آذربايجان شرقي/

دو نشان جغرافیایی قالی آذربایجان ثبت جهانی شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس پیگیری‌های مستمر برای نخستین بار قالی آذربایجان شامل تبریز و هریس در سازمان جهانی وایپو (wipo) ثبت جهانی شد

.

به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، «محمدجعفر عظمایی» ادامه داد: پنج نشان جغرافیایی قالی ایران به ثبت جهانی رسیده است که از این تعداد دو نشان متعلق به استان آذربایجان‌شرقی است.

وی افزود: این امر به خوبی بیانگر ظرفیت تاریخی، اقتصادی ، تجاری و هنری قالی آذربایجان هم‌چنین نشانگر قابلیت‌های فراوان آن در تنوع طرح، نقشه و مناطق جغرافیایی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی پیگیری‌های مستمر سازمان و اداره‌ی فرش و تلاش مضاعف حوزه‌ی فرش دستباف استان را در به نتیجه رسیدن فرآیند ثبت این نشان‌ها موثر برشمرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که استان آذربایجان‌شرقی ضمن برخورداری از ظرفیت‌های فراوان اشتغالزایی، اقتصادی، صادراتی این هنر- صنعت، از نظر اداری و سازمانی نیز هم در ارایه‌ی خدمات برای تولیدکنندگان و قالیبافان و هم دیگر فعالیت‌های مضاعف موفق عمل کرده و باید متولیان توجه ویژه‌ای را به قطب قالی ایران داشته باشند.

عظمایی در خصوص فرآیند ثبت جهانی قالی آذربایجان گفت: از چند سال پیش با همکاری مرکز ملی فرش ایران می‌کوشیدیم که به نوعی قالی ایران را از سوءاستفاده‌های موجود مصون نگه‌داریم و ثبت جهانی نشان‌های جغرافیایی فرش کشور این مصونیت را محقق کرد.

وی اظهار کرد: هم‌چنین طی جلسات مستمر با تشکل‌های فرش و افراد حقیقی و حقوقی موفق به ثبت هفت نشان جغرافیایی قالی آذربایجان شامل تبریز، هریس، آذرشهر، خواجه، سراب و تابلو فرش سردرود در سطح ملی شدیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: لازمه‌ی آن این است که باید با فرآیند و ضوابط ویژه‌ای انجام می‌شد اقدامات مختلف و موثری بود که از طریق اتحادیه‌های فرش انجام شد.

به گزارش وي «علی سلیمانی»، رییس اداره‌ی فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این‌باره گفت: مسوولان مرکز ملی فرش ایران و سازمان وایپو طی سفری به تبریز از نزدیک با کارگاه‌های تولید فرش، نمایشگاه‌ها و بازار فرش تبریز آشنا شدند.

وی یادآور شد: به این صورت پس از چندین سال دو نشان از قالی آذربایجان‌شرقی شامل تبریز و هریس به ثبت جهانی رسید و از این نظر افتخاری بسیار ارزشمند نصیب این استان و هنرمندان زحمتکش این صنعت شد. /ش
برچسب ها: قالی ، آذربایجان ، ثبت ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.