حامد توسلی و خوشنویسی ی محیطی اش در خانه ی هنرمندان ایران

خوشنویسی محیطی «آیه های نور» توسط «حامد توسلی» سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 شهریوردر لابی خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه خبری هنرمندان، «حامد توسلی» در رابطه با هنر خوشنویسی خط ثلث گفت: « خط ثلث از معدود خطوطی است که از گرافیک بالایی برخوردار است. پیشینه تاریخی این خط به دوره عثمانی و برگرفته از خط کوفی می باشد، کاربرد این خط نیز از دیرباز در بناهای تاریخی_مذهبی هم چون مساجد و تکیه گاه ها مورد استفاده قرار می گرفته است.»

«حامد توسلی» به ویژگی خط ثلث اشاره کرد و گفت: «از دلایلی که برای گذاشتن نام ثلث بر این نوع خوشنویسی می گویند؛ داشتن 3/1 سطح (خطوط مستقیم) و 3/2 دور (خطوط انتهایی) در داخل کلمات آن هست. ‌الفبای کشیده و بلند و دوایر نسبتاً کم عمق و باز و تو در تو نوشته شدن از خصوصیات این نوع خوشنویسی است.»

«حامد توسلی» درباره دوره های آموزشی خط ثلث در ایران گفت: « به دلیل پیچیدگی خط ثلث، افراد کمتری برای فراگیری این خط اقدام می کنند، امروز در انجمن خوشنویسان تهران، این خط در دوره فوق ممتاز آموزش داده می شود، البته بخش های مختلف آموزشی در مصلی اما خمینی (ره) به نام دارالکتاب قرآن کریم، به آموزش این هنر مشغول هستند.»

از دلایلی که برای گذاشتن نام ثلث بر این نوع خوشنویسی می گویند؛ داشتن 3/1 سطح (خطوط مستقیم) و 3/2 دور (خطوط انتهایی) در داخل کلمات آن هست. ‌الفبای کشیده و بلند و دوایر نسبتاً کم عمق و باز و تو در تو نوشته شدن از خصوصیات این نوع خوشنویسی است. همین تو در تو نوشتن و سوار بر یکدیگر شدن کلمات باعث شده تا از درجه خوانایی آن کم ‌شود. این خط از لحاظ ظاهری بی شباهت به خط محقق نیست با این تفاوت که در این خط برخلاف محقق دور حروف بیشتر و اندازه آن ها کوچک تر است. ریتمی که در اثر تکرار ضربه‌های عمودی و بلند حروف در این خط ایجاد می‌شود القاء کننده قدرت عظمت و بزرگی است. مهمترین کاربرد خط ثلث در کتیبه نویسی است، خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی می‌‌باشد و به همین لحاظ در دوره پس از انقلاب در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه به کار می‌رود. همچنین در عناوین برخی مجله‌ها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و … نیز به کار برده می‌شود. خط ثلث با ساختارى ایستا و موقر، بیشتر در تزئین کتاب‌ها و کتیبه‌ها به‌کار مى‌رفته است. انواع گوناگون ثلث تزئینى توسط ابن‌ مقله، ابن‌بواب و یاقوت ابداع شده که براى کتابت قرآن و دیگر کتب مذهبى به کار مى‌رفته است. ابن‌بواب زیبایى و ظرافت را با خط ثلث همراه کرد. خط ثلث در ایران براى نوشتن عنوان سوره‌هاى قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحه‌ها، و بخصوص در کتیبه‌ها و کاشى‌کارى‌ها به کار رفته‌است و هنوز نیز رایج است. خطاطان خط «ثلث» را مادر خطوط گفته‌اند. ثلث خطی است که از کوفی استخراج شده و ابداع آن را به ‌ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی معروف به ابن مقله ‌که در قرن سوم هجری می‌‌زیسته است نسبت داده‌اند.

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 شهریور به لابی خانه ی هنرمندان ایران مراجعه کنند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار