مشهد/

رئیس اداره‌ی مخطوطات آستان قدس رضوی: تهيه نسخه پشتيبان تنها راه ماندگارسازي نسخ خطي است

رئیس اداره‌ مخطوطات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تهيه‌ي نسخه‌ي پشتيبان تنها راه ماندگارسازي نسخ خطي است كه آستان قدس رضوي آن را در بخش فيلمتك اداره‌ي مخطوطات كتابخانه‌ي مركزي پي‌گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سید محمدرضا فاضل‌هاشمی با بيان اين‌كه بيشتر ذخایر علمی و معنوی و اهم افتخارات فرهنگي و تاريخي آستان قدس رضوي در مخازن كتب و آثار خطي كتابخانه‌ي مركزي جاي گرفته است، عنوان كرد: بايد توجه داشت كه مخطوطات كتابخانه‌ آستان قدس رضوي تنها نسخ خطی را شامل نمي‌شود، بلکه جزوات این مجموعه، نمونه‌های نادري هستند که در دنیا بی‌نظیرند.

وي ادامه داد: در اين مجموعه جزوه‌هايی نگهداري مي‌شود كه از دوران سلجوقیان به جا مانده‌ و حتی به خط کوفی نوشته شده‌اند و هر صغحه از آن ها ارزش بسياري دارد و در دنيا يك افتخار به حساب مي‌آيد.

فاضل‌هاشمی برگ‌های قرآن بایسنقری را از ارزشمندترین نمونه‌های باعث افتخار اين مجموعه معرفي و اضافه كرد: حدود60 برگ از صفحات اين قرآن در مخزن خطي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.

رئیس اداره‌ مخطوطات آستان قدس رضوی بيان كرد: قرآني نفيس به شماره‌ 100 در اين مجموعه نگهداري مي‌شود كه شرکت‌های بیمه از بیمه کردن آن عاجزند، اما این افتخار در کنار افتخارات عظیم دیگری در اداره‌‌ي مخطوطات آستان قدس رضوي حفظ می‌شود تا به لطف خداوند به آیندگان تقدیم شود.

وي گفت: كيفيت تحویل اين امانات ارزشمند به آيندگان مهم است و در همين راستا یکی از فعاليت‌هاي عمده‌ي اداره‌ مخطوطات آستان قدس رضوي برای حفظ این نسخ، دور نگاه داشتن آن‌ها از دسترس است كه این مهم در دنیای تحقیقات و هم‌چنين با توجه به جايگاه ويژه‌ پژوهش، تنها با تهيه‌ي نسخه‌ي پشتيبان از اين آثار ارزشمند امكان پذير است.

فاضل‌هاشمی با اشاره به احتیاج محققان به مشاهده‌ي نسخه در فرآيند پژوهش اظهار كرد: برای تحقق این خواسته در كنار حفظ و نگهداري نسخ، نسخه‌‌هاي جانشيني تهيه شده و براي اين كار، واحد فیلمتک یا دیجیتال‌سازی نسخه‌هاي خطي راه‌اندازي شد.

وي در تشريح تاريخچه‌ اين بخش گفت: فعالیت تهيه‌ي نسخه‌ي پشتيبان از نسخه‌هاي خطي از سال 1351شروع شد كه در آن زمان با ابزار و ادوات خاص خود که میکروفیلم بوده، انجام مي‌شده است و از سال 1388 این فعالیت به اوج فني شدن یعنی تهيه‌ي تصاوير ديجيتالي رسید.

فاضل‌هاشمی متذكر شد: در سال‌هاي نخست راه‌اندازي اين بخش، تهيه‌ي میکروفیلم که عبارت از یک حلقه‌ی 600 فریمی است متداول بود و در اين فرآيند از 600 برگ کتاب خطي به‌صورت دو صفحه‌ کنار هم عکس‌برداری مي‌شد./ز

برچسب ها: نسخه ، پشتیبان ، نسخ ، خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.