ساری /

اصلاح نژاد گاومیش ها در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران،از اجرای طرح عملیات اصلاح نژاد گاومیش در سطح 30 گله به ظرفیت دو هزار راس در استان خبر داد.

نگهدار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت:کار اصلاح نژاد گاومیش با توجه به خصوصیات منحصر بفرد آن از جمله انطباق پذیری عالی و سریع به شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف و توقع غذایی بسیار پایین و توانایی استفاده از مواد خشبی و تولید شیر با درصد چربی بالا و گوشت با کیفیت بالا،از سال 1373 با شناسایی گاومیش داران استان و انتخاب 3 گله با ظرفیت 140 راس آغاز شد.

وی افزود:در عملیات ثبت مشخصات و رکوردگیری شیر و استفاده از اسپرم گاومیش ایتالیایی برای افزایش تولیدات بیشتر گوشت و آشنایی گاومیش داران با عوامل مؤثر در میزان تولید، میانگین تولید شیر این گاومیش از 2 الی 3 لیتر در روز به بیش از 6 لیتر ارتقاء یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه در حال حاضر اجرای این طرح در سطح 30 گله با ظرفیت 2 هزار راس گاو میش در استان ادامه دارد تصریح کرد:پارسال طرح اصلاح نژاد گاومیش برای نخستین بار در کشور و در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از تخمک گاومیش برتر بومی و اسپرم ایتالیایی، رویان گاومیش تشکیل شده که جنین حاصله در یکی از گاومیش های تحت پوشش پس از هورمون تراپی کاشته و در هفته گذشته پس از اتمام دوره بارداری گوساله آن متولد شد که وزن اولیه آن حدود 2 برابر میانگین وزن گوساله های دیگر است.

نگهدار گفت : در مرحله دوم تعداد 33 جنین دیگر در شرایط آزمایشگاهی تشکیل شده و عملیات کاشت جنین در گاومیش های تحت پوشش انجام شده که در تست آبستنی بعمل آمده آبستن 11 راس از گاو میش ها مثبت بوده است./س

برچسب ها: اصلاح ، نژاد ، گاومیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.