نقدی بر بازی Amnesia؛ سکته ناقص در يک کمد تاريک

سازندگان عناوين وحشت قبل از عرضه بازي‌هاي خود اطلاعات کمي از بازي منتشر مي‌کنند. علت اين رويکرد، جذاب باقي ماندن بازي است، چرا که عنصر جهل و نا آگاهي از ماجرا، ترسناک‌ترين چيزي است که بازيکن با آن رو‌به‌رو مي‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در ميان اتاق تاريک، صدايي را از پشت در شنيد. چيزي ديده نمي‌شد اما مي‌شد از صداي قدم‌ها فهميد موجودي غول پيکر بيرون در ايستاده است. از گوشه در بيرون را نگاه کرد و وحشت خيلي زود وجودش را فرا گرفت. به يکي از کمدهاي اتاق پناه برد اما صداي در کمد، هيولا را هوشيار کرده بود. او وارد اتاق شد و شروع به فرياد کرد: "مي‌دانم که همين اطراف پنهان شده‌اي، خودت را نشان بده!" و شروع به شکستن کمد‌ها و وسايل موجود در اتاق کرد و ...

کساني که اين قصه را در Amnesia: The Dark Descent تجربه کرده‌اند به خوبي مي‌دانند چرا اين بازي عنوان ترسناک‌ترين بازي طول تاريخ بازي‌هاي ويدئويي را از آن خود کرده است. کساني که FEAR يا Dead Space را ترسناک مي‌دانستند، بعد از تجربه Amnesia نظر متفاوتي درباره ترس داشتند. چرا که در Dead Space سلاح و توانايي‌هايي بود که بتوان از پس بيگانه‌هاي قاتل و ترسناک راحت شد اما در Amnesia پنهان شدن، فرار کردن، حبس نفس و تحمل سکته‌هاي ناقص، تنها کاري بود که قهرمان بازي مي‌توانست انجام دهد. در واقع زماني که او از ترس بي‌هوش مي‌شد، بهترين اوقات را سپري مي‌کرد و بازيکن نفس تازه‌اي مي‌کشيد!

Amnesia: The Dark Descent پر از باگ بود. گرافيک آن بسيار سنگين اجرا مي‌شد و خيلي از رايانه‌ها قادر به اجراي آن نبودند. اگر چه بعدها با چندين وصله اوضاع بهتر شد اما اين بازي از ضعف‌هاي فراوان کدنويسي رنج مي‌برد. با اين وجود اين بازي 86 امتياز از منتقدان عيب‌جوي بازي گرفت تا ثابت کند، ويژگي‌هاي منحصر به فردش در سبک وحشت، آن قدر فوق‌العاده است که آن همه ايراد را مي‌پوشاند. اما آن چه در اين روزها براي علاقه‌مندان به سبک وحشت و تلاش براي بقا اهميت دارد، ويژگي‌هاي نسخه آتي اين مجموعه است که سه شنبه هفته آينده به عرضه عمومي گذاشته مي‌شود. اين عنوان Amnesia: A Machine for Pigs نام گرفته است.



سازندگان عناوين وحشت قبل از عرضه بازي‌هاي خود اطلاعات کمي از بازي منتشر مي‌کنند. علت اين رويکرد، جذاب باقي ماندن بازي است، چرا که عنصر جهل و نا آگاهي از ماجرا، ترسناک‌ترين چيزي است که بازيکن با آن رو‌به‌رو مي‌شود. در نسخه اول وقتي بازيکن زير تخت يا درون کمد پنهان مي‌شد، فرصت داشت تا صحبتي بکند و يا در پاسخ به درخواست هيولا براي خروج از مخفي گاهش، بيرون برود و با او رو در رو شود اما هيچ کس نمي‌دانست که هيولا چه نيتي دارد.

اصلا چرا اين جاست و چه مي‌خواهد؟ داستان Amnesia: A Machine for Pigs نيز از اين منظر کاملا مشابه با نسخه قبلي اين بازي است. بازي پر از نکات نامشخص است. وقايع بازي براي يک تاجر ثروتمند رخ مي‌دهد که به سفري طولاني به مکزيک رفته است. کابوس‌هاي وحشتناک او در مکزيک آغاز شده و اينک که به لندن بازگشته است، کابوس‌ها دست بردار او نيستند. اين وضعيت تا جايي پيش مي‌رود که موجودات ترسناک پيش رويش سبز مي‌شوند و اينک ديگر او نمي‌داند خواب است يا بيدار.

سازنده بازي مدعي است که هسته اصلي نسخه پيشين را دست نخورده نگه داشته اما عناصر بسياري حذف يا اضافه شده‌اند. به عنوان مثال ديگر خبري از سيستم Inventory بازي نيست و قرار نيست قهرمان جديد، تکه چوب‌ها، ميخ‌هاي کوچک يا يک مشعل را به اميد استفاده در آينده با خود حمل کند. يک فانوس و احتمالا چند وسيله کوچک، از همراهاي هميشگي قهرمان هستند و او صرفا بايد بتواند با استفاده از امکانات خود موقعيت را سپري کند و فرصتي براي تلاش براي يافتن ابزار يا سلاحي بدوي وجود نخواهد داشت.

هوش مصنوعي بازي نسبت به گذشته به مراتب بهتر خواهد بود. سازنده بازي توان زيادي براي غيرقابل پيش‌بيني بودن هوش‌مصنوعي بازي صرف کرده است و اين بار هيولاها، هوشمندانه‌تر از قبل عمل خواهند کرد. سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، لينوکس و مکينتاش ميزبانان اين بازي وحشتناک خواهند بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار