حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو فرهنگ

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه میهمان برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ بود و به سوالات کارشناس برنامه و شنوندگان پاسخ داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه میهمان برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ بود و به سوالات کارشناس برنامه و شنوندگان پاسخ داد.
 
مرادخانی در ابتدا ضمن عرض سلام به شنوندگان دائمی رادیو فرهنگ که اختصاصا این مباحث را دنبال می کنند امادگی خود را برای پاسخگویی به سوالات اعلام کرد.
 
طرح اولین سوال از سوی کارشناس برنامه بهاره برهانی این بود که: آقای مرادخانی با توجه به سابقه شما در بخش فرهنگ و هنر از پیش از آنکه حضور شما قطعی شود توقع هنرمندان از شما بیشتر شده. شما وضعیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می کنید ؟
مرادخانی گفت: موضوع معاونت فرهنگی هنری به گونه ای بود که انگار سر کلاس درس بودم و آمادگی امتحان نداشتم اما به هر حال این اتفاق افتاد. طبیعی است در این سالها که مدیر بخش موسیقی بودم در کنار آن با اهالی تئاتر و هنرهای تجسمی اشتغال و توجهات کاری داشتم. ارزیابی من مختص همین چند روز است. ما زمانی که داریم کاری میکنیم باید همه جوانب را سنجیده و نگاه کامل و مشخصی داشته باشیم.به هر حال معاون هنری وزارت ارشاد گسترده ترین معاونت این وزارتخانه است. خیلی از بخش ها یک مقوله را بررسی می کند ولی معاونت هنری، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی را دارد که در هر بخش بزرگانی داریم که در حیات هنری کشور موثر هستند اما به هر حال باید در این مورد مطالعات زیادی داشته باشیم تا بتوانم یک دیدگاه جامع به شما عرض کنم.
 
دومین سوال کارشناس برنامه این بود که: جناب آقای مرادخانی فاصله ای که بین هنرمندان به وجود آمده در موسیقی و تئاتر بیشتر از هنرهای تجسمی است و دلیل آن نظارت و ارزشیابی است که دست و پا گیر بوده و بودجه ای که باید به این فعالیت ها اختصاص یابد ، اختصاص نیافته به طور کلی نظر شما در این زمینه چیست ؟
مرادخانی پاسخ داد در نگاه به موضوع هنر چند پارامتر وجود دارد. بخش حاکمیتی و بخشی که کار را انجام می دهد. اگر ما بتوانیم تقاضاهای هر دو طرف را هماهنگ پیش ببریم اتفاقات مبارکی نمی افتد.هر چه قدر ما فضا را به هم نزدیک کنیم و مطالبات را به همدیگر مرتبط کنیم می توانند آینده را برای ما بهتر کنند.
 
 
کارشناس برنامه در ادامه پرسید این اتفاق چگونه می تواند رخ دهد؟
مرادخانی پاسخ داد: ما باید مکانیزمش را پیدا کنیم.بحث نظارت و ارزشیابی که می فرمائید طبیعی است افراد  آگاه و افرادی را که در این زمینه می توانند تاثیر گذار باشند می توانند کمک کنند .
به نظر من مشکل ما این است که در حوزه نظارت یک نگاه کلاسیک وجود دارد که دوره آن به اتمام رسیده است و این نظارت را باید کاملا متحول کرد .آن وقت شما خواهید دید بدون آنکه برای هنرمند مزاحمتی به وجود آید بخش نظارت انجام خواهد شد. اگر برای تمام بزرگان تئاتر 5 نفرتصمیم بگیرند؛ معلوم است که حادثه خوبی رخ نمی دهد چون آنها عالم به همه مسائل نیستند. ممکن است به آنها اختیار داده شده باشد ولی لزوما علم را به همراه ندارد . این مسئله باعث می شود که خیلی از آنها در سندیت موضوع تشکیک کنند که این موضوع باعث گسست می شود . ما داریم با تغییر زاویه دید این مکانیزم را اصلاح می کنیم.بگذارید یک مثال بزنم من سال 83 از مرکز موسیقی استعفا دادم با آنکه خیلی ها با این کار مخالف بودند ولی دلیل عمده در بخش و شیوه نظارتی خودمان بود که با آن مشکل داشتم و معتقد بودم باید تغییر کند و هنرمند بدون دغدغه و با حفظ کرامت بتواند کار خود را انجام دهد.
 
برهانی پرسید: در حوزه نشر پیشنهاد داده شده اثری که تولید نشده مورد ارزیابی و ممیزی قرار نگیرد.آیا امکان دارد که در حوزه موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی این اتفاق بیافتد ؟
مرادخانی گفت: من فکر می کنم به گونه ای خیلی متفاوت تر می توانیم به این موضوع بپردازیم.نیازی به عملکرد متمرکز نیست. مسئولین هرکدام از تئاترها می توانند متن ها را بررسی کنند و هر کدام را می خواستند اجرا کنند. در این جا چند ایستگاه خود به خود حذف می شود. به عنوان مثال می توان از پیشکسوتان حوزه تئاتر به عنوان مدیران این بخش استفاده کرد و شورایی که مورد تائید ما است در کنار ایشان کار کنند و متون را، خود این افراد بررسی و تائید کنند تا از تمرکز گرایی پرهیز شود .
در ادامه برنامه فرزاد ادیبی طراح گرافیک به عنوان سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک خواسته ها و مطالبات این انجمن را اینگونه بیان کرد: ادیبی ضمن عرض تبریک به جامعه هنری کشور و آقای مرادخانی گفت: نخستین مساله؛ که مهمترین در خواست انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است اختصاص فضای مناسب و درخور به موزه گرافیک ایران است چون ما در مضیقه بسیار هستیم در نگهداری آثار و امکان مراقبت در انجمن گرافیک را نداریم. امیدوارم با حمایت آقای مرادخانی بتوانیم فضایی مناسب به عنوان موزه گرافیک داشته باشیم.
 
دومین درخواست ادیبی این بود که کار را به کاردان بسپارند. یکی از کارهای مهم در این ارتباط سپردن دو سالانه گرافیک به انجمن گرافیک است که 8 سال است این دو سالانه از دست اهالی گرافیک خارج شده و دولت خودش تصمیم می گیرد و برگزار می کند.ما خواهان برگرداندن این دو سالانه به اهالی انجمن گرافیک هستیم.
سومین درخواست سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک گرافیک این بودکه از اهالی گرافیک حمایت کنند به گفته ادیبی هنرمندان حوزه گرافیک معمولا در منازل مسکونی ساکن هستند
ادیبی از مراد خوانی خواست که امکانی مانند پزشکان و وکلا برای هنمرندان حوزه گرافیک ایجاد کند تا بتوانند راحت کار خود را انجام دهند.
 
ادیبی در ادامه گفت: ما هنرمندیم و نه شرکت تبلیغاتی .هنرمندان گرافیک نیاز دارند تا جناب مرادخانی تعاملاتی با شهرداری تهران و شهرستانها داشته باشند و این امکان را فراهم کنند تا در منازل مسکونی فعالیت هنری خود را داشته باشند.
 
مرادخانی در پاسخ به این خواسته گفت : در مورد موزه گرافیک که قبلا هم جلساتی برگزار شده بود که این موضوع را شخصا پیگیری خواهم کرد  و از اینکه کار را به کاردان بسپارند انشاالله همین خواهد بود چون شما این آمادگی ها را دارید . من اولین حضورم در جمع هنرمندان در همین انجمن گرافیک بود که مجموعه پوستر های موسیقی را در سه دهه جمع آوری کرده بودند و در آنجا با همه نظرات موافق بودم و طبیعی است ما این کار را از طریق انجمن گرافیک راحت تر از دولت انجام می دهیم.
 
مراد خانی افزود: در مورد حمایت از هنرمندانی که در منازل کار می کنند؛ فکر نمی کنم مانع خاصی وجود داشته باشد اما فکر کنم باید آئین نامه ای در این قضیه بگذاریم. ما در سال 81 برای بخش موسیقی محلی در منازل اساتید به عنوان خانه هنرمند طراحی کردیم و آئین نامه نوشتیم و به دو تن از اساتید از جمله آقایان حسین علیزاده و داوود گنجه ای مجوزی داده شد که در منزل خود به فعالیت ادامه دهند اعم از آموزش، موزه و محل دیدار این اتفاق مورد استقبال قرار گرفت اما کم کم به فراموشی سپرده شد چون از طرف هنرمندان پیگیری نشد در حال حاضر اگر این موضوع ضرورت پیدا کرده به نظر می رسد که الگوی خوبی بوده است که ما بررسی میکنیم و آئین نامه آن را ایجاد خواهیم کرد که قابلیت تبدیل شدن به مراکز گردشگری و توریستی را هم داشته باشد.
 
معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان در خصوص بیمه هنرمندان گفت: ما در بحث بیمه مشکلی داریم که افراد، بالای 50 سال هستند که امیدواریم بتوانیم آن را حل کنیم. گاهی قوانین به گونه ای وضع می شوند که امیدواریم در حوزه هنر بتوانیم استثنائاتی قائل شویم. کمال هنر در سنین بالا اتفاق می افتد. ما باید روی این مسئله به دقت کار کنیم تا این مسئله به زودی حل شود .
 
آخرین سوال مجری برنامه این بود که: در حال حاضر  فعالیت بخش خصوصی در برگزاری اکسپوها و فروش آثار هنری بهتر به نظر می رسد برنامه ریزی شما برای این بخش از فعالیت ها به چه صورت است؟ تمرکز را روی بخش دولتی خواهید داشت یا بخش خصوصی ؟
من فکر میکنم که به سرعت نباید به یک سمت برویم. ما باید یک شهر بسازیم نه شهرک سینمایی. باید بتوانیم واقعیت حوزه تجسمی را آن گونه که هست بشناسیم و تقویت کنیم. الان در این شرایط  ممکن است بخش خصوصی نتواند خوب عمل کند و دلیل آن هم عدم صرفه اقتصادی است. دولت در این بخش ها باید به کسانی کمک کند که می خواهند اولین کارها را معرفی کنند. ما باید راه بینابین را از موضع حمایتگرانه انتخاب کنیم تا کار هنرمندان جوان در جریان فروش قرار گیرد. در نهایت باید کاری کنیم که بخش خصوصی متوجه نگاه حمایتی را شود.
 
این برنامه با درخواست مجری مبنی بر ادامه حضور آقای مراد خانی در رادیو فرهنگ و استقبال ایشان خاتمه یافت./ی2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار