمئناً یکی از راه های بسیار واضح و پردرآمد همین حق پخش مسابقات داخلی از رسانه ملی است.

**در فدراسیون فعلی ورزشی های زیادی به چشم نمی خورند

بیژن ذوالفقار نسب در خصوص بحث سپردن ورزش بدست ورزشی ها نیز اظهاراتی داشت: این بحث تنها مربوط به یک فرد ورزشی نیست وقتی که یک فرد متخصص و آگاه به مسائل علوم ورزشی و روابط ورزش در داخل کشور باشد بدون شک از یک گروه همکاران توانمند استفاده می کند که این گروه کارشناسی قوی ورزشی می تواند راهکارهای بسیار مناسبی را ارائه کنند و مشکلات پیش رو را برطرف کنند مسلماً کسی که در فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش باشد به تنهایی قادر به انجام همه امور نیست. این یک نفر می تواند به دلیل تجارب ورزشی بالایی که دارد از همکاران صاحب نظر در ورزش به بهترین نحو استفاده کند. مسأله ای که متأسفانه آن را در فدراسیون فوتبال کشورمان نمی بینیم و شاهد حضور ورزشی های با تجربه به تعداد کافی در فدراسیون نیستیم.

ذوالفقار نسب پیرامون 16 تیمی شدن لیگ برتر و پیشنهاد سر مربی تیم ملی برای برگزار شدن جام حذفی اظهار داشت: دغدغه سرمربی تیم ملی کشورمان یک دغدغه ورزشی است سال گذشته رقابت های لیگ برتر با حضور 18 تیم و با فشردگی بالا پیگیری می شد همین فشردگی خستگی زاید الوصفی را نزد بازیکنان بوجود آورد و آنها در بین مسابقات استراحت کافی را نداشتند. زمانی که میزان استراحت یک بازیکن کافی نباشد مصدومیت ها افزایش می یابد. همین خستگی ها بار فنی و سطح کیفی مسابقات را پایین آورده بود از آن طرف مربیان هم نمی توانستند بدلیل فشردگی مسابقات تعداد جلسات تمرین مفید را افزایش دهند و دقت کافی در اختیار جوانان قرار نمی گرفت بنابراین همیشه تیم روی یک نوار معمولی به حرکتش ادامه می دهد.
 
آقای کی روش در نظر داشت که با کاهش تعداد تیمها، بین 2 مسابقه فاصله زمانی بیشتری را ایجاد کنند تا تیمها استراحت بیشتری را تجربه کنند. او در نظر داشت که با حذف چند مسابقه، برای جام جهانی تعداد مسابقات بازیکنان ملی پوش را در طی سال کاهش دهد تا فرصت کافی برای بر پایی اردوهای تیم ملی در اختیار باشد. البته این را بگویم که بنده به هیچ وجه با برگزار نشدن رقابت های حذفی موافق نیستم. تمام برنامه های کارلوس کی روش به حسب شرایط موجود ایران تدوین شده بود و ما باید این موضوع را بدانیم که ایشان سالها در کشور انگلستان امرار معاش کرده اند و چند سالی را هم در کشورهای خوب اروپایی مثل پرتغال و اسپانیا گذرانده اند. در لیگ آنها تعداد تیم های حاضر در لیگ از 18 تیم بیشتر است و جام حذفی آن ها نیز با کیفیت بهتری پیگیری می شود. از طرفی تعداد جلسات تمرین آنها هم نسبت به ما بیشتر است. ما نباید از این موضوع غافل شویم که سطح فرهنگی و اجتماعی آن بازیکنان در مقایسه با بازیکنان ایرانی بسیار متفاوت است و از نظر بنده اصلاً به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

بنده به شخصه با بخشی از این برنامه ها موافق هستم ولی بخشی از آن را قابل قبول نمی دانم. بحث کاهش تیم های لیگ برتر از 18 تیم به 16 تیم یک عملکرد بسیار خوب و شایسته است. حتی اگر تیم ملی ما جام جهانی را هم در پیش نداشت این یک سیاست خوب و پسندیده به حساب می آمد اما برگزار نکردن مسابقات جام حذفی کشور به هیچ وجه سیاست خوبی نبود که خوشبختانه اجرا هم نشد.

امیدوارم این امور بر اساس برنامه و به وقت خودش انجام پذیرد تا بازیکنان خوب دسته های پایین تر فرصت خودنمایی را داشته باشند. به هر حال تیم ملی ما امروزه نیازمند تزریق خون جدید و اضافه شدن بازیکنان کارآمد بیشتر است.
 

** تیم ها باید بتوانند در 2 هفته حداقل 3 بازی برکزار کنند

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص بازی های فشرده تیم استقلال در لیگ با توجه به حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا و تأثیر این نوع برنامه ریزی روی کار این تیم عنوان کرد: به هر حال این فشردگی تنها برای یکی دو تیم وجود دارد. تیمهایی که پرسابقه و خوب هستند و می بایست بصورت حرفه ای اداره شوند در یک فوتبال حرفه ای این نوع برنامه ریزی فشار زیادی را بر روی یک تیم وارد نمی کند.

در هر صورت تیمها باید بتوانند که در مدت زمان دو هفته حداقل 3 بازی انجام دهند و بنظر بنده به همین دلیل است که باشگاه استقلال تعداد بازیکنان خوب زیادی را جذب کرده است.
روی نیمکت این تیم بازیکنان خوب بسیاری وجود دارد و تیمهایی که قصد شرکت در 3 یا 4 جام بین المللی را دارند تعداد نفرات خوب زیادی را جذب می کنند. هر تیمی که از یک نیمکت قوی و کارآمد برخوردار باشد شانس بیشتری برای کسب موفقیت خواهد داشت. امیدوارم با درایت کادر فنی تیم فوتبال استقلال این مسأله به زودی حل شود تا فشار زیادی بر بازیکنان این تیم وارد نشود. حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا یک موفقیت بسیار خوب برای فوتبال ملی ما است و همه باید به این تیم کمک کنند تا بتواند در لیگ برتر جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا حضور قدرتمندی داشته باشد.
 
وی در خصوص این که چقدر قهرمانی این تیم در آسیا و ستاره سوم را محتمل می داند افزود: احتمال قهرمانی این تیم در آسیا وجود دارد و باشگاه استقلال می بایست با حمایت های همه جانبه و بیشتری روبه رو شود و هر چه سریعتر مشکلات مالی را مرتفع سازد. می بایست اردوهایشان را به بهترین نحو ممکن به اجرا در بیاورند تا این تیم بتواند با آرامش خیال به ادامه این رقابت ها بپردازد./زر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار