یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: در یک نگاه استراتژیک، خلع سلاح شیمیایی سوریه با وجود مسلح بودن رژیم غاصب صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای، یک نوع اختلال در معادله وحشت و تعادل استراتژیک در منطقه به حساب می‌آید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، به نقل از "اسکای نیوز عربی"، "جان مک‌کین" و "لیندزی گراهام"، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا طی بیانیه مشترکی به شدت از موافقت‌نامه اخیر آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه انتقاد کرده و آن را نشان‌دهنده ضعف تحریک‌آمیز آمریکا خواندند.

این دو سناتور در بخشی از این بیانیه از اینکه دوستان و متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه همانند دشمنان این کشور، این موافقت‌نامه را دلیلی بر ضعف مواضع آمریکا ارزیابی کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین زمینه، "صباح زنگنه"، کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: مواضع "مک‌کین "و "گراهام" تا حدود زیادی روشن است؛ این دو سناتور به عنوان نمایندگان جریان افراطی و جنگ‌طلب آمریکا محسوب می‌شوند و همواره از اتخاذ مواضع تند برای تحت فشار قراردادن تصمیم گیری‌های دولتمردان آمریکا استفاده می‌کنند.
 
وی ادامه داد: این دو سناتور در این بیانیه نیز همان روش را دنبال می‌کنند تا شاید بتوانند دولتمردان آمریکا را وادار به اتخاذ مواضع تندتری کنند، اما واضح است که در مقابل این اقدامات، تحلیل‌هایی نیز در سطح رسانه‌های منطقه‌ای ارائه شده که در آن‌ها نسبت به ارائه این طرح از سوی روسیه انتقاد شده و آن را نوعی امتیازدادن به آمریکا تلقی کرده‌اند، بنابراین موضع گیری "مک‌کین" و "گراهام" می‌تواند نوعی واکنش نسبت به این‌ها هم تلقی شود و البته در نهایت این دولتمردان هستند که تصمیم نهایی را خواهند گرفت، نه طرف‌های افراطی این مقابله.

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به واکنش تعدادی از تحلیلگران نبست به این موافقت‌نامه که آن را نوعی عقب‌نشینی از طرف آمریکا به حساب می‌آورند، تصریح کرد: این موافقت‌نامه صرفا در جهت مخالفت و جلوگیری از ورود نظامیان آمریکا به صحنه درگیری‌ها و همچنین کاهش آلام و کشتار مردم سوریه به عنوان یک موفقیت محسوب می‌شود، اما در یک نگاه استراتژیک، خلع سلاح شیمیایی سوریه با وجود مسلح بودن رژیم غاصب صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای، یک نوع اختلال در معادله وحشت و تعادل استراتژیک در منطقه به حساب می‌آید.

زنگنه در واکنش به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه، نوعی آماده سازی شرایط از طرف آمریکا برای حمله نظامی به این کشور است، افزود: بعید می‌دانم در این شرایط حمله‌ای انجام بگیرد و آمریکا بیشتر به دنبال آن است که با عناوین مختلف همچون تخلف از قوانین و مقررات بین‌المللی و ارتکاب جرایم گوناگون، فایل‌های جدیدی را به پرونده سوریه اضافه کند تا اگر در مراحل بعد نیاز به کسب اجماع در سازمان ملل متحد و شورای امنیت وجود داشت، بتواند از این نوع پرونده‌ها علیه این کشور استفاده کند. 

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به اقدامات دیپلماتیک دولت روحانی در راستای حل سیاسی بحران سوریه گفت: این نوع دیپلماسی تاثیر خوبی داشته و قطعا آمریکا نیز باید فراتر از یک اقدام مقطعی به فکر تعامل با ایران و نقش فزاینده این کشور در منطقه باشد تا زمینه خروج آبرومند از ادعاهایش در قضیه سوریه را فراهم کند.

وی افزود: دیپلماسی ایران توانسته از طرفی از خونریزی بیشتر مردم سوریه جلوگیری کند و از طرف دیگر خود را به عنوان پیشنهاد دهنده راه حل‌های عاقلانه برای قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، برای خروج از بن بست‌هایی که خودشان ایجاد کرده‌اند، مطرح کند.
 
زنگنه در پایان با اشاره به مسئله ارتباط بحران سوریه با پرونده هسته‌ای ایران که از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح شده بود خاطرنشان کرد: ایران تا به حال خواهان حل پرونده‌ها به صورت مورد به مورد بوده است، اما نمی‌توان از ارتباط میان پرونده‌ها غافل بود.این ارتباط وجود دارد، هرچند سعی کنیم آن را انکار کنیم. 

گفتنی است؛ در چند روز اخیر با توجه به کاهش تهدید‌های نظامی آمریکا و همچنین تغییر لحن مقامات این کشور، برخی از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی با تاکید بر نقش ایران در این عقب نشینی، از تاثیر دیپلماسی پنهان دولت ایران در صحنه بین‌المللی سخن گفته و آن را عاملی در برقراری ثبات در منطقه می‌دانند.

لازم به ذكر است در پي جدي شدن تهديد نظامي آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه سوريه، دولت اين كشور با پيشنهاد روسيه مبني بر قرار گرفتن سلاح‌هاي شيميايي خود تحت نظارت سازمان‌هاي بين‌المللي موافقت كرد.

پيش از اين دكتر روحانی رئيس جمهور كشورمان در مراسم  تحلیف خود به وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه گفته بود "هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند روابط محکم، استراتژیک، تاریخی و دوستانه دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد" و "هرگونه تلاش براي دخالت خارجي در منطقه را محكوم به شكست دانسته بود."

وي طي سخناني در نشست سران شانگهاي، با تاكيد بر اينكه نبايد در سوريه هيچگونه دخالت خارجي صورت بگيرد بيان داشت "بحران سوريه تنها از طريق گفتگو قابل حل است"

انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، امریکا ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار