ایلام/

باغ کهره‌ی هلیلان؛نمونه‌ای زیبا از باغ‌های ایرانی

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: باغ روستای «کهره‌«ی «هلیلان»نمونه‌ای زیبا از باغ‌های ایرانی است که انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان در حفظ این مجموعه تلاش کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ايلام، حبیب‌الله محمودیان  با بیان این مطلب افزود: باغ روستاي «كهره» در هليلان باغي زيبا  با نقشه و پلان باغ‌های ایرانی  با گونه‌های درختان میوه است  که عمارتی زیبا در بخش مرکزی آن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه دوچشمه، آب این باغ و عمارت را تأمین می‌کند تصریح کرد: این عمارت که از دوره‌ی والیان بر جای مانده از دو بخش تشكيل شده که بناي جنوبي مرکز اداری والي و محلي براي انجام دادن كارهاي اداري و عمومي بوده اما بناي شمالي متعلق به اندروني والي و محل سكونت خانواده ی وي اختصاص داشته است.

 مدیرگروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: دیوارهای این مجموعه از آجر ساخته شده اما ، سقف بنا چوبي ، پشت‌بام  اندود كاهگل و نمای داخلی سفید کاری شده است.

 محمودیان با بیان اینکه بخشی از تزیینات داخلی به تصاویر گچبري شده پرندگان (طاووس)، حيوانات (گوزن) و گل اختصاص یافته است ادامه داد:ايوان ورودي عمارت دارای  چهار ستون با سرستون‌ها ی سر انسان (زن) يا چهار سر گاو تشكيل شده كه به صورت يك در ميان قرار گرفته‌اند.
وی گفت: حوض و آب‌نمای جلو عمارت والي زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تاریخ ساخت بنا را مطابق سنگ نوشته‌ی ورودی عمارت سال 1326 هجری قمری یعنی دوره ی قاجاریه عنوان کرد و گفت: باغ ایرانی کهره  مانند باغ ایرانی فلاحتی شهر ایلام از مجموعه های باارزش باغ های ایرانی است که به منظور احیای گونه های درختی  متناسب با شرایط اقلیمی مناطق کشور ایجاد شده اند.

محمودیان گفت:انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان  در حفظ این مجموعه تلاش کند./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.