حسین انواری که در مراسم اختتامیه سومین همایش"اقتصاد خانواده در فرهنگ رضوی"سخن می‌گفت، در توضیح دلایل مهم بودن سرمایه گذاری در حوزه مددکاری اجتماعی عنوان کرد:برای بهبود وضع عمومی مددجویان لازم است تا در حوزه مددکاری روی عواملی از قبیل اعتماد به نفس و پیشگیری از مخدوش شدن آن،احساس آرامش و رضایت‌مندی و ارتقاء ضریب سازگاری در حوزه اجتماعی سرمایه‌گذاری شود



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،   .

وی افزود: اگر این سرمایه‌گذاری به درستی انجام شود نمود و تبلور آن را در حوزه رفتاری شاهد خواهیم بود و بدین گونه بسیاری از استعدادهای نهفته در مددجویان با ترمیم و ارتقا عزت نفس ایشان آشکار می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: البته مجموعه رفتارها و فعالیت در حوزه مددکاری باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد و ما باید بتوانیم با کمک گرفتن از معیارهای اسلامی و دینی امداد رسانی کنیم.

انواری سپس به چارچوب های موجود برای تحت پوشش قرار دادن مددجویان اشاره کرد و گفت: دو نوع روش تکریمی و ترحمی برای راهنمایی مددجویان وجود دارد که اسلام بر مدل تکریمی تاکید دارد زیرا در این روش فرد ارتقاء و رشد پیدا می‌کند در حالی که در روش ترحمی روند رشد فرد متوقف می شود.

وی افزود: ما نیز برپایه تعالیم اسلام سعی داریم تا روش تکریمی را در حوزه مددکاری و مشاوره اجرایی کنیم.به گفته قرآن، انسان زیباترین مخلوق خداوند است که زیبایی‌‌اش ناشی از کرامت و عزتی اهدایی خداوند است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه از خداوند به عنوان مددکار مطلق نام برد و گفت: خدا اولین مددکار است که دیگران را نیز امر به مددرسانی می کند.تبعیت از این امر بی شک موجب خرسندی خدا خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این امر مددکاری در نظام اسلامی یک تکلیف و نه یک شغل است. متاسفانه گاهی به این امر به عنوان شغل نگاه می‌شود که این امر موجب صدمات غیر قابل جبرانی به هردو طرف مددکار ومددجو می شود.

انواری ادامه داد: اگر بپذیریم در نظام اسلامی مددکاری جزء تکالیف است، می توانیم به راحتی و با استعانت از خدای متعال نشاط و تحرک را در خانواده های تحت پوشش کمیته امدادامام خمینی (ره) ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه سلامت و توانمندی خانواده در گروه به وجود آمدن نشاط است و افزود: اگر هدف مددکاران در امدادرسانی خدمت خدا باشد، نشاط به وجود می آید. فراهم آوردن زندگی مناسب و جاری کردن نشاط در خانواده اقدام بسیار مهمی است که می تواند اصلاح شرایط خانواده را به دنبال داشته باشد.

انواری ادامه داد: کار مددجویان سامان دادن دل‌های غم زده و افسرده است و با این تعریف نقش ما در کمیته امداد امام خمینی (ره) دلربایی است.

وی یکی از کارهای مددکاران را مقاوم سازی مددجویان خواند و افزود: رویکرد ما در کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شرایط سلامت همه جانبه مددجویان است .در این راه لازم است تا استعدادهای بالقوه افراد را شناسایی کرده و برای شکوفایی آن سرمایه گذاری کنیم.

انواری سرمایه گذاری روی دو عنصر خوف و حزن را جدی خواند و گفت: در مددکاری باید بتوانیم فرد را از حوزه آشفتگی خارج کرده و به ثبات برسانیم تا بتواند زندگی عادی داشته باشد. لازمه این کار در مرحله اول ایجاد شرایط کاهش فشارهای عاطفی گذشته بر فرداست که حزن نام دارد و از بین بردن خوف او ا از چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده می باشد و سپس باید بتوانیم با استمداد از منابع دینی خسارت های گذشته این افراد را ترمیم و قوای کم بازده را توانمند سازیم.

وی در پایان گفت: پوشش دادن استعدادهای کم بازده و بالفعل کردن آنها ابتکار ما در مددکاری اسلامی است.


برچسب ها: سرپرست ، کمیته ، امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.