اهواز/احداث پل برتالاب هورالعظيم:

از آسيب رساني به اين تالاب جلوگيري مي كند

مدير كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت : به منظور كاهش آسيب به تالاب هورالعظيم و استخراج نفت در اين حوزه تمهيدات لازم ديده شده كه در آن با احداث پل هاي متعدد ،تبادل آبي بين قسمت هاي مختلف تالاب برقرار مي گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ احمدرضا لاهيجان زاده در جريان بازديد از تالاب هورالعظيم و حوضه نفتي آزادگان با بيان اين مطلب كه تالاب هورالعظيم يك ثروت ملي با اهميت جهاني است و هزاران سال قدمت دارد ،گفت :مردم اين منطقه مي توانند صدها سال ديگر هم از مواهب اين تالاب كه ثروت طبيعي است بهره مند شوند .
وي با بيان اين كه تالاب قابل قيمت گذاري نيست از فوايد اين تالاب تاثير مثبت بر كاهش پديده گرد و غبار ،ارتقاي سطح معشيت و اقتصاد منطقه ،مباحث گردشگري ،شيلات ،دامداري،تنوع زيستي ، مهاجرت پرندگان و ساير پتانسيل هاي اين تالاب را نام برد.
اين مقام مسوول همچنين از جانمايي وآماده شدن مكاني در خارج از محدوده تالاب جهت دفن گل حفاري به روش مدرن خبر داد.
تالاب هورالعظيم يكي از مهمترين پناهگاه‌هاي حيات‌وحش و اكوسيستم‌هاي آبي مشترك بين كشور ايران (جنوب غرب) و كشور عراق و بخشي از تالاب‌هاي بزرگ بين‌النهرين است كه تغييرات مختلف در دو دهه اخير تأثيرات مهمي بر ساختار و كاركرد اين مجموعه گذاشته است. تالاب هورالعظيم يكي از مهمترين پناهگاه‌هاي حيات‌وحش و اكوسيستم‌هاي آبي مشترك بين كشور ايران (جنوب غرب) و كشور عراق و بخشي از تالاب‌هاي بزرگ بين‌النهرين است كه تغييرات مختلف در دو دهه اخير تأثيرات مهمي بر ساختار و كاركرد اين مجموعه گذاشته است.
مساحت اين تالاب در فاصلة‌ زماني حدود ۲۰ سال (۱۳۶۷-۱۳۴۵) بين ۵۶۰ هزار تا ۴۵۰ هزار هكتار گزارش شده است .

به دلايل مختلف به مرور زمان بخش وسيعي از آن خشك شده و در سال ۱۳۷۰ وسعتي معادل ۳۱۰ هزار هكتار داشته است.
تاكنون ۶۷ درصد از مساحت تالاب از بين رفته و در حال حاضر مساحت كل تالاب ۱۰۲ هزار هكتار است.
بنا به اظهار كارشناسان بروز خشك سالي ها، محدود شدن منابع آب بالا دست و استفاده از آب براي مصارف كشاورزي از علل كاهش محدوده تالاب اعلام شده است.
كليه كشورهاي مرتبط در بروز عوارض و تأثيرات توسعه سهيم‌اند و از اين رو انجام اقدامات اصلاحي به‌منظور جلوگيري از روند تخريب تالاب هورالعظيم مستلزم اقدامات مشترك دو يا چندجانبه و در برخي موارد با قبول مسئوليت يك كشور اولويت مي‌يابد./س

برچسب ها: احداث ، پل ، هور العظیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.