رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان كرد

فراهم شدن امکان زیر آب ماندن بسیار طولانی برای زیردریایی‌های ساخت ایران

مظفرنيا با بیان اینکه امکان حضور متداوم یکی دو هفته‌ای در زیر آب برای یک زیرسطحی می‌تواند یک شگفتی برای طراحی عملیاتی فرماندهان به ارمغان بیاورد، گفت: در حال ساخت سامانه جدید "سیستم مستقل از هوا" برای زیرسطحی‌ها هستیم.

"رضا مظفرنیا" رئیس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر وزارت دفاع در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که زیردریایی کلاس غدیر دارای چه ويژگی‌هايی است، اظهار داشت: برنامه توسعه سامانه‌های زیرسطحی از جمله برنامه‌های دراز‌مدت وزارت دفاع است که از واحدهای کوچک آغاز شده و ادامه خواهد يافت.
 
وی افزود: این زیردریایی‌ها در فواصل زمانی مختلف ساخته و افتتاح خواهد شد.
 
مظفرنیا ادامه داد: در گذشته زیردریایی‌های غدیر با تناژ محدودتر ساخته شده و هم اکنون هم توسط سازمان صنایع دریایی وزارت تولید می شود و در یک یگان زیرسطحی نیروی دریایی قرار می گیرد.
 
وی تصريح کرد: در دانشگاه امام خمینی نوشهر دانشجویان برای عملیات زیردریایی‌ها در مقطع لیسانس و کارشناسی‌ارشد آموزش‌های لازم را می‌بینند که در آينده از آنها استفاده خواهد شد.
 
رئیس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر گفت: بعد از آن زیردریایی بزرگتر با تناژهای سنگین‌تر در برنامه قرار خواهد گرفت و در سازمان صنایع دریایی مدت زیادی است برای طراحی‌های مختلف در ساخت بدنه و تجهیزاتش ساخته شده است. آن‌ها به طور جداگانه در جنوب کشور ساخته می‌شود، ولی زمان آن هنوز مشخص نیست.
 
مظفرنیا گفت: دانشگاه صنعتی مالک اشتر در حال ساخت سامانه جدید "سیستم مستقل از هوا" برای زیرسطحی‌ها است که تا یکی دو سال آینده آماده می‌شود؛ با استفاده از اين سامانه می‌توان بدون نیاز به اینکه زیردریایی به سطح آب بیاید و هواگیری کند مدت‌های مدیدی زیر آب بماند.

وی در پايان خاطرنشان کرد: امکان حضور متداوم یکی دو هفته‌ای در زیر آب برای یک زیرسطحی می‌تواند یک شگفتی برای طراحی عملیاتی فرماندهان به ارمغان بیاورد.

زيردريايی غدير چيست؟

شايان ذكر است زيردريایی "غدير" برای آب‌های خليج‌‌فارس و دريای عمان طراحی شده است و داری قابليت بالا در غوص و صعود و مانور است. این زیردریایی تنها در مدت 30 ثانيه از اسكله جدا شده و از اين نظر، توانايی بالايی در ورود به حالت عملياتی دارد.

قدرت ناشی از توان صنعت دريايی جمهوری اسلامی به عنوان يک بازوی بازدارنده دفاعی مؤثر توانسته است هرگونه تحرک و اقدام احتمالی نيروهای بيگانه در حريم خليج فارس و دريای خزر را خنثی سازد که در نتيجه حوزه‌ای امن و مطمئن برای رشد، توسعه و اعتلای ايران اسلامی را فراهم ساخته است.

 انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار