سازمان منع سلاح هاي شيميايي فردا درباره سوريه تشکيل جلسه مي دهد

سازمان منع سلاح هاي شيميايي فردا جمعه در لاهه تشکيل جلسه خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، براساس اسنادي رسمي که اين سازمان منتشر کرد، اين نشست که قرار است در ساعت 16 به وقت محلي ( 14 به وقت گرينويچ) در مقر سازمان منع سلاح هاي شيميايي در لاهه برگزار شود قرار است به 41 کشور عضو شوراي اجرايي اين سازمان امکان دهد که الحاق سوريه را به کنوانسيون مربوط به سلاح هاي شيميايي و آغاز برنامه نابودي اين سلاح ها بررسي کنند.

اين الحاق سوريه به کنوانسيون سال 1993 در باره ممنوعيت سلاح هاي شيمياي جزء طرحي است که درباره آن آمريکا و روسيه براي نابود کردن زرادخانه شيميايي سوريه به توافق رسيدند.

گروهي از ماموران تحقيق سازمان ملل از جمله نه کارشناس سازمان منع سلاح هاي شيميايي براساس تحقيقي که دوشنبه منتشر شد، دلايلي از گاز سارين را در کشتار 21 اوت در نزديکي دمشق يافتند.

براساس مفاد توافقنامه روسيه و آمريکا ، نخستين مرحله براي دمشق ارائه اسنادي کامل درباره مجموع زرادخانه شيميايي خود يعني سلاح ها و تاسيسات مرتبط است .

کنوانسيون مربوط به ممنوعيت سلاح هاي شيميايي که 13 ژانويه 1993 در پاريس به امضا رسيد و 29 آوريل 1997 به اجرا در آمد ، توليد ، ذخيره سازي و استفاده از سلاح هاي شيميايي را ممنوع مي کند و براساس آن کشورهاي امضا کننده حق ندارند به يک کشور ثالث براي وارد شدن به مسير ساخت يا استفاده از اين سلاح ها کمک کنند.

شوراي اجرايي سازمان ممنوعيت سلاح هاي شيميايي که مسئول اجراي اين کنوانسيون است مرکب از نمايندگان دائم ،غالبا سفراي، 41 کشور است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار