تمام بازيگران سينما را مسلح كنيد!

تعجب نكنيد كه تكواندو، كاراته و كونگ فوي چيني تبديل به ورزش‌هاي متداول بين بازيگران ما شده است.

باشگاه خبرنگاران؛ تعجب نكنيد كه تكواندو، كاراته و كونگ فوي چيني تبديل به ورزش‌هاي متداول بين بازيگران ما شده.
رئيس فدراسيون بانوان ووشو چه كسي است و قبلا چه كسي بوده؟
ما حتي همين امروز و با جستجو در فضاي مجازي نمي‌توانيم به نام رئيس اين سازمان برسيم.
اما همه‌ جا پر شده از خبر انتصاب نائب رئيس جديد آن و دليل اين اپيدمي خبري كاملا روشن است؛ نائب رئيس جديد فدراسيون بانوان ووشو، خانم "هديه تهراني"، هنرپيشه‌ي مشهور سينما اعلام شد، يعني كسي كه خيلي وقت بود مخاطبان رسانه‌ها تشنه‌ي كوچكترين خبري درباره‌اش بودند اما او لب به روزه‌ي سكوت بسته بود.



اين خبر واقعا غافلگيركننده بود چون به ذهن هر كسي اين مي‌رسد كه كونگ فوي چيني يا همان ووشو كجا و يك خانم بازيگر ايراني كجا؟!
 
اما در صحبت‌هاي "علي نژاد" يعني رئيس فدراسيون ووشو به اين اشاره شد كه خانم "تهراني" به واسطه آشنايي با تاي چي چوآن و به روز بودن در اين زمينه بهترين گزينه براي چنين جايگاهي محسوب مي‌شده.
"علي نژاد" در ادامه‌ي همان صحبت‌ها به اين هم اشاره كرد كه "هديه تهراني" مدت‌ها مربي‌گري اين رشته را در سطح عمومي انجام داده.
خب! لابد اين خانم ووشوكار بوده و ما نمي‌دانستيم.
"هديه تهراني" هنگام خريد در يك سوپرماركت به سينما راه پيدا كرد.
"شريفي نيا" و "حاجيان" او را در آن محل ديدند و پيشنهاد دادند كه وارد دنياي بازيگري شود.
"تهراني" اول امتناع كرد اما با اصرار "شريفي نيا"، فيلمنامه‌ي "ليلا"ي "مهرجويي" را خواند و گفت كه اين نقش سرد را نمي‌پسندم.
سپس صحبت از حضور اين زن در پروژه چند نفر از ديگر كارگردان‌هاي بنام سينما هم مطرح شد.
اما "تهراني" نيامد و نيامد تا به پروژه "سلطان" يعني اثري از "مسعود كيميايي" رسيد و با آن فيلم به سينما معرفي شد.
دوره‌اي كه "تهراني" وارد سينما شد دوره‌اي بود كه تازه داشت حضور سوپراستارها در سينما مجاز مي‌شد اما اصرار عجيب و غريب عده‌اي از صاحب‌نام‌ترين كارگردان‌هاي سينماي روشنفكري براي حضور كسي در فيلمشان كه يك روز هم آموزش بازي نديده خيلي غيرقابل درك بود.
اما اين اتفاق افتاد، شايد به دليل اينكه "هديه تهراني" از آن طبقه‌ي مالي و اجتماعي بود كه فيلمسازان سينماي انتلكت خيلي به آن علاقه داشتند.
به هر حال "هديه تهراني" بازيگر توانمندي از آب درآمد اما سبك گزينش و ورود او به سينما ابدا اصولي نبود و حتي خود او در جايي به رفاقت پدرش با چند نفر از كارگردان‌هاي موج نو اشاره مي‌كند و اعتراف دارد كه اين رفاقت‌ها در ورودش به سينما نقش داشت.
با اين سبك گزينش فقط گاهي ممكن است شانس بياوريم و كسي كه وارد سينما مي‌كنيم بااستعداد از آب در بيايد و به علاوه بايد گفت كلي استعداد پوياتر و درخشان‌تر از خانم "تهراني" مي‌توانسته وجود داشته باشد كه با اين ملاك‌هاي انتخاب امكان راه‌يافتن هيچ‌كدامشان به سينما ايجاد نشده.
"هديه تهراني" آنچنان كه خودش مي‌گويد در زندگي شخصي بسيار ماجراجوست.
يا بهتر است بگوييم ايشان حسابي تفريحي زندگي مي‌كنند.

پس اصلا تعجب نكنيد كه بر خلاف انتظاري كه از شخصيت يك هنرمند داريم مي‌گفت شيفته و سينه‌چاك كاري كه انجام مي‌دهد نيست و ظاهرا بازيگري و به طور كل سينما براي او صرفا يك سرگرمي است نه آرمان.

و يا تعجب نكنيد كه او در كنار كار بازيگري به ورزشي مثل ووشو هم مي‌پرداخته و علاقه‌مندان اين ورزش هم نبايد تعجب كنند اگر روزي بفهمند هنر رزمي هم برخلاف آنها براي "تهراني" صرفا يك تفنن گاه و بي‌گاه محسوب مي‌شد.

مي‌دانيم كه يك پسر دايي و پسر عمه معروف در دنياي بازيگري هم به طور جدي ورزش تكواندو را پيگيري مي‌كنند يعني "مهران مديري" و "ايرج نوذري".

يا "مهران غفوريان" يك كاراته‌كار حرفه‌اي است آن هم به سبك "كيوكوشين كاي" كه سنگين‌ترين سبك كاراته است يا حتي "مهدي فخيم زاده" هم كاراته‌كار حرفه‌اي است.

ولي خانم‌هاي بازيگر معمولا سراغ ورزش‌هاي رزمي نمي‌روند و اكثرا اگر خيلي به خودشان سخت بگيرند به اسب‌سواري و تيراندازي خواهند رسيد.

حتي بايد گفت اصولا توقع ما از خانم‌ها هم چنين چيزي است اما "هديه تهراني" ووشوكار است و اين خرق عادت او در اين يكي دو روزه براي مخاطبين رسانه‌ها خيلي جلب توجه كرده.

شايد يكي از دلايل فدراسيون ووشو براي انتصاب "تهراني" به اين جايگاه هم همين باشد. يعني آنها مي‌خواهند كه توجه مردم را به اين رشته ورزشي جلب كنند. اين شبيه همان كاري است كه تيم واليبال "استيل آذين" با استخدام "محمدرضا گلزار" به عنوان مربي بدنسازي‌اش انجام داد.

از ورزشكاران بابت چنين تلاش‌هايي براي جلب‌توجه مردم به رشته موردنظرشان نمي‌توان ايراد گرفت و البته حتي بايد به آنان حق داد.

اما از هنرپيشه‌هايي كه به جاي بازي‌هاي درخشان سعي مي‌كنند با چنين حاشيه‌هايي جلب‌توجه كنند بايد ايراد گرفت.
 
ميلاد جليل زاده


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سلیم عباسی
۱۲:۱۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
مطلب بوی منطق میداد باکمی چاشنی حسادت!برای نویسنده محترم همچنین خانم تهرانی آرزوی موفقیت دارم.
آخرین اخبار